Finns det något sånt här beslag för skjutlucka? Någon som vet?

736 läst  5 svar

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hejsan. Skulle behöva ha en skjutlicka på ett köksskåp (överskåp). Det sitter ett ensamt skåp bredvid ett fönster, och jag skulle helst inte vilja bygga en lucka utan använda den som "hör till skåpet" så att säga....

Funktionen jag behöver är enligt bilderna. Vad tror experterna här, finns det nåt sånt (eller går det att bygga) ?

(En jalusilucka hade också varit snygg, men den enda jag hittade på nätet går på 5.500kr :-o )

2. P
    Medlem · Nivå 21
    Det finns klaffbeslag, de öppnas vanligtvis uppåt, ser inga svårigheter att montera dem åt andra håll.
    Du får inte din "skjutning" i sidled, men det skall finnas varianter som öppnar enligt din bild, kommer inte på vad de heter.

Mvh P-A

3. prototypen
    Medlem · Nivå 19
    Ska det vara en skjutlucka så måste det vara en skena nertill som luckan står på eller en skena upptill som den hänger i. En skena som är lika lång som skåpbredden funkar inte, luckan kommer att tippa över åt sidan när den är halvöppen. Det måste vara någon sorts mekanism som släpper ut den lika mycket upptill som nertill.
    Har inga förslag.

Protte

4. K
    Medlem Nivå 4
    Glömde säga anledningen till mitt problem kanske ;)

Jag har bara 20 cm framför luckan, innan den slår i så att säga. (Annars får jag sänka skåpet ca 6 cm, och det blir lite för lågt tycker jag....) (Sitter en takbjälke 20 cm framför)

5. prototypen
    Medlem · Nivå 19
    Såga av 6 cm av luckan och sätt den permanent på skåpet.
    Jag jobbar i en branch där hela luckor inte alltid går upp och då har man satt ett pianogångjärn lodrätt på mitten.

Protte

kebab och Pagno gillar
  6. K
    Medlem Nivå 4

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: