Byggahus.se

Finska hus - Prisvärt???

1. L
    Medlem Nivå 1
    Vi har äntligen bestämt oss för att bygga nytt här i Luleå och håller på att spana runt efter alternativ. Har hittat några finska alternativ som verkar spännande. Har förstått att man kan få olika grader av 'färdigställande' och därmed varierande slutpris på huset. Har funderat starkt på att köpa huset i byggsats alt stomrest, för att sedan inreda det på egen hand.

Fabrikaten vi funderar mest på är Lappli, Omatalo & Jukkatalo. (Jukkatalo verkar ju ligga suveränt bra prismässigt!!!)

Någon som har erfarenhet av dessa hustillverkare, samt detta med att sätta ihop byggsatshus överhuvudtaget?

2. M
    Medlem Nivå 7

Re: Finska hus - Prisvärt???

lappli är väl intehelt odyra...

3. D
    Medlem Nivå 2

Finnarna brukar bara ge pris på själva materialsatsen så det är ganska långt kvar till slutpriset viket gör att det som verkar billigt i början inte är det i slutändan. Det verkar som om många har försökt (inkl undertecknad) men inte nått ända fram med sina finska köp. Lycka till iaf!

Daniel

4. Kaitsu_L
    Medlem Nivå 3

Vi var ett tag inne på en leverantör från Finland. Det stöp på att just de 1) "helst inte levererar till privatpersoner i Sverige" (!) och 2 ) priset.

Grävde runt lite bland övriga leverantörer, men insåg att priset skulle bli ungefär som vid ett köp av svensk leverantör (vilket är synd, för vi hittade flera intressanta planlösningar). Vad jag förstått är det lite av samma boom i Finland som i Sverige, så det är inte helt enkelt att hitta paket med pressade priser...

Stämmer delvis, men några finländska firmor har börjat köra enligt "nyckelfärdigt" koncept a la Sverige - vilket iofs betyder att det sällan är riktigt nyckelfärdigt :-/ Om ni är intresserade av att köpa stomrest tycker jag gott att ni kan kika lite på alternativen, de har som sagt lite annorlunda planlösningar ibland.

Om jag inte minns helt fel så ska det finnas en finsk hemsida ungefär som den här, där kan man kanske hitta ett och annat intressant skrivet. Fast jag rekommenderar att ni rycker tag i någon finskspråkig bekant (ska väl inte vara omöjligt i Lule?) och ber honom/henne tolka... onödigt jobbigt annars.

5. C
    Medlem Nivå 4

Vi ska köpa finskt timmerhus. Det skiljer sig nog inte så mycket från Svenskt prismässigt.

Men det finns billiga finska byggsatser. Jukkatalo och även mittavakoti som ju ligger i torneå tror jag. Inte så lång transsport från er. Det är iofs lösvirkesbyggsatser, men mycket fina hus.

http://www.mittavakoti.fi/

• Laddar…
  6. L
    Medlem Nivå 1

:)
    Huset är ju helläckert! (Kollade på din www)
    Fabrikat/modell & pris på det timrade huset?

7. A
    Medlem Nivå 5

Jag har letat runt mycket bland både finska och svenska leverantörer, och kommit fram till att om man granskar standard och färdigställandegrad varierar inte priserna så mycket. Man får vad man betalar för. Det finns bara två effektiva sätt att spara pengar: sänka standarden och/eller göra mycket jobb själv. Den största skillnaden mellan finska och svenska leverantörer är att husbyggarkulturen skiljer sig åt mellan länderna. I Finland förekommer sällan totalentreprenader, utan det är köparen som själv anlitar hantverkarna och ofta gör man en del jobb själv. Detta gör att finska hustillverkare tillverkar byggsatser och inget mer. Vi har beställt ett hus av Lappli, och jag upplever dem som lätta att ha att göra med om man vill bygga på detta sätt. Stommen är inte billigare än svenska hustillverkares, men inte heller dyrare om standarden skall vara densamma. Eftersom vi inte köper mer än stommen från Lappli har vi full frihet att välja alla andra material själva, men detta innebär naturligtvis också mera jobb med upphandlingar. Vi planerar att göra en hel del arbete själva.

Jag skulle rekommendera att man väljer en leverantör som har säljare i Sverige. Vi har varit i kontakt med säljare i Finland, och de första kontakterna fungerade bra, men när det började handla om svenska regler, transporter till Sverige och liknande frågor blev intresset betydligt svalare från deras sida.

Det finns svenska leverantörer som säljer byggsatser också, men för oss som skall bygga i Luleå är Lappli en av de fabrikerna som ligger närmast (Torneå), vilket gör det enkelt att åka dit om man behöver diskutera något, eller bara är nyfiken på hur det går till när huset byggs.

8. L
    Medlem Nivå 1

Fler Lulebor som tänkt finskt! Kul! :D
    Vilket hus har ni beställt? Var ska ni bygga? Vi är väldigt sugna på Finkboet 99/157. Om det skulle bli slag i saken så skulle vi endast inreda bottenvåningen till att börja med. Det är däremot inga billiga alternativ att köpa Lapplis "traditionella" hus, ens om man tar dem i byggsatsutförande -ca 600.000 stomrest, naket invändigt, utan vare sig vitvaror VVS eller kamin mm.

De är fortfarande dock kvar som alternativ just tack vare design & kvalitét. Den som lever får väl se...

9. A
    Medlem Nivå 5

Vi har utgått från bredden och takstolskonstruktionen på Finkboet 157. I övrigt har vi ritat själva. Vi kommer att bygga i Sunderbyn.

Som jag skrev tidigare, så är min erfarenhet att det i första hand är standarden som avgör priset. Jag tror det är svårt att hitta andra leverantörer som är mycket billigare på motsvarande hus. Om man däremot avstår från takkupor, balkonger, burspråk, speciell fasadpanel, väljer färre och/eller mindre fönster, etc. så kan man få ett lika stort hus billigare, både från Lappli och från andra leverantörer.

10. C
    Medlem Nivå 4

lattemannen: huset på vår webb är en bild tagen från mammuttihirsitalot.fi deras modell city123.

Vårt hus kommer nog från en annan tillverkare som heter Voukatti, men det blir rätt likt det som är på bild på min websida just nu. Har inga bilder, bara ritningar på papper.

Svårt det här med att jämföra priser för det är så väldigt olika med vad som ingår, men vår byggsats kostar ca 500 000 med dörrar fönster, innerväggar och golv på ovanvåningen, men det är ju liksom bara halva huset eftersom nedervåningen är i souteräng och byggs separat.

11. S
    Medlem Nivå 1

Om man köper utomlands (finland) åker man då på några avgifter typ tull eller andra hjärndöda skatter som dom gärna plockar ut?
    Eller slipper man det nu inom Eu ?

12. C
    Medlem Nivå 4

Ingen tull eller speciell skatt vad jag vet. Enda skillnaden är väl att momsen i Finland är något lägre än i Sverige.

Frakten kan bli en extra kostnad. I bland är det inbakat i priset, i bland inte.

Sen om man har ett avtal tecknat i Euro så har man en viss valutarisk också..

13. L
    Medlem Nivå 3

Vi har starka funderaingar på att bygga ett lapplihus på Kronan (där vi fått tomt) Vi har funderat på Havstjädern 147 med förändrad planlösning så att vi får full takhöjd i v-rum och matsal.

14. K
    Medlem Nivå 1
    skulle va kul med lite bilder på husen.

15. GVL
    Medlem Nivå 1
    Hej

Fina och prisvärda hus från Herrala-Talot, vi var i kontakt med försäljaren på Åland och inget problem att leverera till Sverige. www.herrala-talot.fi