Jorden har sjunkit ihop runt huset lite grann och då har platonmattan gått sönder.
Den skruvades fast i grunden (se bild) men har gått sönder strax under skruvarna så att det blivit en ficka där det kan komma in fukt.

Jag undrar:

Hur komplicerat är det att fixa det här själv?
Hur skulle man gå till väga?
Köpa platonmatta på bygghandel och limma (?) på en extra skarv som täcker glappet, samt övre och undre del?
Går det att limma? I så fall vilket lim?
Är osäker på vilken typ av platonmatta det är. Kan man sätta vilken som helst över?

Tack

• Hand pekar på fuktskydd vid husgrund med synliga fastsättningsdetaljer och en vägg i slamfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har mattan gått sönder eller har den bara glidit ut från täcklisten?

Kanske svårt att se på bilden men kan du inte gräva undan lite, trockla in Platonmattan bakom plåten igen och sedan återfylla over listen.

Centano Centano skrev:
Har mattan gått sönder eller har den bara glidit ut från täcklisten?
Den har gått sönder.
Se bilden jag laddade upp, här intill.
Jag har markerat med röda piler där den har gått sönder. Den ska alltså sitta ihop.
Det ska inte vara något glapp, man ska alltså inte se det grå partiet.

• Hand som pekar på skadad byggdetalj med röda pilar som markerar var den har gått sönder.
    Skapa konto
  • Hand pekar på en skadad byggsektion med röda pilar som markerar var konstruktionen är bruten och visar glappen.
    Skapa konto
P-plats P-plats skrev:
Kanske svårt att se på bilden men kan du inte gräva undan lite, trockla in Platonmattan bakom plåten igen och sedan återfylla over listen.
Kolla senaste bilden. Den ska alltså inte trocklas in utan den har brustit.

S sinuslinus skrev:
Den del som är skruvad iväggen är en täcklist som inte sitter ihop med mattan.

Det är inte Platon. Kanske den är från Byggmax?
[länk]
Ja, det ser ut som den. Kanske man skulle kunna försöka hitta en lite större täcklist då? Och byta ut den så att man kan trockla in platonmattan?

Eller?

S
Du kan ju lägga en ny matta utanpå den gamla och stopps in den under listen.

Det ser ut som om mattan slutar över marknivå? Den ska sluta 10 cm under marknivån egentligen.
I så fall kan du skära av mattan och flytta ner listen.

S sinuslinus skrev:
Du kan ju lägga en ny matta utanpå den gamla och stopps in den under listen.

Det ser ut som om mattan slutar över marknivå? Den ska sluta 10 cm under marknivån egentligen.
I så fall kan du skära av mattan och flytta ner listen.
Vi behöver fylla på med jord, så jag tror nivån på listen är OK. Men man skulle ju kunna lägga ny matta ovanpå. den gamla och trockla in den nya under listen. Tror ni inte man behöver typ limma den nya på den gamla? Den kommer ju i så fall bara ligga lös. Men visst, om man gräver ner den en bit så kanske det går, eller?

S
hellborg hellborg skrev:
Vi behöver fylla på med jord, så jag tror nivån på listen är OK. Men man skulle ju kunna lägga ny matta ovanpå. den gamla och trockla in den nya under listen. Tror ni inte man behöver typ limma den nya på den gamla? Den kommer ju i så fall bara ligga lös. Men visst, om man gräver ner den en bit så kanske det går, eller?
Du kan ju spika fast den med spikarna man köper till mattan.

hellborg hellborg skrev:
Är det samma höjd på alla kantlister? Annars skulle man ju kunna byta ut listen bara och fästa den i befintliga skruvhål, men se till att skaffa en som går lite längre ner så den täcker över mattan.

S sinuslinus skrev:
Du kan ju spika fast den med spikarna man köper till mattan.
Ja det kan ju vara ett alternativ. Bara genom mattorna då? Och inte i väggen.
Eller de går väl att spika i grunden? Eller hur?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.