Byggahus.se

Finns det rörmokare som rörmokar?

1. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 246 inlägg

Fairlane

Medlem
    Det är dock vanligt att man som kund inte får köpa material själv. Det är det TS vill göra, men då vill ingen göra jobbet, för då tjänar de ju 20-30' mindre på jobbet.

Ett vanligt argument brukar vara "Om jag monterar material som kunden har köpt själv så tar jag automatiskt över garantiansvar på produkten". Varför man skulle göra det vet jag inte. Man har bara ansvar för sin installation, inte för materialet i det läget.

2. Staffans2000
    Banned by Bo · 10 588 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Antingen beroende på inkompetens, eller bedrägligt beteende från hantverkarens sida.

Staffan

3. R
    Medlem · 47 inlägg

Rollerörkrök

Medlem
    Lite otroligt att man som firma behöver lägga på så mycket.Jag lade nog på ca.10% max 15 % på värmepumpen o klart lite mer på rör-delarna.Men inte lätt att konkurrera när kund kan köpa under mina inköpspriser.Har själv råkat ut för elfirma på orten där vi bor.Monterade 2 st. 3-fas jordfelsbrytare.Jag kunde köpt dom för ca 370.- + moms.Montören trodde 400.-+ moms.Fick betala 840.- + moms det kan man kalla påslag.Ändå gör dom jobb åt en som är i branschen.(Jag kan ju kolla vad dom kostar i inköp på Ahlsell.)Dom har ju naturligtsvis bättre pris än jag har.Förstår er verkligen att ni klagar.(Man kan ju inte mer än äta sig mätt) (Klart jag har ju heller aldrig behövt göra reklam för mig.Hade ju upp över öronen ändå)Jag retar mig varje gång när man besöker en grossist o ser alla dessa killar som sitter där o fikar...Spec.Fredag em.Men framåt tre-halv fyra är det bråttom!!! Skönt att slippa jobba mer nu.(Klart det hade ju varit kul att få slåss med lite vettiga priser till kunderna.)Stort sett 50 år i vvs har satt sina spår...;):thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.