Hej!

Har tänkt att köpa mitt fiskbensparkett golv i ett annat land. Bad de om bilder underifrån och fick nedan. Känns som detta är skräp-kvalitet eller är det såhär man brukar tillverka fiskbensparkett?

Kan tillägga att de nämnde att botten är av lamell. Vet ej om det är bra eller dåligt?

Fiskbensparkett golvplankor staplade, undersida synlig med lamellkonstruktion.

Nej men det ser väll rätt normalt ut för en lamellparkett. Det som är avgörande är väll hur tjockt själva ekskiktet är eftersom det är det som avgör hur många gånger man eventuellt kan slipa om det. Sen är ju frågan om det är klickfogar eller om man måste limma eller spika. Är själv i processen att lägga in nytt fiskbensgolv så man blir ju lite nyfiken vad det är för parkettstavar och var du tänkte köpa ifrån?

Tänkte köpa det i Polen och kontaktat ett bolag som heter Julomax. Är ej så insatt i det, men lamellparkett känns väl sådär?

Måtten är 13x100x500.

Ja det är klart drömmen är ju ett massivt golv perfekt lagt… Men är ju inte helt lätt att lägga om man skall göra det själv även om några här på forumet har gjort det framgångsrikt. Massiva parkettstavar är faktiskt inte så vansinnigt dyra men om man lejer bort läggningen så blir det ju rätt dyrt. Det är väll därför lamellparkett med klickfogar har blivit ganska populära. (Man kan lägga det själv men ändå få tighta fina fogar.) Detta trots att det är dyrare än massiva stavar.

F Fredrik99 skrev:
Ja det är klart drömmen är ju ett massivt golv perfekt lagt… Men är ju inte helt lätt att lägga om man skall göra det själv även om några här på forumet har gjort det framgångsrikt. Massiva parkettstavar är faktiskt inte så vansinnigt dyra men om man lejer bort läggningen så blir det ju rätt dyrt. Det är väll därför lamellparkett med klickfogar har blivit ganska populära. (Man kan lägga det själv men ändå få tighta fina fogar.) Detta trots att det är dyrare än massiva stavar.
När jag byggde mitt hus för 8 år sedan köpte jag 150 kvm massiva parkettstavat i Polen på firman Castorama. Då kostade det 110 kr/ kvm. De limmades direkt på betongen med lim från samma firma. 16 mm tjocka om jag inte minst fel. Längd ca 30xcm, bredd 7 cm. Blev bra för att bli monterat av en som aldrig gjort det förut.

Minns du vad den hette? Har varit inne på Castorama och hittar endast 70 cm långa brädor…:/

O olego skrev:
Minns du vad den hette? Har varit inne på Castorama och hittar endast 70 cm långa brädor…:/
När jag var där så hade de både lamellparkett och riktig parkett. De hade två olika kvalitéer av parkett.
Jag fick uppfattningen att det inte var ett standard utbud, utan det var vad de hade just nu. Kommer inte ihåg märke mm. Jag har dock lite kvar, kan kolla. Annars kan jag rekommendera Leroy Merlin. De verkade kunna leverera vad man frågade efter.

T Tvålen skrev:
När jag var där så hade de både lamellparkett och riktig parkett. De hade två olika kvalitéer av parkett.
Jag fick uppfattningen att det inte var ett standard utbud, utan det var vad de hade just nu. Kommer inte ihåg märke mm. Jag har dock lite kvar, kan kolla. Annars kan jag rekommendera Leroy Merlin. De verkade kunna leverera vad man frågade efter.

Vore toppen!

Jag kan polska så jag har kollat Leroy Merlin, Castorama, Obi etc. Alla jag hittar är antingen klick eller med lamell… Vill gärna ha riktigt parkett.

Hittat ett företag som heter Ekebo. Någon som har erfarenhet från dem?

O olego skrev:
O olego skrev:
Hittat ett företag som heter Ekebo. Någon som har erfarenhet från dem?[/QUOTE
O olego skrev:
Hur har det gått för dig olego? Hittat något?Sitter själv och letar efter fiskbensparkett

Hej Simon!

Jag väntar på att få prov-bitar av två företag, Nockeby och Desginfloor. Polen blir det inget. Firmorna där tar samma priser som här hemma.

Jag köpte mina dryga 100 kvm massiv stavparkett av parkettkontakten. Betalade dryag 500 per kvm. Då var det helt utan kvist och support ingick vilket jag tyckte var guld värt för en amatör som jag.

• Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.