Byggahus.se

Finns dimmer för LED/halogen?

1. B
    Medlem · staffanstorp · 378 inlägg

Bonan

Medlem
    Hej.

Har en undran kring dimmer. Har idag halogenspottar 12v/20w med trafo i takfoten som drivs med dimmer på insidan av huset. Har tänkt sätta ledmoduler på badtunnan som skall drivas på samma matning som spottarna. Har en dimbar LED-trafo för det ändamålet men misstänker att dimmern som jag normalt ljusterar ljusstyrkan med inte kommer kunna driva både halogen och LED. Har idag en dimmer från Schneider. Så frågan är, finns någon sådan dimmer som kan driva båda och i så fall vilken?

Om inte det finns, är det möjligt att sänka ljusstyrkan på LED modulerna med någon form av motstånd?

• Laddar…
  2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 249 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det där är en svår kombo som det blir svårt att hitta en lösning på. Man kan nog endast räkna med en likartad dimning om samtliga drivdon och ljuskällor i lika. Det går alltid att prova, men det kan kosta en del i misslyckade köp.

Du har alltså ett LED-drivdon som ska dimras på primärsidan? Det är ovanligt. Det och drivdonet för halogenbelysningen bör dock fungera med samma typ av dimmer, en bakkantsstyrd. Det går dock inte att ändra ljusstyrkan separat för LED-drivdonet utan speciella ingrepp på sekundärsidan.

Så bäst är att antingen byta samtliga ljuskällor till LED med likadana drivdon, eller separera systemen helt.

3. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 088 inlägg

Müssli

Medlem
    Mig veterligen finns ingen dimmer som klarar två olika sorters laster samtidigt. Har du ingen möjlighet att ordna som de får varsin tändning, alltså varsin dimmer?
    Schneider har en universaldimmer som klarar dina laster men troligtvis inte båda lasterna på en gång. Kanske värt att prova ändå, jag vet inte vad som händer. :)
    https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-led-universaldimmer-4-400w/va

/edit
    Alltid tvåa på bollen... :surprised:
    Nåja, vi skriver nästan samma sak.

4. B
    Medlem · staffanstorp · 378 inlägg

Bonan

Medlem
    Tack för era svar, jag misstänkte att det kunde förhålla sig på detta viset att det skulle bli svårt. Det lutar då åt att separera de olika systemen för att vara säker på resultat. Åter, tack för snabba svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.