Frågan har ställts förut i forumet, senast - vad jag hittar - för sex år sedan. Mycket har hänt sedan dess och jag undrar vad man nuförtiden kan använda för att limma fast gipsskivor på spårad golvspånskiva med vattenburen golvvärmeslang i. Jag gjorde exakt detta för ett par år sedan, och då använde jag Ardex K48 som var utmärkt, men "dyrare än knark" som någon forummedlem påpekar i en annan tråd.

Frågan är: Funkar Byggmax "Fix inne & ute"? Jag bor i Borlänge och fasar inför att åka till Ludvika och köpa fem säckar Ardex á 1000 spänn - som verkar finnas på lager på Beijer endast sporadiskt - om det finns billigare likvärdiga produkter på den lokala bygghandeln.

Någon annan som ställts inför samma problem nyligen?

Finns i Falun och S48 är dyr men både bra och dryg, titta på åtgången också innan du bestämmer dig för nåt annat.
Ska du limma där det även är plåtar som måste dom behandlas med tex 7+8 och skruvas innan du limmar gipsen.

Pma mig så kan du få tips på var du kan köpa S48 om du bestämmer dig för det

Det är tänkbar att vanlig fix som den från byggmax i någon mån fungerar. Men det ställs speciella krav på lim för gips mot trämaterial. De två materialen har olika utvidgning för temperatur, och även för fukt. Då uppstår spänningar i limmet. Specialprodukterna är gjorda för att ta hand om det.

Och om du tycker S48 är dyr, så vänta tills du får se "7 + 8" primern. Har för mig att det var den jag fick använda när jag satte Granitskivor på våra trappsteg av galvad plåt på entretrappan. Kostnaden för granitskivorna bleknade...

7+8 kostar väl ca 200-300 kr/kg men det går inte så mycket till plåtarna :)

hempularen skrev:
Det är tänkbar att vanlig fix som den från byggmax i någon mån fungerar. Men det ställs speciella krav på lim för gips mot trämaterial. De två materialen har olika utvidgning för temperatur, och även för fukt. Då uppstår spänningar i limmet. Specialprodukterna är gjorda för att ta hand om det.

Och om du tycker S48 är dyr, så vänta tills du får se "7 + 8" primern. Har för mig att det var den jag fick använda när jag satte Granitskivor på våra trappsteg av galvad plåt på entretrappan. Kostnaden för granitskivorna bleknade...
Men det fungerade?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.