Jorden har sjunkit ihop runt huset lite grann och då har platonmattan gått sönder.
Den skruvades fast i grunden (se bild) men har gått sönder strax under skruvarna så att det blivit en ficka där det kan komma in fukt.
Jag undrar:
Hur komplicerat är det att fixa det här själv?
Hur skulle man gå till väga?
Köpa platonmatta på bygghandel och limma (?) på en extra skarv som täcker glappet, samt övre och undre del?
Går det att limma? I så fall vilket lim?
Är osäker på vilken typ av platonmatta det är. Kan man sätta vilken som helst över?
Tack
Den skruvades fast i grunden (se bild) men har gått sönder strax under skruvarna så att det blivit en ficka där det kan komma in fukt.
Jag undrar:
Hur komplicerat är det att fixa det här själv?
Hur skulle man gå till väga?
Köpa platonmatta på bygghandel och limma (?) på en extra skarv som täcker glappet, samt övre och undre del?
Går det att limma? I så fall vilket lim?
Är osäker på vilken typ av platonmatta det är. Kan man sätta vilken som helst över?
Tack
Den har gått sönder.Centano skrev:
Se bilden jag laddade upp, här intill.
Jag har markerat med röda piler där den har gått sönder. Den ska alltså sitta ihop.
Det ska inte vara något glapp, man ska alltså inte se det grå partiet.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Den del som är skruvad iväggen är en täcklist som inte sitter ihop med mattan.
Det är inte Platon. Kanske den är från Byggmax?
https://www.byggmax.se/media/catalo...g_TenoFuktskyddsmatta.pdf-1619540490.4789.pdf
Det är inte Platon. Kanske den är från Byggmax?
https://www.byggmax.se/media/catalo...g_TenoFuktskyddsmatta.pdf-1619540490.4789.pdf
Ja, det ser ut som den. Kanske man skulle kunna försöka hitta en lite större täcklist då? Och byta ut den så att man kan trockla in platonmattan?S sinuslinus skrev:
Eller?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Du kan ju lägga en ny matta utanpå den gamla och stopps in den under listen.
Det ser ut som om mattan slutar över marknivå? Den ska sluta 10 cm under marknivån egentligen.
I så fall kan du skära av mattan och flytta ner listen.
Det ser ut som om mattan slutar över marknivå? Den ska sluta 10 cm under marknivån egentligen.
I så fall kan du skära av mattan och flytta ner listen.
Vi behöver fylla på med jord, så jag tror nivån på listen är OK. Men man skulle ju kunna lägga ny matta ovanpå. den gamla och trockla in den nya under listen. Tror ni inte man behöver typ limma den nya på den gamla? Den kommer ju i så fall bara ligga lös. Men visst, om man gräver ner den en bit så kanske det går, eller?S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Du kan ju spika fast den med spikarna man köper till mattan.hellborg skrev:
Vi behöver fylla på med jord, så jag tror nivån på listen är OK. Men man skulle ju kunna lägga ny matta ovanpå. den gamla och trockla in den nya under listen. Tror ni inte man behöver typ limma den nya på den gamla? Den kommer ju i så fall bara ligga lös. Men visst, om man gräver ner den en bit så kanske det går, eller?
Är det samma höjd på alla kantlister? Annars skulle man ju kunna byta ut listen bara och fästa den i befintliga skruvhål, men se till att skaffa en som går lite längre ner så den täcker över mattan.hellborg skrev:
Vi behöver fylla på med jord, så jag tror nivån på listen är OK. Men man skulle ju kunna lägga ny matta ovanpå. den gamla och trockla in den nya under listen. Tror ni inte man behöver typ limma den nya på den gamla? Den kommer ju i så fall bara ligga lös. Men visst, om man gräver ner den en bit så kanske det går, eller?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Garage - fixa golv
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur får man bort getingar bakom platonmattan?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur fixar jag dörrbroms, handtag på altandörren
Fönster & Dörrar -
Handtaget till klingskyddet gått sönder Dewalt DW707, hur fixa?
Verktyg & Maskiner -
Del av stommen har gått sönder måste jag fixa det?
Kök