Byggahus.se

Fixa åskskadad video?

1. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem
    Om åskan slagit ner i en video är det någon ide att lämna in den för lagning eller kan man förutsätta att något finelektroniskt gått sönder och inte går att fixa?

Berit

2. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Re: Fixa åskskadad video?

En ny video idag kostar väl lika mycket som felsökningsavgiften på verkstaden?

3. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Videomaskiner är inte särskilt användarvänliga. Den tillhör mina åldriga föräldrar som inte vill lära sig en ny.

Tror dock att det blir en ny iallafall.

Tack för svaret.

Berit

4. G
    Medlem · 1 112 inlägg

finns ju enkla modeller från 900kr, som inte har allt för många krångliga finesser.

5. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Går den inte att fixa med ett blixtlås?

6. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Jag ska köpa ett och dumpa hos morsan. Hon har en symaskin. :)

/Berit

7. K
    Medlem · 68 inlägg

kjell

Medlem

Dragkedjor heter det väl?

8. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Fick inte fart på videon och mina föräldrar köpte på min inrådan en ny video, och ... allt fungerar - utom deras hörslinga när dom tittar på videon.

Alltihopa är seriekopplat med koaxialkabel (den heter väl så som kommer från antennen?)

Antennen går till en parabol-låda, som sedan går vidare till videon, som går vidare till TVn och hörslingan (som ger ljud till gamla föräldrars hörapparater) kommer ut ur TVn.

Jag får inte det här att fungera utan att använda scart-kabeln mellan videon och TVn, men då får dom som sagt inget ljud i slingan när dom tittar på videon. Inte ens när jag har både scart och koaxial mellan video och TV. Vanligt ljud är ok, men inte slingan.

Videon låg tidigare på TVns kanal 7, nu kan jag inte få TVn att hitta videon när jag söker kanaler, utan den hamnar på AV/EXT.

Den trasiga videon hade Hi-fi support, den nya har det inte. Vet inte om det gör någon skillnad. Det står också något i nya videon manual om "ljudläge RF out, B/G eller D/K", men ingen förklaring - bara att den inköpta videon inte har denna funktion...

Nu ska jag ta eländet tillbaka och försöka få tillbaka pengarna och göra ett nytt försök att få den trasiga videon lagad.

Berit

9. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Att den hamnar på AV/EXT beror på Scartsladden. Ta bort eländet om du inte tvunget behöver den. Ställ sen TVn på "7-an" och justera istället videons utkanal. Finns en liten skruv på baksidan, eller en inställning via fjärr (som inte är lätt att fixa utan bild ! Använd scart en stund till kanske ?)  
    Det finns också ofta en test-switch på baksidan av videon, så att du kan få den att sända ut två vita streck som bild. Mha dessa kanske det blir enklare att hitta signalen med kanalsökningen du provat förut ?
    Det SKA fungera. Det är ju bara dumt att lägga pengar på att åka fram och tillbaka, och lägga pengar på något gammalt som förmodligen aldrig blir bra.

EDIT: Det skall vara ljudläge RF/Out B/G

10. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Utkanalen på videon ställer man naturligtvis in via en meny på TV skärmen med fjärren. Kanalerna går från 21 till 69. Så det skulle bli till att ...
    1. plugga i scart
    2. ställ in utgående kanal på videon
    3. dra ut scart
    4. låt tvn söka efter videon

Upprepa 1-4 tills tv får in videon, i sämsta fall för samtliga utgående video kanaler 21-69...

Jag får se hur jag gör.

Tack för förklaringen. Nu vet jag iallafall vad jag bör leta efter om jag köper en annan video till dem.

/Berit

Rub it in mate. /Berit ;)

11. V
    Medlem · 237 inlägg

Vilma

Medlem

Vår halvårsgamla DVD/video har också gått åskdöden tillmötes. Vi köpte till en försäkring som gäller för allt småbarn kan hitta på (inkl instoppade honungsmackor), men den gäller säkert inte för åska...
    Har inte hittat videopapperna än, har några oupppackade flyttlådor kvar. Ett par. Tre. Eller trettio.

12. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

För att avsluta den här tråden...

Försökte ett par timmar att koppla in en andra video till TVn utan framgång. TVn hittar bara inte videon om jag använder enbart koaxialkabeln.

Har lämnat tillbaka video nummer 1 (som var en mono med två läshuvuden - visste inte att sådana fortfarande existerade - men det gjorde de - på Elgiganten).

Hörselslingan ska ändras så förhoppningsvis löser det sig via scart kabeln.

Tack för all hjälp.

Berit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.