Hej,
Vi har en gjutjärns brunn i vårt badrum. Vi är fullt medvetna om att denna behöver bytas ut och tanken är att vi om några år så renovera badrummet.
Men kan man göra något så länge, vi har en svag avloppslukt i badrummet.
Finns det någon insats, vattenlås eller något annat som kan fixas? Tips ?😉
Vi har en gjutjärns brunn i vårt badrum. Vi är fullt medvetna om att denna behöver bytas ut och tanken är att vi om några år så renovera badrummet.
Men kan man göra något så länge, vi har en svag avloppslukt i badrummet.
Finns det någon insats, vattenlås eller något annat som kan fixas? Tips ?😉
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 065 inlägg
Det ska tydligen gå att relina brunnen om den läcker.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 065 inlägg
Frågan är om den läcker gas eller om den bara är så ingrod med porös rost att den läcker.
En möjlighet är ju att ta bort rosten med rostätare (citronsyra), sen rengöra den ordenligt (Yes och diskborste) och slutligen Klorinbehandla den och se om det blir bättre på luktsidan.
En möjlighet är ju att ta bort rosten med rostätare (citronsyra), sen rengöra den ordenligt (Yes och diskborste) och slutligen Klorinbehandla den och se om det blir bättre på luktsidan.
Jag har relinat några av mina gjutjärnsbrunnar själv. Jag kunde byta anslutande gjutjärnsrör underifrån. Jag knackade bort vattenlåsläppen och plastade insidan och utgående rörstuds med polyester och glasfiber. Jag gjorde om en stor plasttratt till nytt vattenlås. Det har hållit i 20 år nu.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det någon som har monteringsanvisning för golvbrunn Skaraplast?
Badrum -
Finns det någon bra bygghandbok för stenhus?
Byggmaterial & Byggteknik -
gammal takdosa med skruv, finns det någon ny modell som är retrofit?
El -
Finns det någonstans i Göteborg som kan utföra gammastrålnings mätning
Miljö & Hälsa -
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar