4 485 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Finns överbleck helt utan utstick? Ska ersätta rutten stående panel längst ner.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Hej!
Jag ska kapa en stående panel som är rutten i nederkant och som huset ser ut skulle det vara fint att bara sätta en plåt längst ner istället för en liggande panelbräda. Tanken är att plåten ska stickas upp under den gamla panelen.
Tänker mig en plåt som ser ut så här (Lindab frontbeslag) men utan vikningen högst upp (ska se ut som ett överbleck i överkant). Hittar inget färdigt att köpa.
Edit: Sockelbeslag kanske det kallas.
Jag ska kapa en stående panel som är rutten i nederkant och som huset ser ut skulle det vara fint att bara sätta en plåt längst ner istället för en liggande panelbräda. Tanken är att plåten ska stickas upp under den gamla panelen.
Tänker mig en plåt som ser ut så här (Lindab frontbeslag) men utan vikningen högst upp (ska se ut som ett överbleck i överkant). Hittar inget färdigt att köpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du inte hittar en plåt som passar dig hos din bygghandlare så är det bara till att knalla ner till ett plåtslageri som knäcker upp de precis i de måtten du vill ha.Barnrikehuset skrev:Hej!
[bild]
Dock så säger reglerna att droppet ska ligga 40mm utanför sugande material. Kan vara värt att tänka på så du inte flyttar problemet längre ner.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Husägaren är skeptisk till kostnaderna för plåtslagare. Jag har hört att priserna är likvärdiga plåtslagare/bygghandel ungefär men har aldrig lyckats få tag på en plåtslagare som vill åta sig ett jobb så jag kunnat verifiera detta 
Bra kommentar med 40mm, skadar aldrig att följa AMA om det är möjligt. I detta fallet ligger dock plåten bara några få cm från marken.
Bra kommentar med 40mm, skadar aldrig att följa AMA om det är möjligt. I detta fallet ligger dock plåten bara några få cm från marken.
Jag tror att du får betala några kronor mer hos en plåtslagare än i bygghandeln. Dels så är materialet tunnare hoss de flesta byggvaruhusen. Sedan säljer de betydligt mer av samma sort. Men iaf.Barnrikehuset skrev:Husägaren är skeptisk till kostnaderna för plåtslagare. Jag har hört att priserna är likvärdiga plåtslagare/bygghandel ungefär men har aldrig lyckats få tag på en plåtslagare som vill åta sig ett jobb så jag kunnat verifiera detta
40mm är vad som rekommenderas, men om förutsättningarna tillåter den bild du länkade innan så kör på det såklart!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad heter den här delen på kranen? Finns det som reservdel?
Vatten & Avlopp -
Vinande ljud från helt ny frys från Siemens
Vitvaror -
Finns det dörrar som är helt i spegelglas?
Fönster & Dörrar -
Helt novis på tak, ska sätta upp stege till skorstenen(bild finns)
Tak & Vind -
Finns det fler som bygger lösvirkeshus helt på egen hand?
Lösvirke & Timmerhus