3 065 läst · 40 svar
3k läst
40 svar
Fixa nytt träunderrede till gammal skottkärra
Skottkärran jag visade bilder på i följande tråd höll inte ens 15 år med originalskaklarna. Jag tror att hur länge de håller har ett visst samband med hur bra man är på att förvara den under tak.Dan1891 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/post-5143177
Hur väl de håller beror också på hur de är behandlade och sköts. Av någon anledning säljs mycket trädgårdsredskap t ex lackade vilket är värdelöst.
Obehandlat trä oljar man regelbundet under någon månad och sedan en gång per år.. Finns ytrost på metallen oljar man den också.
Obehandlat trä oljar man regelbundet under någon månad och sedan en gång per år.. Finns ytrost på metallen oljar man den också.
Vad föreslår du för virke i stället? På två av skottkärrorna jag bytt skaklar på var inte problemet att de gått av utan att de böjt sig så mycket att det blev opraktiskt när man använde skottkärran. Det var alltså originalskaklarna som böjt sig. Och detta efter ganska många år. Vist finns risken att det böjer sig. Men om så sker kan man göra om jobbet efter några år.A AndersS skrev:
Jag har gjort av gammal ek som legat torrt på en loge. Kollade måtten 35*55 mm och 1200 mm långa (anpassas efter storlek på kärra).A Avemo skrev:Vad föreslår du för virke i stället? På två av skottkärrorna jag bytt skaklar på var inte problemet att de gått av utan att de böjt sig så mycket att det blev opraktiskt när man använde skottkärran. Det var alltså originalskaklarna som böjt sig. Och detta efter ganska många år. Vist finns risken att det böjer sig. Men om så sker kan man göra om jobbet efter några år.
Sedan beror det ju hur man använder kärrorna. Jag drar en hel del ved och skulle bli mera tokig än normalt om skalmarna skulle vara sneda med fullastad kärra och hålla balansen.
Man står ju rak och låter skalmarna bara ligga i händerna, är skalmarna sneda kommet kärran att luta. Där jag drar den är det delvis ojämn mark så balansen är viktig.
Så vad den används till påverkar.
Inte för ett ögonblick ifrågasätter jag att det är mycket bättre än både brädgårdsvirke och original. Men det är något som de flesta inte har tillgång till.A AndersS skrev:
Att det är jobbigt med böjda skaklar har inte jag ifrågasatt. Det vet jag väl. Men väljer man hyfsat raka och kvistfria bitar på brädgården kan de mycket väl hålla sig raka. Det är ju inte direkt kvalitetsvirke som original på många skottkärror heller.A AndersS skrev:
Kolla på blocket det brukar rätt ofta finnas virke där du kan få köpa en bra torkad äldre träbit. ExempelA Avemo skrev:Inte för ett ögonblick ifrågasätter jag att det är mycket bättre än både brädgårdsvirke och original. Men det är något som de flesta inte har tillgång till.
Att det är jobbigt med böjda skaklar har inte jag ifrågasatt. Det vet jag väl. Men väljer man hyfsat raka och kvistfria bitar på brädgården kan de mycket väl hålla sig raka. Det är ju inte direkt kvalitetsvirke som original på många skottkärror heller.
https://www.blocket.se/annons/dalarna/div_virke/110801581
Det jag köper rakt och fint av regelvirke lägger jag alltid med tyngd/spännband tills det används 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Nu är min gamla skottkärra klar!
Blev riktigt bra tycker jag, stabil nog att använda, men kanske inte för de allra tyngsta lassen.
Skacklarna 1500mm långa i 45*45.
Tvärslåar under i nått gammalt hårt trä jag hade liggandes.
Raspade av kanterna på skacklarna längst ut för att få lite mjukare handtag.
Vagnsbult med mutter och bricka för att montera ihop det hela.
Kostnad: 40:- för 45*45, 27:- för bult + mutter.
Helt OK tycker jag!
Blev riktigt bra tycker jag, stabil nog att använda, men kanske inte för de allra tyngsta lassen.
Skacklarna 1500mm långa i 45*45.
Tvärslåar under i nått gammalt hårt trä jag hade liggandes.
Raspade av kanterna på skacklarna längst ut för att få lite mjukare handtag.
Vagnsbult med mutter och bricka för att montera ihop det hela.
Kostnad: 40:- för 45*45, 27:- för bult + mutter.
Helt OK tycker jag!
Produkter som diskuteras i tråden