En liten glöd från ett tomtebloss skapade ett litet hål i vår köksö.

Skulle vilja snygga till dels av estetiska skäl men även minimera ev fuktgenomträngning.

Problemet är att laminatet verkar vara sprutmålat då det inte är helt slätt utan ser ut som att det skulle vara någon typ av fibrer om man så säger. Kan vara en synvilla iofs.

Sen är det bara ett litet hål så även om den avviker strukturmässigt är det bättre att få det tätt.

Kan man värma med någon plast och doppa i?

Skulle man kunna testa med en droppe snabblim och hyvla bort ev överskott med ett rakblad?

Det måste vara så beständigt som möjligt.

Kom gärna med tips.

• Litet hål i köksö-laminat visat med pekfinger, letar efter lösningar för reparation och skydd mot fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Dr Benz Dr Benz skrev:
En liten glöd från ett tomtebloss skapade ett litet hål i vår köksö.

Skulle vilja snygga till dels av estetiska skäl men även minimera ev fuktgenomträngning.

Problemet är att laminatet verkar vara sprutmålat då det inte är helt slätt utan ser ut som att det skulle vara någon typ av fibrer om man så säger. Kan vara en synvilla iofs.

Sen är det bara ett litet hål så även om den avviker strukturmässigt är det bättre att få det tätt.

Kan man värma med någon plast och doppa i?

Skulle man kunna testa med en droppe snabblim och hyvla bort ev överskott med ett rakblad?

Det måste vara så beständigt som möjligt.

Kom gärna med tips.
Laminatgolvs reperationskit, innehåller vax och ett smältverktyg. Finns lite överallt, Lidl hade ett för 100kr för nån vecka sen. Finns andra såklart men dyra för vad det är.

Blir inte riktigt så bra som proffset i filmen. Men det lilla jag fixat här hemma är helt ok.

F Fideliox skrev:
Laminatgolvs reperationskit, innehåller vax och ett smältverktyg. Finns lite överallt, Lidl hade ett för 100kr för nån vecka sen. Finns andra såklart men dyra för vad det är.

[media]
Blir inte riktigt så bra som proffset i filmen. Men det lilla jag fixat här hemma är helt ok.
Aha intressant. Det verkar ju bättre än eget hittepå.

Ytan som är används mest vid frukost så slitaget är ju inte i närheten av ett golv.

Vill bara inte göra det värre men man kan nog laborera med vaxet lite isf.

Tack.

Farstatjej90
Fylla hålet med snabblim sen ta bort det som sticker upp med ett rakblad? 🤔

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fylla hålet med snabblim sen ta bort det som sticker upp med ett rakblad? 🤔
Det var min initiala tanke då det är klarlacken som skadats.

Men jag undrade på om någon gjort det och lyckats.

Det är på en av dom mest utsatta ställena där det syns absolut mest och där man passerar konstinuerligt så viktigt att få det så bra som möjligt tänker jag.

Paul-Staffanstorp
Absolut... same shit different name bara ;)

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Tack för många bra och intressanta svar. Jag har lite att fundera på.

Noterbart dock att det bara är skada på klarlacken (är det klarlack?) och inget under i färg eller liknande.

Paul-Staffanstorp
Dr Benz Dr Benz skrev:
Tack för många bra och intressanta svar. Jag har lite att fundera på.

Noterbart dock att det bara är skada på klarlacken (är det klarlack?) och inget under i färg eller liknande.
Troligtvis har du inte ens gått genom själva laminatet som brukar vara upp till ett 1mm tjockt skikt som är limmat på spånskivan.
Så länge man inte gått genom laminatet är det bara en utseendesak och inget som kan påverka bänkskivan.
Sen skiljer det ganska mycket på billiga laminatskivor och de lite dyrare så det är svårt att svara till 100%.

Tack för många bra tips.

Blev ett test med snabblim som fyllde ut bra.
Dock syns skadan fortfarande men det får jag leva med. Det verkar tätt och minimal risk för ytterligare skador.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.