Byggahus.se

Finns det små smidiga skruvdragare med sladd längre??

1. N
    Medlem Nivå 2
    Jag söker med ljus och lykta efter en liten, välbalanserad, NÄTANSLUTEN skruvdragare. Är på god väg att ge upp men tänkte att ett sista försök här kunde vara av värde.

Har sedan tidigare en Makita TD0101F
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ebc81f60abbca403ed2201b7d0ceb7ab_50084_slagskruvdragare-makita-td0101f_1374829493__361x361.jpg
    som är helt suverän! Ligger perfekt i handen, drar helt ok dimensioner men tyvärr är det enbart med slag.

Vad jag söker är något liknande utan slag men det enda som verkar finnas är gipsskruvdragare. I värsta fall kanske det blir en sådan men tycker att de är för långa och klumpiga.

Så om någon här känner till en maskin som motsvarar signalementet så skriv gärna ett inlägg med länk. Pris är sekundärt om maskinen uppfyller ovanstående! Jag vore grymt tacksam!

// Henrik

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Vet inte, men är rätt övertygad om att det finns i industrisegmentet. Alltså dragare som är avsedda att köras vid bandet hos Volvo eller Scania.

3. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Kolla festool DR 18/4 E FFP

• Laddar…
  4. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Den är ju batteridriven

5. O
    Medlem Nivå 12
  6. jac
    Medlem · Nivå 14
  7. N
    Medlem Nivå 2
    Aldrig använt Festools då jag hört att de kostar en massa utan att leverera jämfört med andra märken. Får fundera och kanske leta rätt på en återförsäljare i närheten så man kan känna på den.
    Men inte är den batteridriven "hantverkare1". "Kabel på 7,5 m för maximal arbetsradie" en produktbeskrivningen (http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=3526). Kanske aningen att ta i men synd att klaga... :)

Skilen har ju annars formen som jag söker "Oceanis", men SKIL!?!? Är lite skeptisk mot maskiner som säljs på Ö&B m.fl. Ogrundat kanske vad vet jag....

Kress faller dock bort. Liknande maskiner finns det gott om.

Stort tack för alla svar. Har ni fler så kör på! :)

8. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Det var som f-n. Den var ju nätdriven.

För övrigt håller jag med om att Festool kostar en del, men det är värt det😄

• Laddar…
  9. T
    Medlem Nivå 1
    Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att man vill ha en nätansluten skruvdragare?
    Slagborrmaskin, cirkelsåg å liknande förstår jag helt men varför skruvdragare...

10. C
    Medlem · Nivå 17
    Om priset inte spelar någon roll har ju även Hilti ett antal varianter på nätdrivna dragare.

11. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Jag har kört en massa Festoolmaskiner, och nog levererar de i de flesta fall. Några misslyckanden finns det trots allt. Den första Carvexen var väl inte helt lyckad om man pratar pris/prestanda som exempel. Jag har också funderat på något nätdrivet, men jag är mest intresserad av DR 18/4 E FFP på det höga varvtalet för borrning i trä med klena dimensioner, lågväxel för borrning i grövre dimensioner och det smidiga formatet för borrning med en hand. Till skruvdragning har jag oftast batterimaskiner. Centrotec är också trevligt, om än lite dyrt.

12. O
    Medlem Nivå 7
    Det finns inte någon luftmaskin som skulle passa? Jag har själv ingen aning men det kanske kunde vara något?

13. N
    Medlem Nivå 2
    Helt enkelt av följande anledningar:
    - Jag använder maskinen för lite för att batteriet ska må bra.
    - Har inga problem med sladd då jag inte gör några direkta arbeten på höjd.
    - Priset för ersättningsbatterier
    - Den totala livslängden på maskinen. Älskar farsans gamla Fein borrmaskin från -70 talet. Hur många batterimaskiner klarar 30-40år? (Detta är ogrundade spekulationer men det lär vara svårt att hitta passande batterier iaf!)
    - Miljöaspekten.

@cpalm: Naturligtvis spelar priset in delvis! Kommer inte köpa en skruvdragare för 6000:- men jag väljer hellre kvalité för 3000:- ist för en hobbymaskin för 1500:-. Allt blir så mycket roligare med rejäla saker...

@mattiasp: Ska se vad jag kan hitta. Förefaller vara lite problem att hitta en återförsäljare av Festools i närheten som säljer till privatpersoner. Går förvisso beställa från nätet men hade gärna velat känna på maskinen först...

@UlfY: Luft faller bort av flera anledningar: - Har ingen kompressor, har ingen plats för kompressor, lite för mycket arbete att släpa på för mindre jobb inomhus t.ex...

På tal om det, vilken nätbutik skulle ni rkommendera? Har kikat runt på "verktygsproffsen.se" men kanske finns det andra bättre?

14. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Jag har Festools DR 18/4 E FFP och den är hur trevlig som helst, finns kraft så det räcker och blir över och den är hemskt trevlig att jobba med.. lätt och behändig och rejäl arbetsbelysning!
    kan verkligen rekommendera den!

15. il_duce
    Medlem Nivå 7
    Jag har köpt en del av verktygsproffsen.se. Trevliga och duktiga. Inga problem t.ex. då Hemköp snodde min ts55a och de tog reklamationen med dhl