Hjälper till att fräscha upp ett gammalt kök och upptäckte att ena bänkskivan (limfog ek?) har böjt sig. Läste i någon gammal tråd att liknande hade hänt då fukt troligen trängt upp via stommen som var byggd av lecablock, men fukt inifrån skåpet verkar inte vara orsaken i detta kök. Antagligen är det snabba temperaturförändringar som ligger bakom problemet.
Kan jag fixa detta på ett beständigt sätt utan att byta skivan (vilket i sig vore bäst/enklast, men då måste även två andra bänkskivor bytas och fogar göras om osv.).
Kanske blir idiotförklarad nu
men kan jag lägga fuktiga handdukar och vikter ovanpå skivan och limma fast den i stommen igen? Hur lång tid tror ni det tar för den att återfå formen?
Kan jag fixa detta på ett beständigt sätt utan att byta skivan (vilket i sig vore bäst/enklast, men då måste även två andra bänkskivor bytas och fogar göras om osv.).
Kanske blir idiotförklarad nu
Tror inte det går inte att hålla på med vatten, möjligen handdukar och nästan kokande vatten sen på med tyngderna, men vattnet blir kallt och du vet inte om det går in i stommen så den ändrar formen.
Hoppa vattnet och kör bara på vikter. öka vikterna gradvis så att skivan inte spricker på ovansidan.
kan säkert ta nån månad men du sparar ju lite $.
Skruva dit ett metallband på undersidan, då menar jag kraftiga 2mm band, med många skruvar i ändarna så banden hålls kvar. Då låser du formen på skivan.
Har du gott om plats till första lådan kan du köra med fyrkantsprofil 20x20 eller 30x30 då får du något som kan hålla mot när detta ev. inträffar i framtiden.
Viktigt är att ha koll på sitt inneklimat så det inte är för hög fuktighet, samt torka av bänken om det kommer vatten på den.
Lycka till
Hoppa vattnet och kör bara på vikter. öka vikterna gradvis så att skivan inte spricker på ovansidan.
Skruva dit ett metallband på undersidan, då menar jag kraftiga 2mm band, med många skruvar i ändarna så banden hålls kvar. Då låser du formen på skivan.
Har du gott om plats till första lådan kan du köra med fyrkantsprofil 20x20 eller 30x30 då får du något som kan hålla mot när detta ev. inträffar i framtiden.
Viktigt är att ha koll på sitt inneklimat så det inte är för hög fuktighet, samt torka av bänken om det kommer vatten på den.
Lycka till
Tack för tipsen, ska ge det ett försök annars sätter jag in en laminatskiva.pjapen skrev:
Tror inte det går inte att hålla på med vatten, möjligen handdukar och nästan kokande vatten sen på med tyngderna, men vattnet blir kallt och du vet inte om det går in i stommen så den ändrar formen.
Lycka till
Kommer nog sätta tvingar mellan utkanten av skivan och stommen och dra lim längs hela vägen samt förstärka med skruvar så som du beskriver.
Klicka här för att svara