Byggahus.se
A
Någon stålle har kört på min bil (personalbil) på parkeringen. Dessutom ska jag lämna tillbaka den nästa vecka. Det har blivit repor genom lacken så att svarta plasten syns.

Vad kan jag göra för att fixa skadan så pass att jag slipper betala för omlackering? Biltema har rätt variant av vit lackfärg. Kan man pensla i repan?

c89cc8cd-4c58-42c1-b223-fcf3a3d2e61f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5257d597-c96f-451f-86fa-0096bdf965f1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle testa att bara pensla i med rätt färg, gör rent noggrant först med thinner eller aceton så att alla vaxrester är borta. För att ta bort "kanterna" som blir dör du målar utanför repan kan du efter något dygn försiktigt polera med lite rubbing på en trasa. Tar några dygn för lacken att torka helt.

• Gilla
micke_79 och 1 till
  • Laddar…
Ta en väääldigt fin pensel så går det där att "trolla" bort.

• Gilla
A.Lindvall och 1 till
  • Laddar…
Ta nagel lack i samma färg
Ingen som märker nåt på ett bra tag o en bra pensel på köpet

• Gilla
Nicke-85 och 3 till
  • Laddar…
Det där är ingen repa. Det är normalt slitage. ;)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Slippa se den svarta plasten, absolut. Göra det snyggt med bara färg och polermedel, nej.

Ska du ha det där ”osynligt” så behövs:

Spackel
Grundfärg
Riktigt färg med härdare
Våtslippapper
Polermedel
Trasa/polertrissa

Är du duktigt så kan trolla bort det nästan helt.

Ska du bara snygga till det så det håller någon tvätt med avfettning så köp en biltema-burk och börja måla. Kanterna och själva skadan kommer att synas tydligt ändå.

• Gilla
A.Lindvall och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle du behöva betala för omlackering?

• Gilla
LJC
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle du behöva betala för omlackering?
”Personalbil” fungerar väl precis som privatleasing, men man betalar med bruttolöneavdrag.
Då får man betala för skador och onormalt slitage.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
För att han har personalbil och man betalar för skador som inte faller under "normalt slitage" - vilket är ett rätt luddigt begrepp som leasingbolaget styr över.

• Gilla
Mazen och 3 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Någon stålle har kört på min bil (personalbil) på parkeringen. Dessutom ska jag lämna tillbaka den nästa vecka. Det har blivit repor genom lacken så att svarta plasten syns.

Vad kan jag göra för att fixa skadan så pass att jag slipper betala för omlackering? Biltema har rätt variant av vit lackfärg. Kan man pensla i repan?

[bild] [bild]
Men visst är det redan bättringslackat i andra repor på bilden? Eller lurar bilden mig? Tycker det ser ut som om någon redan tidigare fyllt i med färg i några andra repor i området precis brevid där man ser den svarta plasten.

• Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
A
Tyvärr hög självrisk på leasing/personalbilen. Skador som går igenom lacken ner till plåt ska lagas.

Repan till höger har jag fyllt i med vaxkrita. Tyvärr alldeles för lite pigment i den vita kritan. Har fixat en hel del stenskott så på tidigare bilar. Dessutom verkar inte kritan fästa bra alls på den svarta plasten. Jag har tvättat bort kritan igen.

Jag har primer för billack och bättringsfärgen i rätt kulör kostar ju 70kr på biltema. Frågan är om det finns risk att jag sabbar mer än fixar. Kan man tex hävda att repan är ytlig (om jag bättringsmålar) och komma undan med lite prisavdrag pga värdeminskning?

• Gilla
Daniel100 och 4 till
  • Laddar…
F
Detta är ju bedrägeri, var vänlig och ta de kostnader som du orsakat så vi övriga slipper få höjda leasingkostnader.

• Gilla
ToBr och 6 till
  • Laddar…
Tippex!

• Gilla
  • Haha
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
F F.L skrev:
Detta är ju bedrägeri, var vänlig och ta de kostnader som du orsakat så vi övriga slipper få höjda leasingkostnader.
Bedrägeri är det inte. Det finns två utvägar. Antingen lyckas man få det så att det inte syns. Och då är det ju reparerat sedan, så det blir ingen merkostnad för någon. Eller så lyckas man inte få det osynligt. Då får man betala för det om det bedöms som onormalt slitage. Chansen att man lyckas lura bilfirman att reparationen inte syns trots att den gör det tror jag inte är så stor. Om jag skulle ge mig på att försöka bättra så små skador skulle jag göra det med en liten pensel. Det blir inte osynligt, men det kan bli mycket bättre. Eftersom det är plast behöver man inte tänka på rostskydd heller.

Även om färgen på biltema SER likadan ut i affären så finns det många olika kulörer av vit. Pensla i och se vad dom säger. Eller åker du in i förtid och ber dom bedöma skadan och eventuell självrisk eller vad dom kallar det.

Kolla även med en lackfirma vad dom tar för en sportrepair. Landar kanske på 1500-2000:-.

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.