Byggahus.se
Hej!

Har en båtvagn där vinschen är väldigt tung. Man klarar det typ men är helt slut när båten är uppe (ibland vinschar jag en bit och kör till platt mark och fortsätter).

Vill inte lägga till en elektrisk vinsch då batteri+vinch lägger på för mycket vikt på den redan tunga båttrailern.

Provade att dra med min Bosch 18V skruvdragare med 21mm hylsa (starkaste varianten med sidohandtag) men det var för tungt för den när det var som brantast.

Finns någon sorts växel som passar 1/2'' fyrkants så t.ex. två varv på skruvdragare ger ett varv på själva hylsan?

S Stuff skrev:
Tja. Nåt liknande finns:
[länk]

Men inte billigt. Känns som det kan vara billigare att byta hela vinschen mot en med bättre utväxling
ja det var ju spot on! Förutom priset då… är säkert någon sorts planetväxel och man måste hålla mot med handtaget. Hoppades att det fanns någon liten smidig mojäng, men det var nog naivt. Kanske ska leta efter längre vinschhandtag eller som sagt en vinsch med annan utväxling.

L Lilllen skrev:
Hur mycket väger båten?
Finns lätta el-vinschar som kan dra rätt mycket. Ingen erfarenhet själv av nedan, men funderat på en för ett annat typ av projekt:
[länk]
Ingen erfarenhet av att använda till bilen, men behövs verkligen ett extra batteri?
Drygt 2ton väger den. Har funderat på att använda båtens egna lifepo-batterier men det blir lite meckigt att balansera ut med kablar och grejer.

T Provrundan skrev:
Drygt 2ton väger den. Har funderat på att använda båtens egna lifepo-batterier men det blir lite meckigt att balansera ut med kablar och grejer.
Om du istället fäster vinschen på båten då?

L Lilllen skrev:
Om du istället fäster vinschen på båten då?
har aldrig sett den lösningen och jag tror saltvattenmiljön är tuff. Men ska fundera lite. Kanske kan ha någon avtagbar lösning.

T Provrundan skrev:
har aldrig sett den lösningen och jag tror saltvattenmiljön är tuff. Men ska fundera lite. Kanske kan ha någon avtagbar lösning.
Ja, det låter som relevanta funderingar.
Nej, jag har heller aldrig sett lösningen, gäller att hitta en bra plats som tål den mekaniska påfrestningen också. Men att båten kan dra upp sig själv känns som det möjligen kan ha fler fördelar ifall man skulle behöva dra upp den på något annat än den egna kärran någon gång.
Om du fixar en avtagbar lösning så kan du ju även använda vinschen till annat.

Sätt vinschen på bilen istället.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Provrundan skrev:
Hej!

Har en båtvagn där vinschen är väldigt tung. Man klarar det typ men är helt slut när båten är uppe (ibland vinschar jag en bit och kör till platt mark och fortsätter).

Vill inte lägga till en elektrisk vinsch då batteri+vinch lägger på för mycket vikt på den redan tunga båttrailern.

Provade att dra med min Bosch 18V skruvdragare med 21mm hylsa (starkaste varianten med sidohandtag) men det var för tungt för den när det var som brantast.

Finns någon sorts växel som passar 1/2'' fyrkants så t.ex. två varv på skruvdragare ger ett varv på själva hylsan?
Har du en tillräckligt lång vajer så kan du halvera kraften du behöver genom att använda ett block.
exempelvis:
https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/enkelblock-2000021531

se fall 2 på wikipedia för uppställningen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Block_(enkel_maskin)

• Gilla
Tegelväggen och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Sätt vinschen på bilen istället.
Ja, en riktig bil har förstås plats för en vinsch :)

T Provrundan skrev:
Hej!

Byta till vinsch med 2 utväxlingar om du inte har det?

• Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.