Byggahus.se

firma beställde olja utan att fråga om pigment

1. G
    Medlem · stockholm · 53 inlägg

GustafZ

Medlem
    Hejsan alla.

Vid ett jobb tidigare i våras anlitades en firma för att slipa samt olja ett parkettgolv 20 kvm.

Inför jobbet tillfrågades det om jag ville nyttja deras produkter (oljor) eller om jag hade ett eget önskemål - besvarade då med att jag ville ha en oljetillverkare som vi nyttjat innan men råkade utelämna vilket pigment som skulle nyttjas..

sagt och gjort - slipjobbet blir utfört och oljan läggs på i en period då jag inte haft tankefrid att ifrågasätta vilken ton/pigment på olja som beställts. Efter ett toppenfint slipjobb framkom det att oljan som beställts inte haft något pigment i sej. dvs oljan var naturell men det vi egentligen ville ha var en mörk olja.

fakturan för jobbet damp ned häromdagen med helt korrekta prisuppgifter osv.(inget fel här)

Nu - vad anser ni - är jag en douche att driva reklamationsärende då firman trotts allt borde tillfrågat om pigment (färg) på olja liksom målarfirmor gör vid målning av väggar, eller har jag bara mig själv att skylla för att jag inte påtalat något då jag enbart sa tillverkaren på oljan.

2. Fällebyggarn
    Medlem · Skåne · 480 inlägg

Fällebyggarn

Medlem
    Om du var noggrann med vilken olja men inte så noggrann med pigment...då får du nog skylla dej själv.
    Men du kan ju ringa och fråga dom om dom vill olja med pigment bara för att det blev så jäkla bra utan pigment.
    Kanske ger dom ett bra pris då..

• Laddar…
  3. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 258 inlägg

Totte_S

Medlem
    Ja, (då är du en douche) eftersom du själv vet med dig att du glömt att meddela vilket pigment, och olja i normalfallet för de flesta innebär utan pigment.

• Laddar…
  4. G
    Medlem · stockholm · 53 inlägg

GustafZ

Medlem
    tack för svar.

ja jo har tillfrågat dem om prisuppgift för att olja in golvet igen med ny olja/pigment. (Oljetillverkaren rådde oss att inte olja ovanpå den nuvarande oljan då det kan bli färgskiftningar. vi skulle istället slipa lätt och olja på nytt obehandlat trä.

men det verkar iaf som på dig att om man inte specificerar pigment så är det altid naturell (ofärgad) som gäller.
    som sagt tack för svar

• Laddar…
  5. em72
    Renoveringsnovis · Västra Götalands län · 97 inlägg

em72

Renoveringsnovis
    Om du sa något liknande ”jag vill ha olja xx pigmenterad” eller ”jag vill ha olja xx men jag återkommer med vilket pigment” och du sedan glömde berätta vilket pigment som skulle användas, då tycker jag firman borde hört av sig innan de oljade. Men om du bara sa ”jag vill ha olja xx” och inte nämnde något alls om pigment, då ligger tyvärr misstaget hos dig. Till skillnad från målarfärg så används olja ofta utan pigment och då tycker jag inte man kan lasta hantverkaren för detta. Jag hade kontaktat firman, förklarat ödmjukt att du missat meddela pigmentet och kolla om de kan ge dig rabatt på om-oljningen.
    Edit:såg just ditt senaste inlägg att du redan kontaktat firman. Lycka till med ny olja, hoppas du får till den nyans du önskar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.