Vi planerar och funderar på att byta våran lägenhet mot ett hus. Men att hitta ett vettigt hus med handikappvänliga utrymmen är svårt.
Ja, det finns en massa lagar om att alla hus ska vara handikappvänliga. De är de om du blir dålig i höfterna eller något liknande. inte om du behöver takhiss, duschbäddar osv. Har knappt sett ett enda hus jag tycker verka vara ok på planlösningen för vår familj.

Har någon här exempel på hus som blivit byggda för att leva med (barn med) assistans.
Vi funderar på assistans och barn i nedervåning, gärna en möjlig anpassad "uthyrningsdel" för framtiden. Sedan kan vi ha assistansfritt på en "privat" övervåning. Vill helst inte ha öppen planlösning. Vet hur m¨ånga dagar vi är slut och vill bara kunna stänga om skiten i köket utan att se den - samt ibland stänga in/stänga ute assistenter.

Har ni här några exempel på lyckade eller misslyckade anpassade boenden?
Gärna länkar till eget eller aktuella exempel-objekt ute i landet?

om forumdel - tror att alla sådana här hus nästan behöver vara (hobby)arkitektanpassade. Men är jag på fel plats - flytta tråden.

Det jag kommer att tänka på är en familj som byggde om sitt hus för att passa barnet med allvarlig ADHD. En tillbyggnad och smärre ombyggnad av det befintliga huset löste deras problem. De var med i ett avsnitt av Husdrömmar förra säsongen som jag skrev om. https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/32-kvm-tillbyggnad-nytt-liv.3987/

Kanske det kan passa er att göra något liknande, att hitta ett hus som är ganska okej och med möjlighet för en bra tillbyggnad anpassad precis efter era behov?

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
Ni skulle egentligen behöva ha hjälp med att översätta era funktionskrav till mer byggnadsanpassade krav för att lättare hitta rätt. Ni har redan nämnt flera, takhiss som kräver en takkonstruktion som tål den extra lasten och har infästningsmöjligheter, och duschbädd som kräver ett våtrum med plats för en sådan. Dessutom möjlighet att skilja på öppna och privata delar av huset. Jag tror att ett samtal med en intresserad arkitekt skulle kunna ge er en bra hjälp på vägen.

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
Takhissar behöver idag inte monteras i taket längre. Man fäster tunna balkar på väggen från golv till tak. 4 st, en i varje hörn sedan en överliggare/skena längst varje långsida och slutligen en mittenbalk som löper i skenorna . Fungerar som en travers och når rummets alla hörn. Vi monterar dessa både i nybyggnad som befintliga rum. Finns skenor för tak också men som sagt inte nödvändigt. Bra att ni tänker er en egen del för barn och assistenter för det sliter mycket på dem oxå att ständigt vara "övervakade" . Alltså inte illa ment utan att de behöver få göra sitt jobb i lugn och ro. Vill man sen kunna låta barnet bo kvar när denne fyller 18 -20 så kan det vara bättre med två hus. Eller parhusmodell. Brukar vara svårt att finna nya bra lämpliga boenden.

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
Jag har gått och funderat på er fråga lite grann. Jag tycker den är viktig och intressant.

Ni behöver ett 11/2-planshus med relativt stort planmått som ger kanske 100 kvm i bottenvåningen. Huset behöver lite förstärkta väggar och mellanbjälklag samt överdimensionerade våtutrymmen på bv. Huset måste ligga på marken och ha en högre brandklass än vad som är normalt för småhus.

Frågan är hur detta kan tillgodoses på bästa sätt.
Alternativ 1 är att hitta ett äldre hus och bygga om det. Tyvärr är de flesta småhus som byggdes på 50- och 60-talen för små. (Statliga låneregler pressade ner ytorna först till 115 och sedan till 130 kvm) Ännu äldre hus är oftast inte byggda på marken, annars har de vissa andra kvalitéer. 70-talshus bör man helst undvika, det var för mycket experimenterande. 80-talshus och framåt är absolut tänkbara och borde vara möjliga att bygga om.
Alternativ 2 är att bygga nytt. Jag tror att det är fullt möjligt med kompetent hjälp att funktionsanpassa ett typhus. Den andra varianten är att med arkitekthjälp bygga ett specialritat hus. Det är inte säkert att det behöver bli så mycket dyrare eftersom ni då kan renodla lösningarna.
Vad som blir bäst är självklart ett specialritat hus. Vad som blir billigast är svårt att veta utan konkreta alternativ. Husmarknaden där ni bor har ju stor betydelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.