S
Jag ska finplanera en trädgård runt ett nybyggt hus. Rekommenderar ni att jämna till trädgården med en hjullastare eller en minigrävare. Nu har grävaren ju schaktblad så det känns som att man kan ha den att putta runt jord med. Kommer att låta grovplaneringen ske med hjälp av stor grävmaskin vid bygget av grunden.

L
Egen erfarenhet är att med schaktbladet är det svårt då maskinen är lätt , den vill gärna gunga lite , så det blir vågigt , en stor maskin är tung och påverkas inte på samma sätt ,
Hjullastaren kan gå baklänges och skrapa av mera jämt , nackdelen är väl att hjulen gör spår
i marken som kan vara djupa , så ett finlir av utjämningen ändå måste till
Bäst att göra det är nästan mitt i sommaren när marken är torr och hård , då smular sig jorden
och blir som grus , inga klumpar som ligger kvar

S
Hade nu rivningsfirman på plats o de skrapade o tog bort träd o buskar. Dock trodde jag de skulle ta mer rötter men de skapade bara bort det översta skräpet. Så nu måste jag bli av med rötter från schersminbuskarna och smällbärshäck innan sommaren och finplaneringen. Men hur löser jag detta? Är det bästa att hyra/köpa en Huskvarna 430 jordfräs eller ska jag ta in nån som får gräva eller hyra en minigrävare som får ruska om jorden? Jag hade tänkt ta hjälp av en firma för att finplanera med jordfyllnad och så så man ska kanske låta dem fixa allt?
img-20171231-160315
img-20171231-160315

L
Den sortens rötter du talar är djupa och starka , det kan nog behövas en , minst 4 tons hydralmaskin till det , min 2 tons hade stora besvär med syrenrötter och en del blev kvar

S
Har de kommit upp i efterhand? Ska fylla med 100ton jord ovanpå

H
L Liteavvarje skrev:
Den sortens rötter du talar är djupa och starka , det kan nog behövas en , minst 4 tons hydralmaskin till det , min 2 tons hade stora besvär med syrenrötter och en del blev kvar
Jag har en 1,7 tons maskin.
Denna tog jag hela min syren häck med.
Det var inga problem.
Använde tjälkrok först och drog loss allt sen, schakta jag.

Jag har nu planerat 3000 kvadrat gräsmatta ca med olika maskiner.
1200 kvm med en 15 tons maskin.
1000 kvm med en 1,7 tons maskin
800 kvm med traktor.
Tycker alla gjorde bra jobb.
Fick dock skjustera efter traktorn med kratta.

L
S Shiraz skrev:
Har de kommit upp i efterhand? Ska fylla med 100ton jord ovanpå
Ja det har det , men gräsklipparen tar stråna som kommer upp ,
som Hallerudsbo säger med tjälkrok så går det nog bra , jag hade ingen

jag skulle rekomendera att hyra in någon att göra det om man inte har vana av att köra maskin, jag är själv maskinförare och har varit på allt för många jobb där det är privatpersoner som hyrt en maskin och sen inte vet vad dom sysslar med..

• Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.