Jag har 9st 20W halogen G4 i taket och 8st 10-15W i spegeln i badrummet. Uppåt 300W alltså som står på rätt ofta.
Jag har funderat ett tag på att byta till Led men undrar om någon bra ersättare kommit än eller om man ska vänta nåt år till? Det jag är ute efter är energibesparing men också aningens starkare ljus.
Finns detta än? Alltså ”dim to warm” eller vad det kallas? Jag vill ju inte ha 2700K i nerdimmat läge utan då ska det va ”mysljus”. Jag har sett det börja komma på lite större lampor men inte så mycket på mindre. Helst ersätta G4 bara men kanske blir svårt, i annat fall byta ut spoten. Har 5-10cm mellan innertak och tak, ibland 0cm på sidorna såg jag nu (regel i taket).
Problemet är även att i badrumsspegeln är det riktigt låga spotar så blir svårt byta modell där.
Finns det jag söker eller ska jag vänta nåt år till? Inte sugen betala uppåt 200kr/spot då kan jag lika gärna vänta på att Led utvecklas lite mer.
Jag har funderat ett tag på att byta till Led men undrar om någon bra ersättare kommit än eller om man ska vänta nåt år till? Det jag är ute efter är energibesparing men också aningens starkare ljus.
Finns detta än? Alltså ”dim to warm” eller vad det kallas? Jag vill ju inte ha 2700K i nerdimmat läge utan då ska det va ”mysljus”. Jag har sett det börja komma på lite större lampor men inte så mycket på mindre. Helst ersätta G4 bara men kanske blir svårt, i annat fall byta ut spoten. Har 5-10cm mellan innertak och tak, ibland 0cm på sidorna såg jag nu (regel i taket).
Problemet är även att i badrumsspegeln är det riktigt låga spotar så blir svårt byta modell där.
Finns det jag söker eller ska jag vänta nåt år till? Inte sugen betala uppåt 200kr/spot då kan jag lika gärna vänta på att Led utvecklas lite mer.
Bara för det hittade jag en tunn vaiant för spegeln men billigt blir det inte så ingen idé byta till Led nu. Samma gäller nog de i taket med, finns några högre spottar som kanske skulle få plats men för dyrt, bättre vänta in tekniken lite till! Men rätta mig gärna om jag har fel.
Mig veterligen finns det ingen retrofitLED till G 4 sockel som har dim to warm. Möjligen har det dykt upp någon filamentled som är lite varmare i tonen men det är inget jag sett. Än så länge är halogen det bästa om man vill dimra ner till mysljus. Å andra sidan så är man inte så långa stunder i ett badrum att man behöver tänka på energibesparing. Sätt upp en rörelsedetektor om lyset ofta glömms på och kör vidare på halogen några år till. Ledutvecklingen går fort framåt så ditt önskemål är säkert möjligt framöver.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Oj en sån massa lampor!
Använd färre så slipper du dimma (och det är väl inte främst för att "mysa" man tar sig till tvätt/dusch/toalettrum).
Dessa har trevligt ljus, jag har tre över handfatet, 49,90 kr/st:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...rt.order=desc&skip=0&take=100&_=1512400677496
Använd färre så slipper du dimma (och det är väl inte främst för att "mysa" man tar sig till tvätt/dusch/toalettrum).
Dessa har trevligt ljus, jag har tre över handfatet, 49,90 kr/st:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...rt.order=desc&skip=0&take=100&_=1512400677496
Den är inte dimbar, det finns dimbara G4 men det är lite upp till var och en om man är nöjd med det ljuset. Personligen skulle jag valt att byta armaturer hellre än att köpa en retrofit, men ett tipps kan ju vara att köpa en dimbar G4 och jämföra med hur det ser ut idag t.ex.KnockOnWood skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/Special/LED-lampa-G4-dimbar-2000040474/
(Biltemas är bara ett exempel, jag har inte testat själv)
Kvaliten är mycket låg generellt på G4 så livslängden i specen är tveksamt om den stämmer.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Belysningen är på flera timmar om dagen säkert, kanske lite mindre vardagar. Okej vi är nog lite lata... men brukar inte orka trycka in tröga dimmerknappen varje gång vi springer in och ut, utan brukar vara vrida ner ljuset lite
vi har inte ens badkar så blir kanske inga långa mysstunder där inne, men tycker bara det ser så himla trist ut med de Led jag provat som behåller färgen även i svagt läge.
Men blir kanske att skippa glappande G4 och byta allt om ett par år istället!
Men blir kanske att skippa glappande G4 och byta allt om ett par år istället!
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jo de är ju inte så dyra iaf, om man nu kunde acceptera 2700K även vid nerdimmat. Men sen är de för svaga med väl, 155 lumen mot +300lm som jag tror 20W halogen motsvarar. För de där lyser väl bara runt hela som en vanlig halogen g4?
Jag skulle kört vidare på de du har precis som du säger och sedan bytt till en annan armatur när det blir aktuellt för dig.É ÉlPontus skrev:
De är gjorda för halogen och fungerar bäst så.
Liknande trådar
-
Vad heter dessa på svenska, pch finns dom i Sverige?
Möbelsnickeri -
Finns breda linoleummattor?
Golv -
Gammal diskbänksblandare finns ersättare
Kök -
Finns det ersättare till denna gamla cirkulationspump?
Värme allmänt -
Biltema transformator till markbelysning - Finns inte längre, finns ersättare nånstans?
El