Jag har hyvlat till nya skaklar till skottkärror några gånger. 45x45 fungerar och vanligt brädgårdsvirke fungerar. Fast jag brukar vilja göra det som original eller grövre.

• Älska
Dan1891
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har hyvlat till nya skaklar till skottkärror några gånger. 45x45 fungerar och vanligt brädgårdsvirke fungerar. Fast jag brukar vilja göra det som original eller grövre.
Kanon! Och skulle det inte hålla i 20-30 år så är ju inte det hela världen. :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Hur väl de håller beror också på hur de är behandlade och sköts. Av någon anledning säljs mycket trädgårdsredskap t ex lackade vilket är värdelöst.
Obehandlat trä oljar man regelbundet under någon månad och sedan en gång per år.. Finns ytrost på metallen oljar man den också.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Förvisso, men det funkar nog att köra kärran ändå om så skulle ske tror jag.
Jo, vi lite trädgårdsarbete fungerar det bra.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Risken är att den vrider när torkar, banan. Byggreglar gör tyvärr ofta det.
Vad föreslår du för virke i stället? På två av skottkärrorna jag bytt skaklar på var inte problemet att de gått av utan att de böjt sig så mycket att det blev opraktiskt när man använde skottkärran. Det var alltså originalskaklarna som böjt sig. Och detta efter ganska många år. Vist finns risken att det böjer sig. Men om så sker kan man göra om jobbet efter några år.

A Avemo skrev:
Vad föreslår du för virke i stället? På två av skottkärrorna jag bytt skaklar på var inte problemet att de gått av utan att de böjt sig så mycket att det blev opraktiskt när man använde skottkärran. Det var alltså originalskaklarna som böjt sig. Och detta efter ganska många år. Vist finns risken att det böjer sig. Men om så sker kan man göra om jobbet efter några år.
Jag har gjort av gammal ek som legat torrt på en loge. Kollade måtten 35*55 mm och 1200 mm långa (anpassas efter storlek på kärra).
Sedan beror det ju hur man använder kärrorna. Jag drar en hel del ved och skulle bli mera tokig än normalt om skalmarna skulle vara sneda med fullastad kärra och hålla balansen.
Man står ju rak och låter skalmarna bara ligga i händerna, är skalmarna sneda kommet kärran att luta. Där jag drar den är det delvis ojämn mark så balansen är viktig.
Så vad den används till påverkar.

Jag använde 34*70 till mina.

A AndersS skrev:
Jag har gjort av gammal ek som legat torrt på en loge.
Inte för ett ögonblick ifrågasätter jag att det är mycket bättre än både brädgårdsvirke och original. Men det är något som de flesta inte har tillgång till.

A AndersS skrev:
Sedan beror det ju hur man använder kärrorna. Jag drar en hel del ved och skulle bli mera tokig än normalt om skalmarna skulle vara sneda med fullastad kärra och hålla balansen.
Att det är jobbigt med böjda skaklar har inte jag ifrågasatt. Det vet jag väl. Men väljer man hyfsat raka och kvistfria bitar på brädgården kan de mycket väl hålla sig raka. Det är ju inte direkt kvalitetsvirke som original på många skottkärror heller.

A Avemo skrev:
Inte för ett ögonblick ifrågasätter jag att det är mycket bättre än både brädgårdsvirke och original. Men det är något som de flesta inte har tillgång till.

Att det är jobbigt med böjda skaklar har inte jag ifrågasatt. Det vet jag väl. Men väljer man hyfsat raka och kvistfria bitar på brädgården kan de mycket väl hålla sig raka. Det är ju inte direkt kvalitetsvirke som original på många skottkärror heller.
Kolla på blocket det brukar rätt ofta finnas virke där du kan få köpa en bra torkad äldre träbit. Exempel
https://www.blocket.se/annons/dalarna/div_virke/110801581
Det jag köper rakt och fint av regelvirke lägger jag alltid med tyngd/spännband tills det används 😉
Vitmalade brädor, ihopbundna med orange spännband, ligger utomhus bredvid grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är min gamla skottkärra klar!
Blev riktigt bra tycker jag, stabil nog att använda, men kanske inte för de allra tyngsta lassen.
Skacklarna 1500mm långa i 45*45.
Tvärslåar under i nått gammalt hårt trä jag hade liggandes.
Raspade av kanterna på skacklarna längst ut för att få lite mjukare handtag.
Vagnsbult med mutter och bricka för att montera ihop det hela.
Kostnad: 40:- för 45*45, 27:- för bult + mutter.
Helt OK tycker jag! :)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.