1 233 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Finns drav på förhöjningsringar?
Sida 1 av 2
Hejsan,
Ska höja upp ett uttag då jag kaklat. Då jag har en 3D-skrivare hemma kan jag göra en förhöjningsring som är precis så hög som kaklet blivit. Finns det något krav eller regelverk som säger att man inte får göra det?
Ska höja upp ett uttag då jag kaklat. Då jag har en 3D-skrivare hemma kan jag göra en förhöjningsring som är precis så hög som kaklet blivit. Finns det något krav eller regelverk som säger att man inte får göra det?
Det var ju just det, vilka täthetskrav som finns som jag eventuellt inte känner till. Jag kan garantera att det blir en plastring med för det specifika fallet korrekta mått.tommib skrev:
Det är just brandsäkerhet som är viktigt. Och elektriska isoleringsegenskaper.
Visst, är ringen monterad i puts eller annat obrännbart så kan man tycka att risken är minimal men det är inte formellt korrekt. Jag vet inte exakt vilken standard man testar dosor och förhöjningsringar men det är den man måste uppfylla.
Visst, är ringen monterad i puts eller annat obrännbart så kan man tycka att risken är minimal men det är inte formellt korrekt. Jag vet inte exakt vilken standard man testar dosor och förhöjningsringar men det är den man måste uppfylla.
Rent formellt så är jag rätt säker på att materialet måste vara självslocknande. PVC är som exempel självslocknande utan äckliga brandskyddsmedel.A AronD skrev:
Om man läser i elinstallationsreglerna kap 51 så framgår det där:
511.1 Överensstämmelse med standard
Materielen ska vara konstruerad och tillverkad i enlighet med lämplig europastandard (EN), harmoniseringsdokument (HD) eller standard som implementerar harmoniseringsdokument. Om europastandard, harmoniseringsdokument eller standard som implementerar harmoniseringsdokument saknas bör lämplig IEC-standard eller nationell standard från ett annat land användas.
511.1 Överensstämmelse med standard
Materielen ska vara konstruerad och tillverkad i enlighet med lämplig europastandard (EN), harmoniseringsdokument (HD) eller standard som implementerar harmoniseringsdokument. Om europastandard, harmoniseringsdokument eller standard som implementerar harmoniseringsdokument saknas bör lämplig IEC-standard eller nationell standard från ett annat land användas.
Om det gäller uttaget i din andra tråd så är det ett utanpåliggande uttag, och så länge du återanvänder hela uttaget, inklusive bakstycke, så är din förhöjning inte del av uttaget utan bara bakomliggande material. Vad jag vet så ställs det inget krav på det materialet.
Sen kan jag tycka att en 3d-utskrift skriker lite väl mycket hemmafix. Jag hade nog tagit plywood eller mdf i lämplig tjocklek och målat den i matchande färg.
Sen kan jag tycka att en 3d-utskrift skriker lite väl mycket hemmafix. Jag hade nog tagit plywood eller mdf i lämplig tjocklek och målat den i matchande färg.
Jag orkar inte leta efter den andra tråden men en förutsättning för att dosan/ringarna inte ska ingå i starkströmsanläggningen är att man inte har några enkelledare som går där. Om det är kabel så är det ok med lite vad som.
Å andra sidan är rök från pvc riktigt otrevlig, och det blir mycket av ganska lite pvc-plast. En förhöjningsring gör varken till eller från, men att pvc är en särskilt bra plast är inget jag vill skriva under på. En andetag när jag hjälpte till att släcka en brand räckte bra för mig, lungorna brann i flera timmar efteråt.D DrDengrot skrev:
Så länge den är halogenfri så är den ju godkänd. VP-rör är ju normalt gjorda i PVC. Men visst är brinnande plast jävligt otäckt generellt.P petersv skrev:Å andra sidan är rök från pvc riktigt otrevlig, och det blir mycket av ganska lite pvc-plast. En förhöjningsring gör varken till eller från, men att pvc är en särskilt bra plast är inget jag vill skriva under på. En andetag när jag hjälpte till att släcka en brand räckte bra för mig, lungorna brann i flera timmar efteråt.