Hej!
Ny användare och total nybörjare här som precis har köpt ett radhus som behöver lite kärlek och omvårdnad. Bland en annat har jag ett trägolv med rejäla nyansskillnader som jag funderar på om jag kan jämna ut genom att olja eller lacka det. Vet inte hur det är behandlat sedan tidigare eller om det är tillräckligt tjockt för att slipa men skulle helst vilja försöka få det så bra som möjligt med så enkla medel som möjligt. Stör mig inte på att det har lite patina utan det är bara de olika färgerna där det har legat mattor eller stått möbler som jag skulle vilja jämna ut.
Tror ni att det skulle gå att jämna ut genom att olja eller lacka? Är det viktigt att använda samma "metod" som det har behandlats med från början? Jag skulle tro att det inte har behandlas på en 10 år iaf men det kanske ändå går att skrapa lite i ett hörn för att försöka få reda på om det kan vara oljat, lackat eller annat..
Tacksam för alla råd och tips!
Ny användare och total nybörjare här som precis har köpt ett radhus som behöver lite kärlek och omvårdnad. Bland en annat har jag ett trägolv med rejäla nyansskillnader som jag funderar på om jag kan jämna ut genom att olja eller lacka det. Vet inte hur det är behandlat sedan tidigare eller om det är tillräckligt tjockt för att slipa men skulle helst vilja försöka få det så bra som möjligt med så enkla medel som möjligt. Stör mig inte på att det har lite patina utan det är bara de olika färgerna där det har legat mattor eller stått möbler som jag skulle vilja jämna ut.
Tror ni att det skulle gå att jämna ut genom att olja eller lacka? Är det viktigt att använda samma "metod" som det har behandlats med från början? Jag skulle tro att det inte har behandlas på en 10 år iaf men det kanske ändå går att skrapa lite i ett hörn för att försöka få reda på om det kan vara oljat, lackat eller annat..
Tacksam för alla råd och tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 843 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 843 inlägg
Om nyansskillnaderna bara beror på att det har varit olika mängd ljus på olika delar av golvet så brukar det jämna ut sig när hela golvet får ljus på sig.
Man kan inte olja ovanpå lackat för oljan kommer då inte ner i trät utan blir bara liggande ovanpå lacken, och om lacken är utnött fläckvis så kommer oljan in där men inte där lacken är kvar och då får man en fläckig/flammig yta. Jag tror inte heller att det blir bra att lacka ovanpå olja.
Men du ska väl in med möbler och kanske en matta så frågan är väl hur det ser ut när det är gjort. Det ser kanske inte ojämnt ut längre då.
Man kan inte olja ovanpå lackat för oljan kommer då inte ner i trät utan blir bara liggande ovanpå lacken, och om lacken är utnött fläckvis så kommer oljan in där men inte där lacken är kvar och då får man en fläckig/flammig yta. Jag tror inte heller att det blir bra att lacka ovanpå olja.
Men du ska väl in med möbler och kanske en matta så frågan är väl hur det ser ut när det är gjort. Det ser kanske inte ojämnt ut längre då.
Tack för svar Birgit!BirgitS skrev:Om nyansskillnaderna bara beror på att det har varit olika mängd ljus på olika delar av golvet så brukar det jämna ut sig när hela golvet får ljus på sig.
Nyansskillnaderna beror säkert på mattor/möbler. Det kommer att stå tomt en dryg månad nu men är ju rätt begränsat med ljusinsläpp så här års så kanske inte blir någon skillnad så snabbt tänker jag?
Den inre ljusa ytan kan jag nog täcka med en matta men den yttre/närmaste i bilden hade jag gärna fått ordning på och behållit "naken". Förstår att jag behöver börja med att försöka lista ut om det är oljat eller lackat (eller annat?) från början för att kunna behandla med samma. Men frågan är om det skulle göra någon skillnad? Bör man lacka eller olja om trägolv regelbundet eller ska det alltid slipas först isf?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 843 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 843 inlägg
Precis, en månad mitt i vintern räcker inte utan man brukar mer prata om 1-2 år.
Vet du när golvet las in?
Olika behandlingar har ju varit olika populära vid olika tidpunkter.
Jag har ingen egen erfarenhet av hårdvaxolja men har hört att det ska gå att bättra på, men det ändrar nog inte färgen på golvet om inte skillnaden just beror på att hårdvaxoljan har nötts bort på vissa ställen.
När det gäller lackat så har jag inte hört om att man underhåller lacken på annat sätt än att slipa och lacka om. Men lack brukar hålla i flera årtionden till skillnad från hårdvaxolja.
Jag har ingen egen erfarenhet av hårdvaxolja men har hört att det ska gå att bättra på, men det ändrar nog inte färgen på golvet om inte skillnaden just beror på att hårdvaxoljan har nötts bort på vissa ställen.
När det gäller lackat så har jag inte hört om att man underhåller lacken på annat sätt än att slipa och lacka om. Men lack brukar hålla i flera årtionden till skillnad från hårdvaxolja.
Tack igen Birgit,BirgitS skrev:Precis, en månad mitt i vintern räcker inte utan man brukar mer prata om 1-2 år.
Jag skulle tro att golvet är iaf 10-15 år men är osäker, det kan vara äldre också. Men då låter det som att det kanske främst är tålamod som gäller för att få ordning på nyansskillnaderna. Det är ett rum med mycket ljusinsläpp så må hända kan det se lite trevligare ut redan efter sommaren om jag låter de blekta partierna se solen
Toppen, håller tummarna för det! Lite sol är ju en betydligt enklare och billigare lösning än jag befarade från början😁BirgitS skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 000 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 000 inlägg
Räkna med 2 år innan det du ser någon märkbar skillnad. Vi hade en dörrmatta som låg intill en hel glasad altandörr. Efter 3 år så syns det nyansskillnad då i vet var mattan låg, vi ser det men andra ser det nog inte.S Stilla skrev:Tack igen Birgit,
Jag skulle tro att golvet är iaf 10-15 år men är osäker, det kan vara äldre också. Men då låter det som att det kanske främst är tålamod som gäller för att få ordning på nyansskillnaderna. Det är ett rum med mycket ljusinsläpp så må hända kan det se lite trevligare ut redan efter sommaren om jag låter de blekta partierna se solen
Det bästa är att slipa och olja in det. Skulle det vara nyansskillnad så kan du använda något som heter trärent, håll bara koll att du köper rätt, för lövträd eller för barrträd.
Hårdvaxolja måste underhållas så pga detta så gick det bort, vanlig träolja alla dagar i veckan, får du märken så kan du ta på lite vatten så reser sig trät, fuktig trasa och strykjärn fungerar också.
Tvätta golvet med vit golvsåpa ofta så gulnar golvet betydligt saktare. Allt trä gulnar. Tvätta golvet med vit golvsåpa så ofta du orkar speciellt i början. Den hinnan som blir med tiden där fastnar inga fläckar permanent. Dvs. lätt att torka bort. Golvet är ca 10 år. Har hällt ut ett 2 dl lackfärg, i stötte till burken, det gick att sleva upp och sen torkade vi med våra trasor och torr trasa. Fanns inte ett spår av färgen kvar, inte ens i skarvarna.
Ja det hade ju varit kanon att slipa och olja det om det betyder att nyansskillnaderna går bort och jag får en så att säga bra grund att börja om med. Men att slipa golvet är lite för mycket jobb/pengar just nu, är annat som jag behöver fixa i första hand. Får kanske ge det en sommar och se vad som händer, eller hur mycket jag kommer att störa mig på det..H HEM2121 skrev:Räkna med 2 år innan det du ser någon märkbar skillnad. Vi hade en dörrmatta som låg intill en hel glasad altandörr. Efter 3 år så syns det nyansskillnad då i vet var mattan låg, vi ser det men andra ser det nog inte.
Det bästa är att slipa och olja in det. Skulle det vara nyansskillnad så kan du använda något som heter trärent, håll bara koll att du köper rätt, för lövträd eller för barrträd.
Hårdvaxolja måste underhållas så pga detta så gick det bort, vanlig träolja alla dagar i veckan, får du märken så kan du ta på lite vatten så reser sig trät, fuktig trasa och strykjärn fungerar också.
Tvätta golvet med vit golvsåpa ofta så gulnar golvet betydligt saktare. Allt trä gulnar. Tvätta golvet med vit golvsåpa så ofta du orkar speciellt i början. Den hinnan som blir med tiden där fastnar inga fläckar permanent. Dvs. lätt att torka bort. Golvet är ca 10 år. Har hällt ut ett 2 dl lackfärg, i stötte till burken, det gick att sleva upp och sen torkade vi med våra trasor och torr trasa. Fanns inte ett spår av färgen kvar, inte ens i skarvarna.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 000 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 000 inlägg
Du kan ju köpa lite trärent och testa på något bra ställe. Blir det rent så kan du använda det på hela golvet och då vet du att det är ett oljat golv. Är det lackat så är det slipning som gäller.S Stilla skrev:Ja det hade ju varit kanon att slipa och olja det om det betyder att nyansskillnaderna går bort och jag får en så att säga bra grund att börja om med. Men att slipa golvet är lite för mycket jobb/pengar just nu, är annat som jag behöver fixa i första hand. Får kanske ge det en sommar och se vad som händer, eller hur mycket jag kommer att störa mig på det..
Om det är ett oljat golv så måste du göra en installations inoljning av golvet med en maskin som du kan hyra. Hur man gör kan du läsa på parkett tillverkarnas hemsidor.
Redigerat:
Aha vad bra! Då kan jag ju iaf få reda på om det är oljat eller lackat, tack! Och är det oljat låter det ju smidigare att bara kunna tvätta och olja det än att slipa golvet. Då måste jag bara försöka få reda på vad det är för träslag först så att jag kan köpa rätt sorts trärent😆H HEM2121 skrev:Du kan ju köpa lite trärent och testa på något bra ställe. Blir det rent så kan du använda det på hela golvet och då vet du att det är ett oljat golv. Är det lackat så är det slipning som gäller.
Om det är ett oljat golv så måste du göra en installations inoljning av golvet med en maskin som du kan hyra. Hur man gör kan du läsa på parkett tillverkarnas hemsidor.