1 159 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Finns växel till spärrskaft? Dra upp båt
Hej!
Har en båtvagn där vinschen är väldigt tung. Man klarar det typ men är helt slut när båten är uppe (ibland vinschar jag en bit och kör till platt mark och fortsätter).
Vill inte lägga till en elektrisk vinsch då batteri+vinch lägger på för mycket vikt på den redan tunga båttrailern.
Provade att dra med min Bosch 18V skruvdragare med 21mm hylsa (starkaste varianten med sidohandtag) men det var för tungt för den när det var som brantast.
Finns någon sorts växel som passar 1/2'' fyrkants så t.ex. två varv på skruvdragare ger ett varv på själva hylsan?
Har en båtvagn där vinschen är väldigt tung. Man klarar det typ men är helt slut när båten är uppe (ibland vinschar jag en bit och kör till platt mark och fortsätter).
Vill inte lägga till en elektrisk vinsch då batteri+vinch lägger på för mycket vikt på den redan tunga båttrailern.
Provade att dra med min Bosch 18V skruvdragare med 21mm hylsa (starkaste varianten med sidohandtag) men det var för tungt för den när det var som brantast.
Finns någon sorts växel som passar 1/2'' fyrkants så t.ex. två varv på skruvdragare ger ett varv på själva hylsan?
Hur mycket väger båten?
Finns lätta el-vinschar som kan dra rätt mycket. Ingen erfarenhet själv av nedan, men funderat på en för ett annat typ av projekt:
https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=index&cPath=56_72
Ingen erfarenhet av att använda till bilen, men behövs verkligen ett extra batteri?
Finns lätta el-vinschar som kan dra rätt mycket. Ingen erfarenhet själv av nedan, men funderat på en för ett annat typ av projekt:
https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=index&cPath=56_72
Ingen erfarenhet av att använda till bilen, men behövs verkligen ett extra batteri?
ja det var ju spot on! Förutom priset då… är säkert någon sorts planetväxel och man måste hålla mot med handtaget. Hoppades att det fanns någon liten smidig mojäng, men det var nog naivt. Kanske ska leta efter längre vinschhandtag eller som sagt en vinsch med annan utväxling.S Stuff skrev:
Drygt 2ton väger den. Har funderat på att använda båtens egna lifepo-batterier men det blir lite meckigt att balansera ut med kablar och grejer.L Lilllen skrev:
Ja, det låter som relevanta funderingar.T Provrundan skrev:
Nej, jag har heller aldrig sett lösningen, gäller att hitta en bra plats som tål den mekaniska påfrestningen också. Men att båten kan dra upp sig själv känns som det möjligen kan ha fler fördelar ifall man skulle behöva dra upp den på något annat än den egna kärran någon gång.
Om du fixar en avtagbar lösning så kan du ju även använda vinschen till annat.
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Sätt vinschen på bilen istället.
Har du en tillräckligt lång vajer så kan du halvera kraften du behöver genom att använda ett block.T Provrundan skrev:Hej!
exempelvis:
https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/enkelblock-2000021531
se fall 2 på wikipedia för uppställningen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Block_(enkel_maskin)
Byta till vinsch med 2 utväxlingar om du inte har det?T Provrundan skrev:Hej!
Liknande trådar
-
Hej! Jag varmavatten med vedpanna men det finns automatic temperature för att flytta värmvatten till andra tankar o det fungerade inte?
Värme allmänt -
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering -
Till asbestkunniga: finns det verkligen i dessa (typ alla) material?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vattenburen värme kopplas till eldstad inomhus? Finns tekniken?
Värme allmänt -
Finns det en grenbox för 220 v till ledspottar?
El