Byggahus.se

Finns det rörmokare som rörmokar?

1. Mikael_L
    Medlem · 39 678 inlägg
    Oj, det här inlägget har jag inte ens läst.
    Jag har hoppat över flera sidor med inlägg, ibland har jag annat att göra.
    Men jag har inte missberäknat något, och jag har inte blivit synad, utan det fanns bara en motspelare som försökte bluffa.
    Alla beräkningar står i mitt inlägg, det finns inget att syna, du kan bara kontrollräkna istället.

• Laddar…
  2. Krille-72
    Medlem · 962 inlägg
    Så är det och rörmokaren kommer att vilja sälja material till dig även i framtiden. Får han inte det så kanske han prioriterar andra kunder förre dig. Men ringer du tillräckligt många samtal lär du hitta en röris som accepterar att du köper eget material eller har ett påslag som båda är nöjda med. Valet är alltid kundens.

När vi ändå pratar verkstäder. Har läst här på forumet hur dyra Mekonomen är jämfört med konkurrenter. Hörde bara som snabbast att dom nu ska granska verkstadsbranschen då det är så mycket mygel med billig arbetskraft. Mekonomen ansåg att det var osund konkurrens.

Så alla ni som önskar serva bilen billigt och skiter i moralen. Passa på nu innan priserna går upp.

3. J
    Medlem · stockholm · 3 387 inlägg

JohanLun

Medlem
    Rörmokaren får mer än gärna sälja material till mig, med ett sunt pristillägg, upp till 30% högre än vad jag själv (utan rabatter och tjafs) kan handla för är inget problem egentligen (om det är förbrukningsmateriel, tex en bergvärmepump där jobbet att installera är litet i förhållande till materialet bör det vara lägre) - kan han sen förhandla sig till riktiga rabatter och inte rabatter utifrån "Kalle Anka prislistor" så är det fine med mig att han tjänar betydligt mer på materialet - jag är intresserad att inte ha en för stor diff till en alternativ materialkostnad.

Verkstäder tar både en ganska hög timkostnad och påslag på reservdelar, många sitter i en situation med hyfsat nya bilar och vill därav lämna på auktoriserad eller iallafall en av de större firmorna. Småskuttarna kommer få fortsätta serva äldre bilar till lägre priser. Jag ser inte alls det är nån osund konkurrens, jag tror du har fel där. Däremot kan det säkert finnas både inom bygg och småverkstäder och annat en svart marknad med anställda som inte omfattas av de skydd som ska finnas, betalar in skatt etc eller till och med är här olagligt. Det ska ju självklart ses över. Om lönerna är låga för vissa jobb är väl isåfall marknadsmässigt, liksom de är höga för vissa andra (som tex rörmokare). Generellt så tjänar duktiga mekaniker bra med pengar sett till utbildningens längd så jag kan inte se ett problem här.

Mekonomen är nog förresten inte ovanligt dyra, men de är absolut inte speciellt billiga - dock så säljer de vad jag förstår "OEM" material, dvs från Bosch, Hella, SKF, Brembo mfl - det är inte "biltema" kvalitet. Jag skulle snarare säga att många auktoriserade verkstäder sen länge motat konkurrensen på "classicservice", samt standardreparationer. Däremot är bildelar från tex Tyskland mycket billigt mot här i Sverige - man kan för biltemapriser få "äkta" märkesgrejor.

4. S
    Medlem · Västerbotten · 15 inlägg

Snidarn

Medlem
    Om man ber snällt om högre timpris och lägre påslag på inköp så borde det väl vara fördelaktigt för alla? Kunden blir nöjd, får högre rotavdrag. Och rörmokaren sätter förstås ett pris som han tjänar på?

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 23 inlägg

Tumhanden

Medlem
    En mycket välskriven summering av hur det går till och hur det skulle kunna gå till. Det är så här man hoppas att de hantverkare man anlitar själv resonerar.
    Noterar också att du fått många gillningar, dock inte av några av de som argumenterar för att affärer i allmänhet och hantverkaryrket i synnerhet handlar om att lura kunden att betala mer än man lovat.

Som jag skrivit i andra ämnen så innebär en procentuell påslagsmodell att hantverkaren är motiverad att hitta det dyraste priset: Själva priset spelar ingen roll, det står kunden för, och ju dyrare inköp ju fler kronor går ner i fickan som påslag.

Som du skriver resulterar en påslagsmodell sedan i att det blir en herrans massa diskussion om kunden är någorlunda intresserad av vad pengarna går till, vilket förstås är en kostnad i sig, detta borde väl vara något som hantverkare sätter ett värde på att slippa?

Eftersom slutpriset behöver vara detsamma för att hantverkaren ska kunna bedriva sin verksamhet skjuts material över till högre timdebitering, här verkar alla vara överens. Men ingen har ännu nämnt att det gynnar kunden eftersom denne då för göra ett större rotavdrag. Detta borde ju i sin tur vara gynsammt för hantverkaren själv.

6. F
    Medlem · Stockholm · 42 inlägg

FC_Bygg

Medlem
    Problemet i stort är att konkurrensen är snedvriden.
    Om alla konkurrerade i sin yrkesgrupp globalt skulle priserna i många branscher vara helt annorlunda.
    Svenska ingenjörer/it-folk mfl. konkurrerar med indier/öststatare och tvingas hela tiden bli bättre och pressa priser.
    Gäller till stor del byggare på entreprenadsidan tills byggfacket står och skriker ”go home”

Privat har VVS/EL har ”certifikat” och fack som håller uppe prisbild som därtill är dopad med ROT.

Sverige har valt global konkurrens. Det borde gälla alla yrkesgrupper.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · västra götaland · 539 inlägg

larsson r

Medlem
    Tror du ska kolla vilket håll du cyklar åt nu

8. F
    Medlem · Stockholm · 42 inlägg

FC_Bygg

Medlem
    Den här diskussionen handlar i grund och botten om tillgång och efterfrågan.

Efterfrågan är större på el/vvs än tillgången.
    Därtill ”certifikat” och ROT samt låga räntor.

Allt ovanstående nedkokat i timpriser och materialpriser.

Cykling är bästa sporten.

• Laddar…
  9. L
    Medlem · Östergötland · 98 inlägg

leifa.k

Medlem
    Delvis sant. Rörmokaren var intresserad av jobbet tills han insåg att jag redan hade inhandlat vvberedare, vattenreningsutrustning, duschkabin. Det slutade med att jag fick kröka rör själv. Det duger inte med timpriset, försäljning av chromade kopparrör mm. Man kan ju kanske indirekt påstå att yrkesmän genom sitt beteende hjälper/lyfter fram en massa fuskbyggare?

10. T
    Medlem · Örebro · 754 inlägg

TechChad

Medlem
    Trodde den här tråden dött ut och att alla kommit överens?

11. H
    Medlem · Stockholms län · 24 inlägg

håkke65

Medlem
    Tror att vi kan komma överens om att vi aldrig kommer att vara överens. Vill man ha professionell hjälp så får man betala för det och gå med på de premisser som gäller.

12. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 947 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Så är det!
    Det är som sagt, ett resultat av att efterfrågan överstiger tillgången. Den enda trösten för den ratade konsumenten, är att förr eller senare tippar brädan över och det blir hantverkaren som får stå med mössan i hand när marknaden blivit mättad.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.