Hej, jag fattar att detta inte är ett bilforum men jag provar att ställa frågan och ser om någon har bra förslag.

Problemet är att det är en skruv med TX-50 bitsfäste som sätter fast bromsskivan i hjulnavet och den sitter som berget, höger bak. Ändå har den varit av för någon månad sedan på verkstad vid byte hjulnav/lager. Problemet nu är att jag behöver riva isär allt och smörja upp pga anliggande broms och då behöver denna tas bort för att tex kolla upp så handbromsmekanismen och dess fjädrar är ok.

Pga anliggande broms har hela bromspaketet blivit extremt hett vid några tillfällen, kanske därför det kärvar nu.

Testat med slägga och slagskruvmejsel 1/2" fyrkantfäste för att få litet massage i gängorna, händer ingenting. Testat slagmutterdragare med samma TX-50 1/2" fyrkantmojäng, endast testat läge 2 av 3, ca 200 Nm. Händer ingenting.

Sist jag hade dessa problem körde jag till slut fullt moment på denna muttermaskin ca 340 Nm; först drog jag av TX-50-bitset, därefter bröts själva skruven av med nytt bits och det gick inte att borra ur och ersätta denna skruv (detta på en frambroms). Vill inte göra samma misstag igen.

Finns det några bra knep här? Testar litet rostlösande MoS2-olja över natten men har inga större förhoppningar att denna olja kommer åt att göra skillnad.

Har en enkel gasolbrännare som jag ev kan tänka mig värma upp detta med men som ni förstår är det en extremt stor kylkropp så jag tror effekten blir minimal.

Har ni några bra idéer?

Fick för många år sen loss en hjulbult genom att svetsa på ett bandstål på det.

Värm..testa att dra åt några slag med maskinen sedan lossa.. upprepa tills den ger sig

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr har jag ingen svets på plats, sitter ute i stugan på vischan. Men jag förstår vad du säger, att svetsa litet på denna skruv lär ge en rejäl och extremt fokuserad värmechock som kan bryta loss vad det nu är som förhindrar denna skruv att lossas med rimliga moment.

Fler idéer?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Värm..testa att dra åt några slag med maskinen sedan lossa.. upprepa tills den ger sig
Detta är en strategi jag funderat på. Visst jag har som sagt en gammal hederlig slagskruvmejsel men tycker jag har bankat tillräckligt med den med släggan.

Men med mutterknacken som är hyfsat potent, kanske idé att testa dra åt säg en sekund och sedan köra lossdragning 10 sek. Upprepa. Får prova det, låter vettigt.

Och ev försöka värma litet, rätt kallt ute nu och har inga superbra grejer att värma med mer än en gasolbrännare typ blåslampa.
__
PS. litet vanskligt med slagmomentet, efter tidigare erfarenheter på en bromsskiva fram med denna typ av TX-50 skruv så slutade med att jag drog på med 340 Nm slagmoment. Först pajade bitset, sedan pajade skruven med nytt bits. Vill inte hamna där igen. Ser nog typ 200 Nm som max vad man kan laborera med.

Redigerat:
Enda som hjälper är värme typ , dumma frågor kanske , provat å drämma till med en hammare , olja skrev du , svets hade du inte på plats ,

Måste du göra detta just nu då ? Om du sitter vid stugan och inte har allt där

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ja, jag behöver göra detta nu. Vi måste ta oss hem från stugan i morron och det blir alltför vanskligt med denna broms som helt plötsligt bestämt sig för att ligga på så att tempen blir galet hög efter bara en mil.

Måste komma in i innanmätet och åtgärda vad det nu kan vara, kanske en brusten fjäder för handbromsbackarna eller möjligen att bromsklossarna eller oket kärvar (det senare kräver iofs inte demontering bromsskiva).

H Harald Blåtumme skrev:
Tyvärr har jag ingen svets på plats, sitter ute i stugan på vischan. Men jag förstår vad du säger, att svetsa litet på denna skruv lär ge en rejäl och extremt fokuserad värmechock som kan bryta loss vad det nu är som förhindrar denna skruv att lossas med rimliga moment.

Fler idéer?
Du kan testa med t.ex. Biltemas kylspray. Jag har använt det på jobbet för att få loss packningar i högtrycksreaktorer. Blir dock inte samma termiska "chock" som en svets så att saker lossnar, men kanske värt ett försök...

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
C
Värme, som redan föreslagits, men krasst, denna skruv har väl ingen kritisk funktion, eller är det en annan skruv än det jag tänker på? Så själv skulle jag i ett ganska tidigt skede överväga att borra bort skallen om den jävlas. Man kan ju fråga sig vad som gått fel om den nu nyligen varit demonterad...

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
K
C cpalm skrev:
Värme, som redan föreslagits, men krasst, denna skruv har väl ingen kritisk funktion, eller är det en annan skruv än det jag tänker på? Så själv skulle jag i ett ganska tidigt skede överväga att borra bort skallen om den jävlas. Man kan ju fråga sig vad som gått fel om den nu nyligen varit demonterad...
Har en v70 -16 som saknar skruven som håller skivorna på plats både häger och vänster fram, efter liknande upplevelser.
Tycker att det är lite irriterande vid hjulskifte, då jag absolut inte vill få in damm/skit på fel ställen. Är dock inget större problem.

I TS ställe hade jag försökt först dra åt lite, sen släppa. I omgångar. Funkar det inte är det bara att ösa på. Går skruven av så gör den det..

• Bromsskiva med markerad plats för saknad skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Har en v70 -16 som saknar skruven som håller skivorna på plats både häger och vänster fram, efter liknande upplevelser.
Tycker att det är lite irriterande vid hjulskifte, då jag absolut inte vill få in damm/skit på fel ställen. Är dock inget större problem.

I TS ställe hade jag försökt först dra åt lite, sen släppa. I omgångar. Funkar det inte är det bara att ösa på. Går skruven av så gör den det..
Japp exakt denna skruv. Som du säger, inte hela världen on den går av, den är mest till för att få hjulskruvarna att linjera utan bråk. Går att fixa även utan denna skruv, gjort det förut. Men man vill ju helst att allt är som det ska vara. Provar att joxa denna skruv fram och tillbaka med typ 200 Nm och ser om den ger sig. Annars blir det fullt moment så blir det som det blir, jag måste in i bromsmekanismen för att åtgärda.
__
PS. Det handlar om en Volvo S80 II -2007 i mitt fall så absolut en liknande bil.

C
H Harald Blåtumme skrev:
Men man vill ju helst att allt är som det ska vara.
Jovisst, man köper så klart en ny skruv och fixar det ordentligt vid lämpligt tillfälle. Men om det nu är lite akut kanske prio 1 är att komma vidare med det som måste göras.

C cpalm skrev:
Det som kan ha gått fel här: tror tyvärr att aktuell verkstad har dragit denna skruv slentrianmässigt med slagmaskin, och att detta senare förvärrats av den överhettning som blev av de anliggande bromsarna. Det jag väntar mig se när jag väl får av denna bakre bromsskiva är att handbromsbackarna inte sitter som de ska, med sina fjädrar osv. Men det kan vara bara att bromsklossarna fastnat i oken, vi får se. Spännande.

C
H Harald Blåtumme skrev:
Det som kan ha gått fel här: tror tyvärr att aktuell verkstad har dragit denna skruv slentrianmässigt med slagmaskin
Idiotiskt att dra denna skruv med någon sorts kraft, så klart. Men tyvärr har du förmodligen rätt.
I värsta fall har de dragit gängpaj eller fått in skit i gängan 🤬

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Normalt sett sköter jag byte av bromsar själv, jag vill tex säkerställa att allt finlir runt bromsokens anläggningsytor mot bromsbackar är top notch. Jag litar egentligen inte på någon här, inte ens märkesverkstäder. Jag vill ha 100 % kontroll, kanske är jag en bokstavskombinationsperson.

I detta fall, det handlade om att byta hjulnav/lager bak. Jag konstaterade att jag inte kunde fixa detta på garageuppfarten, kom inte åt de tre TX-55 som visats på div YT-videos med tillräckligt moment. Så jag blev tvungen att lämna bort detta jobb till en verkstad som kan hissa upp bilen ordentligt så man kommer åt.

Något har gått snett här i sista steget att sätta ihop bromsarna enligt spec, det är vad jag försöker fixa nu.

___
PS. Jag tror många undrar varför jag inte kontaktar den verkstad som gjorde jobbet med hjullager/nav bak. Grejen är att även om jag skulle reklamera så att säga med tanke på överhettningsproblemen, så är jag inte intresserad av några lösningar som jag inte har full insikt i. Finns säkert enkla ful-lösningar, bonka till prylarna med en slägga så funkar det kanske ett tag.

Bromsar är kanske det mest viktiga i ett fordon och där vill jag ha 100% personlig kontroll, från de mest basala komponenterna och uppåt i systemen till bromspedalen.

Redigerat:
  • Gilla
Beretic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.