Byggahus.se

Finns det någon fingervisning om det är "lönssamt" med vindsbygge?

1. Dracula
    Medlem · Stockholm · 573 inlägg

Dracula

Medlem
    Jag läste att man får räkna med dubbla uppskattade kostnaden vid vindsbygge, ganska flummigt påstående men kanske en fingervsining ändå. När jag räknade boytan på min vind så kom jag fram till att vinden är för liten för att det skall va lönsamt att göra jobbet(min uppfattning, utan att ha kalkylerat något), hade jag haft större lägenhet så skulle ett ingrepp vara mer motiverat, eftersom vinden då också blir större till ytan.

Jag bor i en 2:a, och kan löpa loss vinden (BRF) o får ca 20kvm boyta på vinden(det som enligt myndigheter räknas som boyta) Sedan försvinner lite yta för en trapp upp på vinden, både på övre o nedre våning. Takhöjden är mkt blyg.

Jag har flera fackverkstakstolar på vinden, som måste byggas om. På "min" vind finns en taklucka som förmodligen bör flyttas (finns dock en till taklucka från ett annat trapphus) ..nylagt tegeltak.

Bygglov om nya takfönster/fönsterkupor.

Kan inte ändå släppa tanken om att nyttja vinden, kanske bara göra ett enkelt lite mindre sovloft med loftstege.
    Kan någon styra mina tankar lite om vindsbygge :) Kan tilläggas att det finns två lyor här i huset som byggt på vinden, för 40 år sedan.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tveksamt om det lönt , men det ska inte jag avgöra , men det verkar vara stora kostnader ,
    svårt att räkna på , ta dit någon firma och fråga , vad det skulle kosta i runda slänger , och säg
    vill veta bara mellan tummen och pekfingret

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.