Hej! Vi är nyinflyttade i ett hus från 30-talet med källaren där den inte mår så bra (var medvetna om det vid köp). Vi har precis dränerat om då den gamla var obefintlig. Som ni ser på bilderna så behöver vi få till något med källarväggen, speciellt de mörka delarna, vad bör man göra här? Läst om allt ifrån klorin och andra mögelfria medel
Sen så kommer vi knacka bort den puts som är dålig och putsa och sen måla med en färg som andas. Någon som har idé kring hur man får bort färgen på betongen lättast?
Jag överväger att köpa en betongslip då vi antagligen kommer köra den på en del ytor och även utomhus
Sen så kommer vi knacka bort den puts som är dålig och putsa och sen måla med en färg som andas. Någon som har idé kring hur man får bort färgen på betongen lättast?
Jag överväger att köpa en betongslip då vi antagligen kommer köra den på en del ytor och även utomhus
Produkter som diskuteras: "mögelfria"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Vi hade något liknande i vår källare. Vi provade först att ta bort med betongslip, men de blev väldigt dammigt och tog mycket lång tid. Och det var svårt att få bort allt. Det slutade med att vi använde en liten bilmaskin och tog bort precis allt.
När allt ytmaterial var borta putsade vi på nytt och målade med kalkfärg.
När allt ytmaterial var borta putsade vi på nytt och målade med kalkfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Dett där är säkert kalkputs som är väldigt porös. Gnuggar du med pekfingret dröser putsen ner så du får en liten grop efter någon minut. Det är alltså ganska lätt att ta bort men attans vad det bösar 😬. Själv använde ja en svart trissa med ekivokt smeknamn på vinkelslipen på de ställen jag slipade ner helt. Resten, som såg bra ut, lät jag vara som de var. Kaklade sedan alltihopa och då var underlaget jämnhet inte så viktig.
Möglet tvättar du bara av med lite klorvatten och en trasa.
Möglet tvättar du bara av med lite klorvatten och en trasa.
Flera undersäkningar visa att klorin är inte särskilt effektivt när det gäller att avdöda mögelsporer.Intet skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/diagnos-timmer.493145/post-5312723
Tyvärr har dokumentet flyttats och jag har ingen aktuell länk.
Men andra källor säger samma
Klorin kan döda ytligt mögel, men det tränger inte djupt in i porösa material som trä och gips. Dessutom kan klorin skada vissa ytor och lämna mögelsporer kvar att växa igen. För en mer effektiv behandling är det bättre att använda specifika mögelbekämpningsmedel eller naturliga metoder som ättika och bikarbonat.
Källa
Som tidigare nämnts bered dig på att det dammar något förskräckligt. Drar mig till minnes då jag själv gjorde det i källaren utspökad i en gammal rock och med gasmask och vit av kalkdamm då min mor kom ner i källaren för att se hur långt jag kommit i arbetet, hon hade katten på armen och när den såg mig utspökad som jag var blev katten vettskrämd och kloade sig fast i armen på min mor och skrek skrämt. Svansen var som en flaskborste och hon skrek gällt. Kom på att jag lät som Darth Vader i masken och tog av den för att lugna kattstackaren.😆
Redigerat:
Bästa svaret
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Innan vi beslutade oss för att ta bort allt ytmaterial försökte vi tvätta bort svartmögel med klorin. Vi testade också ta bort plastfärgen med oxalsyra och Biltemas färgborttagningsmedel utan något bra resultat.
Det slutade med att vi rev ut allt organiskt material, inklusive tvättstugeinredningen, två innerväggar, en del av en yttervägg och två dörrfoder.
När vi hade bilat bort allt så putsade vi innerväggarna med kalkputs. Weber Cal 109.
På bilden ser ni murare Åke putsa väggen. Åke lever tyvärr inte längre. RIP Åke.
Sedan rev vi ut gamla järnrör som gjorde att jag slog mig blodig i skallen varje gång jag gick ner i källaren.
Så här såg det ut när det var färdigputsat.
Sedan målade grabbarna med kalkfärg. Kalkväggarna målade vi med Weber Cal 246. Innertaket målade vi med silikonhartsfärg.
Sedan jämnade jag till värsta groparna i golvet med bruk och målade med Hagmans golvfärg 1K. Nu efteråt ångrar jag att jag inte flytspacklade golvet istället så att det blev jämnare men då var jag väldigt rädd för fukt och ville inte under några omständigheter få tillbaka fukt i källaren. Sedan ville jag inte heller bygga på höjden, på vissa platser i källaren så är det inte högre än typ 188 cm till innertaket börjar.
Allt som allt tog detta en månad. Men då tog jag in hjälp från en person för att riva (närmare 2 veckors arbete, jag hjälpte till), en person för att putsa (drygt en vecka för en van murare), 3-4 dagar för två rörmokare för att byta ut rören som satt på fel ställe och typ en vecka för två grabbar att måla väggar och tak. Att måla källargolvet tog mig två-tre kvällar.
Några månader senare bytte vi ut alla radiatorer.
Och två-tre år senare bytte vi ut alla fönster.
Det slutade med att vi rev ut allt organiskt material, inklusive tvättstugeinredningen, två innerväggar, en del av en yttervägg och två dörrfoder.
När vi hade bilat bort allt så putsade vi innerväggarna med kalkputs. Weber Cal 109.
Logga in
Skapa konto
På bilden ser ni murare Åke putsa väggen. Åke lever tyvärr inte längre. RIP Åke.
Logga in
Skapa konto
Sedan rev vi ut gamla järnrör som gjorde att jag slog mig blodig i skallen varje gång jag gick ner i källaren.
Logga in
Skapa konto
Sedan målade grabbarna med kalkfärg. Kalkväggarna målade vi med Weber Cal 246. Innertaket målade vi med silikonhartsfärg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan jämnade jag till värsta groparna i golvet med bruk och målade med Hagmans golvfärg 1K. Nu efteråt ångrar jag att jag inte flytspacklade golvet istället så att det blev jämnare men då var jag väldigt rädd för fukt och ville inte under några omständigheter få tillbaka fukt i källaren. Sedan ville jag inte heller bygga på höjden, på vissa platser i källaren så är det inte högre än typ 188 cm till innertaket börjar.
Logga in
Skapa konto
Allt som allt tog detta en månad. Men då tog jag in hjälp från en person för att riva (närmare 2 veckors arbete, jag hjälpte till), en person för att putsa (drygt en vecka för en van murare), 3-4 dagar för två rörmokare för att byta ut rören som satt på fel ställe och typ en vecka för två grabbar att måla väggar och tak. Att måla källargolvet tog mig två-tre kvällar.
Logga in
Skapa konto
Det spelar väl ingen större roll för all puts skall ju bort i alla fall.D Dilato skrev:Flera undersäkningar visa att klorin är inte särskilt effektivt när det gäller att avdöda mögelsporer.
[länk]
Tyvärr har dokumentet flyttats och jag har ingen aktuell länk.
Men andra källor säger samma
Klorin kan döda ytligt mögel, men det tränger inte djupt in i porösa material som trä och gips. Dessutom kan klorin skada vissa ytor och lämna mögelsporer kvar att växa igen. För en mer effektiv behandling är det bättre att använda specifika mögelbekämpningsmedel eller naturliga metoder som ättika och bikarbonat.
Källa
Men det där kände jag inte till. Har levt i villfarelsen att klor dödar allt mögel.
Tack för detta svaret. Var precis det jag letade efter. Vi kommer nog försöka flytspackla golvet så att det också blir jämtPer Eskilsson skrev:
Innan vi beslutade oss för att ta bort allt ytmaterial försökte vi tvätta bort svartmögel med klorin. Vi testade också ta bort plastfärgen med oxalsyra och Biltemas färgborttagningsmedel utan något bra resultat.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild] [bild]
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden