Byggahus.se

Finns det nyheter i badrum - rörisar se hit!

1. K
    Medlem · 213 inlägg
    Hej,

Finns det nya prylar inom badrum som är lite unika ni kan dela med er? Exempelvis easyclean vattenlås är väl en nyhet som jag inte visste fanns och är rätt häftig. Något ni kanske monterat och tänkt wow det här skulle jag kunna tänka mig ha... eller är det samma tråkiga inredning som alla har?

Samt hur bygger man en sådan upphöjd "duschhörn" är det kakelsättare eller röris som gör jobbet? Vad är det för material? Hur hade ni gjort med avloppet om det är vanligt runt i mitten... Bila till kanten och ha en unidrain?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.PNG

• Laddar…
  2. janwide
    Medlem · Örebro · 1 362 inlägg

janwide

Medlem
    Snyggt! Opraktiskt med upphöjd dusch. Likaså opraktiskt med handfat som står uppe på kommoden. Jag vet för vi har ett. Men som sagt ... Snyggt :rofl:

3. K
    Medlem · 213 inlägg
    Intressant kan du utveckla :surprised:

4. B
    Medlem · Stockholms län · 22 931 inlägg

BirgitS

Medlem
    Om det blir läckage i en vattenanslutning under handfatet är det ju meningen att vattnet ska kunna rinna ut i golvbrunnen. Man kan alltså inte ha en upphöjd dusch och samtidigt följa de branschregler som försäkringsbolagen anser att du ska följa för att kunna få ersättning.

Handfat som är ovanpå en bänkskiva skapar en vinkel som är mycket svårstädad. Det går ju inte ens att komma åt med en tandborste längst in under handfatet.

5. janwide
    Medlem · Örebro · 1 362 inlägg

janwide

Medlem
    Vi har, som sagt, handfat som står uppe på och det stänker vatten runtomkring som är jobbigt att torka upp. Enklare med vanlig kommod där allt ligger i samma höjd och är lätt att komma åt tycker jag.
    Med duschlösningen på din bild så ser det inte ut som att det är någon kant ut ifrån duschen och då kommer det ofelbart att rinna ut eller stänka ut vatten. Med dusch i ett plan är detta lätt att raka ner i avloppet vid duschen. Tänker att det blir som med vårat handfat att detta blir ett irritationsmoment. Sedan undrar jag om lösningen går ihop med Säker Vatten. Men det kanske man kan lösa med en extra golvbrunn?

6. J
    Medlem · Stockholm · 403 inlägg

J-O

Medlem
    Upphöjd inglasad dusch eller dusch med en sarg där glasdörrarna står skulle jag helt klart föredra. Det är väldigt vanligt i nordamerika.
    Blir inget spill utanför om man langar ner en fothandduk utanför.

Agående hur man kommer runt hurvida det är godkänt borde man väl kunna bygga upphöjningen så som man gör med vägghängda toaletter, dvs tätskikt under. Alternstivt två golvbrunnar så fallet i duschen endast behöver vara lokalt. Samt att man konstruerar upphöjningen av ej fuktkänsligt material.

• Laddar…
  7. T
    Allvetare · Skåne · 5 420 inlägg

tank77

Allvetare
    Denna konstiga lösning med en upphöjd dusch är ju bara så korkat. Dom verkar gilla det i Ryssland då man ofta ser denna lösning på Instagram med ryska hantverkare.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · Västra Götaland · 879 inlägg

gusvo085

Medlem
    Det där med upphöjd dusch var det fulaste jag sett på länge....

• Laddar…
  9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 838 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det kan väl vara snyggt...men den ser otroligt liten ut? //(186 cm, 105 kg)

10. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Oj. Häftigt. Men som många redan påpekat. Opraktiskt.

I mina ögon som byggt badrum i ca 20 år så tycker jag en upphöjd dusch ser ful ut, kanske är det för att jag är tråkig och bara ser problem. Hade duschen istället varit nersänkt hade jag tyckt att det är snyggt. Troligen för att jag ser att en evt. Läcka lättare hamnar där den ska hamna. I golvbrunnen. Dessutom känns det lättare att raka ner vatten i en nersänkt dusch.

En upphöjd dusch skulle kräva en extra golvbrunn någonstans i badrummet.

Men visst är det häftigt med nytänk. Vi byggde ett badrum i Nacka för ca 1 år sedan åt en kund. När jag såg ritningarna försökte jag vänligt men bestämt backa ut från huset för att jag bara såg problem. Men jag blev nyfiken. Det hela slutade med det ballaste badrummet vi någonsin byggt. Tyvärr kan jag inte lägga upp bilder i detta forum.

Ca 17 m2. Klinker blandat med typ Skeppsgolv i teak på golvet. Kakel, målarfärg och panel i mahogny på väggarna. En liten hörna med en ångbastu med mosaik på väggar, golv och tak med en platsbyggd bänk också inklädd i mosaik. M.m. M.m.
    Väldigt många häftiga detaljer.

Men smaker det så kostar det. Ca 850” närmare bestämt kostade det kunden.

Inga avvikelser så allt följde branschreglerna även fast besiktningsmannen hade en del synpunkter under resans gång.
    Det var faktiskt vi som krävde att en besiktningsman skulle anlitas. Inte mindre än 5 gånger fick han göra platsbesök. Vi hade dessutom mycket givande samtal där vi gemensamt klurade fram olika lösningar för att få till allt.

11. K
    Medlem · 213 inlägg
    Intressant och kul, man blir verkligen nyfiken på resultatet...

Är du röris?

12. K
    Medlem · 213 inlägg
    Jag har börjat inse att det är svårt med lösningen ovan så det åker bort. Finns det smarta lösning ni vill dela med er? Finns det ljudreducerat avlopp för exempelvis tvätt/disk-maskin... Har inte wafix pp någon serie plus, osv. Eller är det för annat?

13. K
    Medlem · 213 inlägg
    Intressant tror du det drar iväg snuskigt mycket för få till 2 brunnar? Eller pratar vi 10k extra i arbete. För då är det värt. Vad för material är det på bild? Jag såg en annan upphöjning såg lite träaktigt ut ingen aning om material där med men tkr det är rätt fint...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-7-16_0-50-2.jpeg

14. 1
    Medlem · Stockholm · 734 inlägg

16386

Medlem
    En nivåskillnad av den typen ses som rätt farlig - om man ska ha det brukar minst ett trappsteg rekommenderas, för då blir skillnaden synligare och olyckorna färre. Du ser en snygg lösning; jag tittar och undrar hur många gånger man skulle köra in tårna i upphöjningen eller hur skvättande barn skulle få vatten att rinna ner på golvet nedanför osv.

15. 1
    Medlem · Stockholm · 734 inlägg

16386

Medlem
    Innan pandemin bodde jag ibland på en mindre hotellkedja i Tyskland. Deras hotell har badrummen integrerade med rummen; separat toalett men dusch och kommod i en hörna av rummet. De duscharna är upphöjda. Oftast funkade det med att bara ha en mindre handduk att sätta fötterna på när man steg ut, men det var inte roligt den gången jag upptäckte under duschningen att golvbrunnen behövde rensas och vattnet inte rann undan ordentligt. Det krävdes många handdukar…

Redigerat 16 jul 08:10
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.