Byggahus.se
Huset jag köpt som jag ska flytta till om två veckor har även fiskerätt. Detta var dock något som bara nämndes i förbigående av mäklaren, och eftersom huset sålts av en organisation så förekommer det att inte alla har koll på allting, och någon i styrelsen kan tro att det är på ett sätt utan att egentligen veta. Det kan alltså vara ett missförstånd, även om jag inte tror det.

Jag skulle därför vilja kolla upp hur fiskerätten ser ut och om kräftfiske ingår. Vilken myndighet hanterar detta?

J
Det är Länstyrelsen.

Kolla även om det finns någon Fiskevårdsföreningen.

Om du beställer tomtkartor från Lantmäteriet så får du väl med ev fiskerätt också. Hittade själv ett stort vattenområde som jag inte visste var vårt...

Är det någon kostnad förknippad med att få ut informationen från Lantmäteriet (länsstyrelsen hänvisar förresten till Lantmäteriet)?

Redigerat:
Ja du får ju betala för kartorna, kostar några hundringar skulle jag tro.

Beroende på hur gammalt huset är, så kan det även finnas servitut som reglerar detta. Detta kan Lantmäteriet upplysa dig om, och oftast går detta att finna i Landsarkivet, om det är så att du vill utreda det hela i detalj.

Lycka till!

Nu har jag kollat det, och det visade sig att fiskerätten gällde betydligt mer vatten än vad jag trodde. Dock, om jag har uppfattat det rätt, så funkar det så här (här i Borlänge):

* Jag har inte på något sätt ensamrätt till fisket. Alla som köpt fiskekort i kommunen har rätt att fiska där.
* Jag måste köpa ett årskort för 80 kr för att få fiska på min fiskerätt, detta gäller dock som fiskekort i hela kommunen också.
* Jag kan inte tillåta andra att fiska på min fiskerätt utan att de löser fiskekort. Jag kan tex inte paddla ut med en kompis och fiska gädda utan att han har fiskekort.
* Den enda fördel jag får (förutom ett aningen billigare årskort) är att jag får fiska med fasta redskap (tänker jag inte göra) och jag får fiska kräftor (tänker jag inte heller göra).

Har jag missförstått det totalt, eller är det så snålt? Och, om det är så snålt, varför blir det ibland sådana grannfejder om fiskerätten...

Lägg till det här att ingen någonsin kontrollerar fiskekort i de här vattnen, så blir det hela ännu löjligare.

din fiskerätt gäller inte din egna lilla remsa utan det är en andel i en samfällighet som hanterarar ett större område.

Vanligtvis kallar man samfälligheten ett skifteslag och där ingår fiskerätten som en del av diverse andra saker.

Du kan kräva att fiske förbjuds för utomstående
Du kan kräva att fiskekortsavgiften för rättsägare ska tas bort.
Du kan kräva att du får ta med dig gästfiskare på dit kort
Och ja du är inte tvingad att fiska.

Det är dock en demokratisk förening så det är bara att aktivera sig.

Folk kan bråka om vad som helst, det tas in en hel del pengar via kräftfiskekort osv och när det gäller pengar och rättigheter finns det stor potential för konflikt.

Och eftersom allt drivs på ideell basis lär det inte finnas särskilt många fiskepoliser ute.

Vanligtvis tycker jag just fiskefrågorna sköts ofta utan mycket bråk, men du verkar upprörd utan att vara fiskeintresserad? dra på dig polismössan och ge dig ut och jaga tjuvfiskare... :)

Jag hakade upp mig på ordet "snålt" vad hade du tänkt dig då?`

/ATW

Redigerat:
2-300kg svenska kräftor á 250kr kilot, rakt ned i fickan varje år utan skattmasens inblandning är kanske en anledning, liksom möjligheten att lägga nät och plocka upp lite bättre fisk som kan säljas till restauranger, rökas och säljas på torget etc. Det är en rätt så lukrativ industri har jag upptäckt.

80 spänn för ett årskort var väl inte så farligt,
Det är vad jag ger för ett årskort på mitt fiskerättsområde också, 5 av oss i familjen brukar utnyttja fisket lite, och då kostar det oss 400 per år att fiska med gott samvete, mot 1750 utan fiskerätt,
Okej, det är billigare att köpa fisken på Ica, men man kanske fiskar för att få en ursäkt att dra till skogs, inte att äta sig mätt ;)

Äsch, jag som hade hoppats på att bli utnämnd till kejsare över Tunaån och att alla skulle behöva titulera mig "Massa"...

Jag trodde snarare att jag kontrollerade vem som fiskade där, och att det tex skulle vara OK att fiska med någon kompis eller liknande. Nåja, det är bättre än inget...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.