Tänkte fixa till en gammal skottkärra där träunderredet är helt slut, tänk typ en klassisk Hörby Bruk.
Räcker det med 45*45 till skacklarna tror ni?

Jag har tillverkat skalmar av 2" björkplank med de gamla skalmarna som mall.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har tillverkat skalmar av 2" björkplank med de gamla skalmarna som mall.
2" ca 50mm ? Då borde man klara sig med 45mm tänker jag?

Vad är det för mått på de befintliga?

F fribygg skrev:
Vad är det för mått på de befintliga?
Jaa, ca 40*60 kanske....svårt att mäta precis, de är redigt ruttna/torra.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jaa, ca 40*60 kanske....svårt att mäta precis, de är redigt ruttna/torra.
Då räcker ju inte 45*45mm, välj björk om du inte har tillgång till bok som tillverkarna brukar använda.

F fribygg skrev:
Då räcker ju inte 45*45mm, välj björk om du inte har tillgång till bok som tillverkarna brukar använda.
OK...Får gå på 45*70 då och såga ner delen uppe vid handtagen...Har varken björk eller bok att tillgå.

Dan1891 Dan1891 skrev:
OK...Får gå på 45*70 då och såga ner delen uppe vid handtagen...Har varken björk eller bok att tillgå.
Vanligt regelvirke kanske inte håller men det kan ju vara ett trevligt pyssel ändå

F fribygg skrev:
Vanligt regelvirke kanske inte håller men det kan ju vara ett trevligt pyssel ändå
Tänkte använda tryckt virke från närmsta bygghandel.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Tänkte använda tryckt virke från närmsta bygghandel.
Inte värt besväret, frodvuxen fura är inte nått bra ämne

Jag gjorde mina av en gammal ekplanka. Körde ned handtaget i dimension med en elhyvel.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Knappt värt besväret göra egna om man inte har virke ligger? Förr var det relativt billigt att köpa.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Tänkte fixa till en gammal skottkärra där träunderredet är helt slut, tänk typ en klassisk Hörby Bruk.
Räcker det med 45*45 till skacklarna tror ni?
Är du lite bekvämt lagd finns det färdiga skaklar att köpa i olika längder. Jag köpte på Granngården. (Även om 'kan själv' är roligare.)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Som sagt, bara att köpa om man inte råkar ha bra hårdträ liggande och utrustning att bearbeta

[länk]
Den där var ju helt OK i pris!. Måste bara mäta så längden räcker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.