Byggahus.se

Finns det rörmokare som rörmokar?

1. D
    Medlem · Örebro · 32 inlägg

deas34

Medlem
    Jag och brorsan driver eget vvs företag och vi brukar låta kunden köpa allt porslin och blandare etc. Även värmepumpen vissa gånger ominte husleverantören tillhandahåller den. Dock köper vi allt plock själva så som avloppsdelar och rörmaterial. Många gånger med ett överenskommet påslag materialet och 620kr i timmen ink moms

2. mekar-anders
    Medlem · Uppsala · 341 inlägg

mekar-anders

Medlem
    Vilka är alla andra jävlar?

3. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Branscher är ständigt under förändring. Byggbranschen inkluderad. Nu raljerar jag lite men det har verkligen visat sig superlyckat när stora byggbolag vid nyproduktion dammsuger marknaden i världen i jakten på billigt material. Sen när man behöver byta något blir det mer eller mindre omöjlighet att hitta samma lika.

Jag förstår inte alls vad du menar med ”det inte är effektivt att småbolag säljer saker länge”?

Vem ska göra inköpet på nätet menar du för att gynna värdet i kedjan? Beställaren?

Du får nog förklara lite tydligare så en hantverkare förstår. :rofl:

• Laddar…
  4. S
    Medlem · stockholms · 8 inlägg

Spindel-Tarzan

Medlem
    Utgifter. Kostnader för företaget. Ansvarförsäkring, medlemskap i SÄVA, bil, verktyg, bokföring, fakturering, lokalhyra, utbildning, etc etc. En byggfirma har i regel lägre utgifter per anställd och alltid 8h fakturering, fler gubbar och oxå materialförsäljning.
    Iden om att kunder själv ska stå för anskaffning av material är ju bara dum. Alltid nåt som är fel, försenat, öppnat o nåt bortslarvat eller bara allmänt överjävligt dåligt. Bästa om man ska komma ner i pris är väl förhandling med installatören? Be om en specad offert? Går väl alltid att diskutera.

5. mekar-anders
    Medlem · Uppsala · 341 inlägg

mekar-anders

Medlem
    Samma här. Jag gör allt med mina bilar själv, plus allt hantverk hemma inklusive VVS och el då jag är utbildad inom det.
    Men ändå tycker jag att tar folk med en seg Köttbit från Lidl och ber kocken steka den åt dom när man går på restaurang? Och säkert sen sitta och klaga på att den var seg och klaga på kocken.
    Bilmekaniker hatar detta att folk vill köpa delar på Biltema och få det bytt för helst ingenting. Sen går delen sönder och så står ”kunden” där igen och gnäller, efter en förklaring får mekanikern frågan oj hur gör vi då? Bättre att mekaniker och hantverkare är ärliga och säger Tack men nej tack! Då får du göra det själv eller hitta någon annan. Det tar alldeles för mycket tid och energi att jobba med snåla privatpersoner. Man lär sig snabbt som hantverkare vilka man skall passa sig för.

Lyssna gärna på podden Dom kallar oss hantverkare.

• Laddar…
  6. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Det här är ingen lögn. Kolla priset på en muggstol från Gustavsberg på Bauhaus och fråga vilken rörmokare du vill ifall dom kan matcha priset via sin grossist. Kolla också för säkerhets skull ifall avstängningsventilen till muggstolen följer med på Bauhaus.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar och vill komma med svaret på mitt inlägg? Utveckla gärna.

Det finns många fler exempel på produkter som där utpriset på Bauhaus är lägre en inköpspriset hos hantverkarens grossist. Men fortfarande är Bauhaus priser höga om man jämför med tex. Polen.

Nu har jag inte kollat på länge men ett tag var det 50 % på Ikea kök i Polen.

Men det är väl som Big Mac antar jag.

7. Zallin
    Medlem · 4 inlägg

Zallin

Medlem
    Rörisen här bredvid fakturerar alltid 1480:- timman. plus 500:- framkörningsavgift förutom material mm. Byte av en kran inne och en pump ute med material 40.000:- arbetet tog en dag. så nej er firma ligger inte högt i pris. utkanten av Stockholms län.

8. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Kul att du äntligen upplever possessiva erfarenheter av hantverkare. Hoppas sista fakturan också blir till belåtenhet.

9. K
    Medlem · Stockholm · 211 inlägg

Krillehus

Medlem
    Finns två tydliga sidor här, de hantverkare som svarar som tycker nuvarande system är himlen.

Alla beställare som tycker det är förlegat och korrupt.

Jag kommer själv köpa in handfat, wc stolar, blandare, värmepump, golvvärme etc. Jag kommer köpa kvalitetsmärken med svenska CC mått.

Jag kommer därefter upphandla installation av följande produkter där rörmokare står för sin tid och rör och övrigt inkopplingsmaterial. Självklart till en timpenning som är skälig.

Jag kommer vara tydligt med att jag inte förväntar mig eller önskar någon garanti på de saker jag köpt själv utan ev problem längre fram driver jag direkt med återförsäljaren. Däremot ska jobbet vara fackmannamässigt utfört.

Sen får vi se om någon nappar.

10. Lostål
    Medlem · 6 inlägg

Lostål

Medlem
    Extra hög timpenning om kunden har eget material.

• Laddar…
  11. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Exakt som du skriver är det. Därför är det viktigt att det i kontraktet står åtminstone vilket försäkringsbolag bolaget har sin ansvarsförsäkring i.
    Helst ska man begära en kopia på försäkringsbeviset.
    Här är hantverksformuläret som jag brukar hänvisa till lite otydliga om jag minns rätt. Finns bara en ruta som man kryssar i ifall man har försäkringen.

12. Lostål
    Medlem · 6 inlägg

Lostål

Medlem
    • Laddar…
  13. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Berätta gärna i vilka branscher det är som du skriver. Verkstadsbranschen? Resturang branschen? It branschen? Livsmedelsbranschen?

14. A
    Medlem · 5 inlägg

Arrie

Medlem
    jag hadde valt ett annat företag.

15. B
    Bannad · 4 inlägg

Bobbo90

Bannad
    Har du köpt skiten själv, då kan du även montera själv
    Tar du med mat till restaurangen?
    Bildelar till verkstan?
    Jävla tomte.... Ja jag är Rörmokare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.