Byggahus.se
Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.

Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.

Så långt allt gott…

Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.

I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.

Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.

Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.

Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.

Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.

Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)

Mvh Tobbe

• Gilla
Hellwiz och 19 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Efter att ha haft ett par firmor ute och kollat på byte av bergvärmepump så valde en som vi fick ett bra intryck av. Den 1 februari 2022 så fick vi en första offert på en IVT Premiumline HQ E8 (E8 = separat varmvattenberedare). Efter diskussion och vårt önskemål så fick vi, två veckor senare, en ny uppdaterad offert med en IVT Greenline HE C7.

Därefter fortsatte diskussionen kring nya radiatorer och fläktkonvektorer och den 6 april 2022 så mailade jag vår kontaktperson och tackade ja till fläktkonvektorerna och den senaste offerten (dvs Greenline HE C7). Fick svar dagen efter som bekräftade och att pump och konvektorer skulle beställas samma dag.

Så långt allt gott…

Efter 17 månader (!!!) med knapphändig kommunikation från kontaktpersonen på firman (svarar sällan på mail, lovar att höra av sig men ringer inte tillbaka, m.m), så ringer han och berättar att pumpen nu är på gång.

I måndags var det äntligen dags för installation. När installatörerna lastat in allt så ser jag att det där inte är en HE C7 utan en HQ E8 och frågar lite försynt vad som kan ha hänt. Killarna som är här börjar genast ringa till min kontaktperson på firman för att få klarhet. Han säger att något måste blivit fel på IVT för “enligt mina anteckningar, så har jag beställt rätt pump”. I mitt huvud (med tanke på det extremt röriga intryck han givit så här långt) är det solklart att han beställt fel. Han lovade att återkomma så fort han visste mer, men jag blev ej kontaktad mer på måndagen.

Tisdag morgon mailar jag, tisdag innan lunch ringer jag. Ifrågasätter det hela och menar att jag tror att det är han som gjort fel. Han går direkt i försvarsställning och säger att han har beställt rätt men att IVTs beställningssystem tyvärr är under uppdatering och inte går att nå på hela veckan. Jag ber att få tala med hans chef (VD) som tyvärr ej är på plats.

Efter avslutat samtal bestämmer jag mig för att ringa IVT och efter samtal med dem får jag svart på vitt att det inte alls är något fel på deras system. Ren lögn således i samtalet jag precis haft med kontaktpersonen.

Idag samtal med VD där jag förklarar allt som hänt, berättar att hans medarbetare ljuger för sina kunder och att jag förståeligt är jävligt förbannad. Mitt förslag är att de installerar den pump som nu står i mitt garage och jag betalar för den offert jag accepterat. Jag är inte intresserad av att vänta ytterligare månader på en ny beställning.
Enligt VD så går det absolut inte då firman kommer gå i förlust på denna installation om dem ger mig det lägre priset.

Här står vi nu och jag skulle tacksamt ta emot råd från er hur jag ska agera i frågan.
De vill ha 33300 kr extra (jämfört med offerten jag accepterade) för att installera den HQ E8 som nu står i mitt garage. Jag känner stark att det är deras misstag och de borde ha kunden i fokus, ta smällen och ge kontaktpersonen på firman kicken eller en rejäl avhyvling.

Sorry för uppsatsen (behövde få ut lite ilska…)

Mvh Tobbe
Vad står det på offerten?En HEC7 eller HQE8.

• Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad står det på offerten?En HEC7 eller HQE8.
HQ E8 i den första offerten. HE C7 i den andra, den jag accepterade

• Gilla
  • Älska
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
HQ E8 i den första offerten. HE C7 i den andra, den jag accepterade
Då får nog dom problem om ni var överens om HEC7 och tycker du ska kontakta Arn och rådfråga för att det kan bli problem vid beställning är sånt som händer.Men dom får nog ta den smällen men hoppas ni kan komma överens om hur priset kan regleras så båda blir nöjda.

• Gilla
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
Ja alltså problemet är väl att du inte lagligt har rätt till något mer än att häva avtalet, men då du väntat så länge är det kanske inte önskvärt. Firman kan säkert sälja maskinen vidare så för dem är det inte en förlust. Jag skulle nog meddela dem att den förlusten får de helt enkelt skriva av och det står honom fritt att ta den från lönen som löneavdrag från han som gjorde fel beställning.

Nu kan jag inget om maskinerna ifråga så vilken som är bättre eller vilket pris som är rimligt som jämförelse har jag inte någon uppfattning om men en ide annars är väl att fråga VDn vilket som är hans bästa bud, sedan säger du att ni dubblar det eller så får ARN avgöra vad som är rimligt. Kommer ni inte till någon acceptans lär de bara hämta sina grejer och säga att de ska beställa rätt men att det kommer ta ca 14månader innan den kommer, sedan får du stämma dem på ersättning för den ekonomiska förlust du lidit i dyrare elpris under tiden vilket antagligen inte blir värt ansträngningen.

• Gilla
  • Haha
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Det är ju nästan synd att du uppmärksammade det hela innan installation. Det hade nog varit större möjlighet att få igenom att du skulle fått installationen med den dyrare pumpen till offererat pris om det hela hade uppdagats när det var klart, nu har de ju möjlighet att beställa "rätt" pump även om det kommer att fördröja din installation ytterligare.

• Gilla
TSkoogh och 46 till
  • Laddar…
F
Om du ändå pratat med IVT, ring dom igen och fråga om leveranstid på rätt pump. Hur är det avtalat, 17 månader är typ…jävligt lång tid, hur är det ens möjligt? lite beroende på hur det ser ut så kan ni har rätt till skadestånd/kompensation om firman inte fullföljer ingånget avtal. Du bör prata med minst en konsumentrådgivare och helst en jurist men det kommer att kosta juristpengar istället.

• Gilla
Hellwiz och 12 till
  • Laddar…
W
D Dublin skrev:
Det är ju nästan synd att du uppmärksammade det hela innan installation. Det hade nog varit större möjlighet att få igenom att du skulle fått installationen med den dyrare pumpen till offererat pris om det hela hade uppdagats när det var klart, nu har de ju möjlighet att beställa "rätt" pump även om det kommer att fördröja din installation ytterligare.
Ibland stämmer ordspråket tala är silver tiga är guld.
Har en glad kund till mej som lugnt lutade sig tillbaka och tog en kopp kaffe när snickarna satt upp takavvattning och monterade fönster o dörrar.
När fakturan kom så pekade han med hela handen och sa att det va inget han beställt.
I kontraktet stod det tydligt stomresning tät utsida. Takavvattning, snörasskydd, fönster och dörrar ingår inte i offererat pris.
Gissa om vd:n blev högröd i ansiktet när min kund vägrade att betala för monteringen som va utöver kontraktet och tyckte bara att det vore bäst om båda parter läste kontrakt och följde ritningar.
Inte bara titta på vad det finns för material på bygget.
Till saken hör att byggarna försökte ta både en och annan genväg som blev avslöjat och fick rätas till så dom va väll inte så såta vänner innan heller.

• Gilla
  • Haha
Hellwiz och 22 till
  • Laddar…
C
Låter som att beställningen kanske inte varit tydlig i detta fall? Framgår det av mejlet specifikt vilket alternativ som beställts? "Senaste offerten" är aningen vagt får man ju säga... Normalt kvitterar man detaljerna kring beställningen i orderbekräftelsen för att undvika denna typ av missförstånd. Står det inte vad som är beställt där?

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Har IVT sagt något om vad leveranstiden skulle vara på den rätta pumpen? Vi pratade med dem på hem- & villamässan i Stockholm i fredags och då lät det som att de inte längre har samma leveransproblem som för 1-2 år sedan och till och med har färdiga pumpar i lager.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Ja den tanken slog mig också... =)

F fsn skrev:
Om du ändå pratat med IVT, ring dom igen och fråga om leveranstid på rätt pump. Hur är det avtalat, 17 månader är typ…jävligt lång tid, hur är det ens möjligt? lite beroende på hur det ser ut så kan ni har rätt till skadestånd/kompensation om firman inte fullföljer ingånget avtal. Du bör prata med minst en konsumentrådgivare och helst en jurist men det kommer att kosta juristpengar istället.
Ja det är en av sakerna jag irriterat mig på längs vägen. Jag har länge trott att han glömt beställa när han sa att gjort det. T.ex sa han när han ringde och berättade att den kommit: "Det har varit helt galet, jag har kunder som väntat i 14 månader och ni är ju inte långt efter". Vi hade då väntat 17 månader.
Jag orkade inte bry mig just då, var bara glad att den äntligen kommit. Tyvärr varade ju inte det så länge...

• Gilla
Bonde50 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter som att beställningen kanske inte varit tydlig i detta fall? Framgår det av mejlet specifikt vilket alternativ som beställts? "Senaste offerten" är aningen vagt får man ju säga... Normalt kvitterar man detaljerna kring beställningen i orderbekräftelsen för att undvika denna typ av missförstånd. Står det inte vad som är beställt där?
Absolut, jag håller med om att det kan vara lite otydligt. Tycker dock att största delen av ansvaret ligger hos beställaren att kontrollera med kund om det föreligger några oklarheter.
Enda bekräftelsen är mailsvaret där jag bekräftar offert och han säger att han beställer under dagen.

• Gilla
jonle336
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Har IVT sagt något om vad leveranstiden skulle vara på den rätta pumpen? Vi pratade med dem på hem- & villamässan i Stockholm i fredags och då lät det som att de inte längre har samma leveransproblem som för 1-2 år sedan och till och med har färdiga pumpar i lager.
Jag kontrollerade bara om deras system låg nere. Enligt VD så har de inte fått en enda HE C7 levererad på 17 månader, låter otrolig även om jag vet om hur läget varit.

• Gilla
robert_m
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Enligt VD så har de inte fått en enda HE C7 levererad på 17 månader,
Men det kan ju bero på att de beställer HQ E8 istället....

• Haha
  • Gilla
Timol122 och 47 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.