Hej!
Vi bor i ett hus byggt 2009. I besiktningsprotokollet står det att det är en enstegstätad putsfasad på trästomme, men enligt bygglovet är det betongfyllda cellplastblock men fiberskiva och luftspalt. Nu har färgen släppt på en sida av huset i ett mönster som gör att jag tror mer på cellplastblocken.

Men hur ska jag fixa till det här? Det ser ut som skivor, med glasfiberremsa över skarvarna, sjukt tunn puts eller spackel och sedan en grov plastfärg. Och det är plastfärgen som nu börjat släppa.

Vad är det vi har att göra med här och vad är det bästa sättet att laga det?

• Färg har släppt från en putsad fasad och blottar vad som ser ut som skivor med glasfiberremsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad med skadad yta där färg flagnar, avslöjande glasfiberremsa under en tunn puts- eller spackelskikt.
    Skapa konto
  • Skadad putsfasad med spricka där glasfiberremsa och underliggande material syns. Plastfärg har släppt från ytan.
    Skapa konto
  • Fasad med släppt plastfärg, exponerar underliggande lager och skarvar med glasfiberremsa, i ett mönster som antyder cellplastblock.
    Skapa konto
  • Skadad fasad med sprucken plastfärg och synliga strukturer av glasfiber och puts, omgiven av stenar och torrt gräs.
    Skapa konto
N
Ja tunnputs.
Men vad vill du laga?
Överallt?
Gissar att det är någon sto produkt
Jag skulle lagat med weber Ef 260.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.