Vi var tvungna att riva gammalt golv efter vattenläcka och ska nu lägga nytt på ca 60kvm yta. Vid rivning så låg det en matta fastlimmad på betongen som fick slipas bort. Nu i samband med läggning av nytt golv är det tydligt att det finns en hel del ojämnheter i betongen som måste jämnas till innan läggning av det nya golvet. För detta föreslogs två alternativ av en golvläggare som jag pratat med:

1. Flytspackla.
2. Slipa ner de värsta partierna och sedan jämna ut med 9mm spånskivor som limmas fast i betongen, sedan lägga underlagsfoam med fuktspärr och sen golvet ovanpå.

Alternativ 2 ska enligt honom funka väl, gå snabbare samt vara billigare än att flytspackla allt. Men jag är nyfiken på att höra om någon har erfarenhet av detta eller starka motargument.

Tacksam för alla svar/tips.

• Tomt rum, skadat golv, vita väggar, två fönster, element, röd linje på golvet, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
boschkenta
Spån rakt på betongplatta, särskilt med fuktspärr ovanpå, känns ju som man bäddar för en fuktkatastrof... jag hade definitivt flytspacklat.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Ta dit en mellanstor diamantslip & kör av allt lätt samt kör av höjdpunkterna.
Borde inte bli särskilt dyrt. ( Dianova 420 ell liknande)

Och den limmade mattan som du fick slipa bort var stegdämpande.
Jag skulle nog välja 2 lager grålumppapp av bra kvalité, istället för att blanda in spånskivor, underlagsfoam eller fuktspärr.

Stort tack för svar! Det är en yta på 60kvm, funderade på slipning som alternativ men jag är lite orolig för att det blir svårt att slipa jämnt nog över hela plattan när ojämnheterna är fördelade på lite olika ställen.

boschkenta boschkenta skrev:
Spån rakt på betongplatta, särskilt med fuktspärr ovanpå, känns ju som man bäddar för en fuktkatastrof... jag hade definitivt flytspacklat.
Tack för snabbt svar!

• Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Kör mullpapp 2 lager sen är du good to go. Det gjorde jag med mitt 60 kvadratmeter kök/vardagsrum

T
R Ryttarnn skrev:
Kör mullpapp 2 lager sen är du good to go. Det gjorde jag med mitt 60 kvadratmeter kök/vardagsrum
Vad är mullpapp?:thinking:;):p

Minnie Mesola
T tank77 skrev:
Vad är mullpapp?:thinking:;):p
Råvaran är humanguano. Av omsorg för de svenska arbetarna skickas råvaran till Bangladesh för upparbetning. Tillbaka kommer en lukt, smak och bakteriefri produkt som valsas i svenska pappersbruk och tada.. ännu en ekologisk, närproducerad samt koldioxidneutral svensk naturprodukt. Mullpapp. När du vill rädda världen (godkänd av Greta)!

Minnie

• Haha
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.