Vi har ca 20 m2 smågatsten som skall läggas. Jag har lagt ut bärlager och köpt hem 2m3 stenflis 2/4 att sätta i.

Idag på påbörjades arbetet. Och instruktionen var rak tvärsättning/rak sättning med 1/3 del förskjutning. Jag visade vilket håll vi villa ha raderna och jag lämnade över ritning och en lite guide där jag strukit över vissa utvalda parti som Max 10 mm mellanrum och fall på 1-2% från husgrund.

Idag när jag kom hem så hade det lagt ca hälften men största problemet är att det är mellan 2-5 cm mellan stenarna. Ser inte alls snyggt ut.

Till min fråga. Vad kan man utifrån en reklamation påvisa att det inte är fackmannamässigt utförd. Finns det någon generell skrift som visar vad som är fackmannamässigt utfört. Finns motsvarade som till GVK eller BBR. Eller nån AMA kod som som påvisar standard om man lägger enligt rak sättning.

Jag har bifogat följande PDF som jag ville de skulle följa. https://www.stenmagasinet.se/wp-content/uploads/2018/03/Gatsten_kap5.pdf

Ojämnt lagd smågatsten med synliga mellanrum på upp till 2-5 cm vid ett bostadshus underlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Större mellanrum mellan ojämnt lagda smågatstenar med mätmått som visar avvikelsen.
Skapa konto
Ojämnt lagda smågatstenar med synlig måttstock visande stora mellanrum på upp till 5 cm.
Skapa konto
Ojämnt lagd smågatsten med mellanrum upp till 5 cm, mätverktyg synligt, bredvid brunnslock.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
Paco64 och 5 till
  • Laddar…
Det hade varit snyggare om de satt en stenrad till då det är 12st mellanrum. Vad som är snyggt är dock subjektivt. Jag hade valt smalare fogar fyllda med stenmjöl. Vad hade ni avtalat?

• Gilla
Paprik
  • Laddar…
Hej,
Du finner i kap 5.3 i din skrift om fogbredd,
"Fogar utföres med max 10 mm bredd vid smågatsten och max 15 mm vid storgatsten. Fogar fylls med fogsand eller stenmjöl...."

Det som är gjort skulle jag inte godkänna, det verkar inte veta vad det håller på med tyvärr.

Blanda inte in AMA, det är bara väldigt jobbigt om man inte kan den snårdjungeln.

Dessa ovanstående 10mm räcker gott och väl, annars så kan du med en polare fixa det själv på en solig dag och en kall.... ja du vet vad!

Redigerat:
  • Gilla
Paco64 och 4 till
  • Laddar…
L Lassebo skrev:
Det hade varit snyggare om de satt en stenrad till då det är 12st mellanrum. Vad som är snyggt är dock subjektivt. Jag hade valt smalare fogar fyllda med stenmjöl. Vad hade ni avtalat?
Jag lämnade över utskriven PDF med några parti gulmarkerade.
Sen när jag såg att de började så skicka jag sms till chefen med texten ´´Det viktiga är fall från huset och Max 10 mm fogbredd.´´

Redigerat:
S Stolsben skrev:
Hej,
"Fogar utföres med max 10 mm bredd vid smågatsten och max 15 mm vid storgatsten. Fogar fylls med fogsand eller stenmjöl...."

Det som är gjort skulle jag inte godkänna, det verkar inte veta vad det håller på med tyvärr.

Blanda inte in AMA, det är bara väldigt jobbigt om man inte kan den snårdjungeln.

Dessa ovanstående 10mm räcker gott och väl, annars så kan du med en polare fixa det själv på en solig dag och en kall.... ja du vet vad!
ja här har de nog tagit vad som fanns. Jag hade inte köpt stenmjöl då jag tänkte vi skulle avtala detta vad som blev snyggast till stenen. Men vi kom aldrig dit utan när jag kom hem var det redan fogat med 2/4 som var till sättningen.

M Mr L skrev:
Sen när jag såg att de började så skicka jag sms till chefen med texten ´´Det viktiga är fall från huset och Max 100 mm fogbredd.´´
Skrev du max 100 mm eller max 10 mm?

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lassebo skrev:
Dessa tre bilder skickade jag i morse för att vara extra tydlig.

Närbild av en handbok om markbeläggning med gatsten, med fokus på en textsektion om stenstorlek och erfarenheter.
Skapa konto
Teknisk ritning som visar en sektion av en överbyggnad med måtten max 10 mm och ca 50 mm, samt typkonstruktion G5.
Skapa konto
En närbild av en text från en handledning om montering som beskriver rätt höjd för stenläggning och fogbredd.
Skapa konto

• Gilla
Kenneth S och 3 till
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Skrev du max 100 mm eller max 10 mm?
Tack. Såklart 10 mm

• Gilla
Patrik Hazard
  • Laddar…
S Stolsben skrev:
Hej,

Jag har lagt plattor förr och tanken var att jag skulle göra det. Men tiden räcker inte till. Har en student om några veckor och återställer efter en dränering. Så jag skulle ju göra det som alla säger. Du måste ta in hjälp. Jag har iaf rullat ut min gräsmatta för några veckor sedan så vi har något skönt att gå på.

• Gilla
  • Ledsen
Paco64 och 3 till
  • Laddar…
M Mr L skrev:

[bild] [bild] [bild]
M Mr L skrev:
Sen när jag såg att de började så skicka jag sms till chefen med texten ´´Det viktiga är fall från huset och Max 100 mm fogbredd.´´
Det finns lite info i DCG.111 ang beläggning av smågatsten. Beroende på Sten skall synlig fog ligga mellan 3 och 11 mm för raksättning, enskilda fogar får vara upp till 15mm.

M Mr L skrev:

[bild] [bild] [bild]
Det är tydligt att stenläggningen inte är fackmannamässig eller utförd enligt dina önskemål.

• Gilla
FolkeF och 1 till
  • Laddar…
Rent visuellt ser det inte jättetokigt ut, sen att det inte är rätt är en annan sak.
Det jag inte förstår är varför du köpte flis och inte sättsand som det ju står på bilden du bifogade.
Dessutom är 2 kubik flis alldeles för mycket att sätta i såvida du inte räknade med att ha ett 10cm tjockt lager.

• Wow
Paco64
  • Laddar…
L Luddasm skrev:
Rent visuellt ser det inte jättetokigt ut, sen att det inte är rätt är en annan sak.
Det jag inte förstår är varför du köpte flis och inte sättsand som det ju står på bilden du bifogade.
Dessutom är 2 kubik flis alldeles för mycket att sätta i såvida du inte räknade med att ha ett 10cm tjockt lager.
Håller med om att vi första anblick tycker man inte det är illa. Men sen när man kollar närmre så är det för breda fogar. Handlar ju mycket om att man skall gå på Sten och inte fogen i sig.

Stenflis rekommenderades av flera och min grusterminal menade på att han levererat ofta det till stensättning av smågatsten. Är bättre dränerande och flera menar på att det kommer bli ny standard.

Det skulle gå en säck till detta och då är det räknat med en slättbädd på 50-60 mm. De har gjort av med mer än en säck till hälften. Jag har ca 80 m2 yta till som skall stensättas med annan Sten, där av all stenflis.

Det skall i fogsand eller hårdfog.

• Gilla
Paco64
  • Laddar…
M Mr L skrev:
Håller med om att vi första anblick tycker man inte det är illa. Men sen när man kollar närmre så är det för breda fogar. Handlar ju mycket om att man skall gå på Sten och inte fogen i sig.

Stenflis rekommenderades av flera och min grusterminal menade på att han levererat ofta det till stensättning av smågatsten. Är bättre dränerande och flera menar på att det kommer bli ny standard.

Det skulle gå en säck till detta och då är det räknat med en slättbädd på 50-60 mm. De har gjort av med mer än en säck till hälften. Jag har ca 80 m2 yta till som skall stensättas med annan Sten, där av all stenflis.

Det skall i fogsand eller hårdfog.
Du har fått helt rätt råd angående material till sättlager och fogmaterial (som tätas), det är fogarna som är lite för breda.

• Gilla
Paco64 och 1 till
  • Laddar…
L Lassebo skrev:
Du har fått helt rätt råd angående material till sättlager och fogmaterial (som tätas), det är fogarna som är lite för breda.
Tack för ditt stöd ;)

Jag snacka med dem nu på morgonen och de kommer göra om det. Nu har jag tillsammans med arbetsledaren visat och gått igenom allt på plats. 10 mm fog och fall 1-2 %. Och inte foga med 2/4. Utan det kommer stenmjöl eller fogsand.

Har du erfarenhet av stenmjöl eller fogsand och kan förespråka det ena eller andra. Hårdfog känns som det kan bli dyrt. Framförallt om man skall ha fog hela vägen ner.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.