6 874 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Finns ingen detaljplan
Vi funderara på att köpa ett gammalt hus som behöver totalrenoveras. När jag igår ringde till kommunen för att se möjlighten att bygga ut huset, så finns det ingen detaljplan. Nu var personen som jag skulle prata med på semester... Men jag undrar främst vad det kostar att upprätta en detaljplan?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg
Varför vill ni upprätta detaljplan? Det är ett evighetsarbete både du och kommunen helst vill slippa. Det är i princip bara fördelar att slippa detaljplan och man har medgörliga grannar.
- Du får utforma huset och bygga precis hur du vill, så länge det är tekniskt godkänt.
- Du får bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns.
- Du får bygga komplementbyggnader utan bygglov om det är utanför samlad bebyggelse (10 hus).
...så länge grannarna godkänner det.
- Du får utforma huset och bygga precis hur du vill, så länge det är tekniskt godkänt.
- Du får bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns.
- Du får bygga komplementbyggnader utan bygglov om det är utanför samlad bebyggelse (10 hus).
...så länge grannarna godkänner det.
Redigerat:
Finns förvisso en nackdel med avsaknad detaljplan, nämligen att grannarna också har friare händer, vilket i vissa fall kan leda till att området kan se ganska "slaffsigt" ut. Men jag tycker nog fördelarna överväger.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Nu ska jag komma här och käfta emot igen.
Man får inte alls bygga som man vill, så länge det är tekniskt godkänt, utanför samlad bebyggelse utan detaljplan, i alla fall inte om kommunen följer PBL. Bland annat får tillbyggnader och komplementbebyggelse inte dominera över befintligt hus och man ska ta hänsyn till omgivning och det befintliga husets konstnärliga, historiska och kulturhistoriska värden. Kommunen kan ha upprättat direktiv om vad som gäller för mindre tillbyggnad. Huset kan vara upptaget som kulturhistoriskt intressant, ligga i ett område som är upptaget som kulturmiljö, eller viktig naturmiljö (exvis Natura 2000).
Hör därför alltid med kommunen om vad som gäller från deras sida,
hör med museet om det finns någon inventering.
Man får inte alls bygga som man vill, så länge det är tekniskt godkänt, utanför samlad bebyggelse utan detaljplan, i alla fall inte om kommunen följer PBL. Bland annat får tillbyggnader och komplementbebyggelse inte dominera över befintligt hus och man ska ta hänsyn till omgivning och det befintliga husets konstnärliga, historiska och kulturhistoriska värden. Kommunen kan ha upprättat direktiv om vad som gäller för mindre tillbyggnad. Huset kan vara upptaget som kulturhistoriskt intressant, ligga i ett område som är upptaget som kulturmiljö, eller viktig naturmiljö (exvis Natura 2000).
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg
Du har rätt. Ovan nämnda lista är generaliserad.konichiwa girl skrev:Nu ska jag komma här och käfta emot igen.
Det kallas för områdesbestämmelser och reglerar precis det du säger. Det har dock inte direkt med detaljplanen att göra. Ofta följs de åt. Finns ingen detaljplan, finns sällan områdesbestämmelser. PBL reglerar naturligtvis också andra detaljer.
Har själv en tomt i Göteborgs Kommun utan någotdera och fick klart besked från statsarkitekten att de inte lägger sig i utformningen överhuvudtaget. Nu blev huset ändå i stil med de som var ursprunglig i bygden och hör häpna när man nu i framtiden "helst ser" att husen utformas på detta sätt.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Jag tror inte att det finns några egentliga områdesbestämmelser där vi bygger ut, vår bygglovshandläggare kände inte till några och var fullständigt clueless. Vi blev lite chockade dock när stadsarkitekten drog upp länsstyrelsens och museets inventeringar. Vår by är tydligen upptagen som historisk kulturmiljö av riksintresse. Någon bevarandeplan eller dylikt har kommunen dock inte upprättat. Nåväl, med stöd i PBL 2 kap paragraf 10-13, om jag inte minns helt fel, ansåg stadsarkitekten att utbyggnaden skulle vara utformad enligt de direktiv för området som finns från kommunens/länsstyrelsens håll. Tack och lov var det ju sådant vi var ute efter när vi ritade tillbyggnaden.
Ja nu, när du har visat var skåpet ska stå ...Johan Gunverth skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovering pågår — vad ska jag göra åt belysningen? HA finns.
Villalarm & Hemautomation -
Varför finns ingen skiss på drivkista äldre Klippo?
Trädgårdsmaskiner -
Hur mycket risk finns det från den besiktningen
Tak & Vind -
Finns det bidrag för att effektivisera uppvärmningssystemet och isoleringen av huset?
Värme allmänt -
Finns det effektiva värmepumpar utan kylenhet, angående F-gasförordningen (EU) 517/2014?
Värmepumpar