Hejsan,
Ska höja upp ett uttag då jag kaklat. Då jag har en 3D-skrivare hemma kan jag göra en förhöjningsring som är precis så hög som kaklet blivit. Finns det något krav eller regelverk som säger att man inte får göra det?

tommib
Kan du garantera att din 3D-printade ring uppfyller alla säkerhetskrav som finns?

Det är lättare att bara köpa vanliga ringar.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kan du garantera att din 3D-printade ring uppfyller alla säkerhetskrav som finns?

Det är lättare att bara köpa vanliga ringar.
Det var ju just det, vilka täthetskrav som finns som jag eventuellt inte känner till. Jag kan garantera att det blir en plastring med för det specifika fallet korrekta mått.

Frågan är väl mer hur brandsäker den är...

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är just brandsäkerhet som är viktigt. Och elektriska isoleringsegenskaper.

Visst, är ringen monterad i puts eller annat obrännbart så kan man tycka att risken är minimal men det är inte formellt korrekt. Jag vet inte exakt vilken standard man testar dosor och förhöjningsringar men det är den man måste uppfylla.

A AronD skrev:
Hejsan,
Ska höja upp ett uttag då jag kaklat. Då jag har en 3D-skrivare hemma kan jag göra en förhöjningsring som är precis så hög som kaklet blivit. Finns det något krav eller regelverk som säger att man inte får göra det?
Rent formellt så är jag rätt säker på att materialet måste vara självslocknande. PVC är som exempel självslocknande utan äckliga brandskyddsmedel.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
D DrDengrot skrev:
Rent formellt så är jag rätt säker på att materialet måste vara självslocknande. PVC är som exempel självslocknande utan äckliga brandskyddsmedel.
Ok, kanon. Misstänkte att det kunde finnas någon ytterligare aspekt i det jag såg som en ynka plastring.

A
Om man läser i elinstallationsreglerna kap 51 så framgår det där:

511.1 Överensstämmelse med standard

Materielen ska vara konstruerad och tillverkad i enlighet med lämplig europastandard (EN), harmoniseringsdokument (HD) eller standard som implementerar harmoniseringsdokument. Om europastandard, harmoniseringsdokument eller standard som implementerar harmoniseringsdokument saknas bör lämplig IEC-standard eller nationell standard från ett annat land användas.

Om det gäller uttaget i din andra tråd så är det ett utanpåliggande uttag, och så länge du återanvänder hela uttaget, inklusive bakstycke, så är din förhöjning inte del av uttaget utan bara bakomliggande material. Vad jag vet så ställs det inget krav på det materialet.
Sen kan jag tycka att en 3d-utskrift skriker lite väl mycket hemmafix. Jag hade nog tagit plywood eller mdf i lämplig tjocklek och målat den i matchande färg.

tommib
Jag orkar inte leta efter den andra tråden men en förutsättning för att dosan/ringarna inte ska ingå i starkströmsanläggningen är att man inte har några enkelledare som går där. Om det är kabel så är det ok med lite vad som.

• Gilla
DrDengrot
  • Laddar…
D DrDengrot skrev:
Å andra sidan är rök från pvc riktigt otrevlig, och det blir mycket av ganska lite pvc-plast. En förhöjningsring gör varken till eller från, men att pvc är en särskilt bra plast är inget jag vill skriva under på. En andetag när jag hjälpte till att släcka en brand räckte bra för mig, lungorna brann i flera timmar efteråt.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
P petersv skrev:
Å andra sidan är rök från pvc riktigt otrevlig, och det blir mycket av ganska lite pvc-plast. En förhöjningsring gör varken till eller från, men att pvc är en särskilt bra plast är inget jag vill skriva under på. En andetag när jag hjälpte till att släcka en brand räckte bra för mig, lungorna brann i flera timmar efteråt.
Så länge den är halogenfri så är den ju godkänd. VP-rör är ju normalt gjorda i PVC. Men visst är brinnande plast jävligt otäckt generellt.

Men PVC är per definition inte halogenfri.

• Gilla
AronD och 2 till
  • Laddar…
Du har ju helt rätt. My bad.
När jag nu kollade på ett par VP rör jag har över så är faktiskt alla utom en av polypropylen.

• Gilla
AronD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.