Har en tillluftsventil på en vägg.

Luftintaget är av behov men det kommer också in störande vägljud.

Finns det luftventiler som dämpar buller?

Någon som testat och kan berätta om upplevd skillnad?

Du kan bygga en kanal uppe i tak/vägghörn så blir det tyst.

kanal.jpg

Jag har bytt alla tilluftsventiler på "vind sidan", alltså den blåsiga sidan, mot Fresh's bullerdämpande och det blev en väldig skillnad!

Enda nackdelen att bullerdämparna kräver 127 mm hål medan befintlig kanal var 80 mm så det blev att såga större hål...

Ropia skrev:
Du kan bygga en kanal uppe i tak/vägghörn så blir det tyst.

[bild]
Nu har jag 300 mm tjocka betong väggar så att jag är inte särskilt motiverad att fräsa upp en längsgående kanal.:D

Men det du kallar flexiljuddämpare; Vilket handelsnamn har det och skulle det möjligen kunna fungera för en vent.kanal som går rakt igenom väggen ?

anders07 skrev:
Jag har bytt alla tilluftsventiler på "vind sidan", alltså den blåsiga sidan, mot Fresh's bullerdämpande och det blev en väldig skillnad!

Enda nackdelen att bullerdämparna kräver 127 mm hål medan befintlig kanal var 80 mm så det blev att såga större hål...
krister ekberg & perka99 har också pekat på freshventilen.

Jag är något allergisk mot plast. Får väl gå i nödfall, men är freshventilen den enda ljuddämpande som finns på marknaden?

En annan tråd startades med samma ämne
https://www.byggahus.se/forum/venti...d-friskluftventil.html?perpage=15#post2302379

Är det någon som har idé om hur en platsbyggd ljuddämpare skulle kunna byggas och samtidigt var effektiv både när det gäller luftintag och maximal ljuddämpning?

Redigerat:
roland53 skrev:
Nu har jag 300 mm tjocka betong väggar så att jag är inte särskilt motiverad att fräsa upp en längsgående kanal.:D

Men det du kallar flexiljuddämpare; Vilket handelsnamn har det och skulle det möjligen kunna fungera för en vent.kanal som går rakt igenom väggen ?
https://www.soliduct.se/fl-100-1200-alu/p-901.htm

Där har du en flexljuddämpare, och angående kanalen så bygger du en "låda" med lite 2x2 regelvirke uppe vid taket som du sätter lite gips över och en tapetbit. kanske 250x250xlängden på rummet.

Det var den tänkte "lådan" jag så fint ritade i paint, jag menade aldrig du skulle bila ur betongväggen.

• Gilla
Takstolle och 1 till
  • Laddar…
11911884_10153113695789205_2101418092_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nått sånt här menade jag, jag gjorde en "kanal" för dom fula rören för luftvärmepumpen i min tjusiga rosa tvättstuga då installatören för värmepumpen gjorde en riktigt ful dragning i mitt tycke så jag gick och retade mig på det tills Sambon här hemma prompt ville ha ommålad tvättstuga, då passade jag på att bygga kanalen. :-)

För min del så känns en kanal inte som ett alternativ
Har ett fönster precis bredvid.
Ser att flexiljuddämparen är 1200 lång och som kortast 600 mm.

Funderar på om man skulle kunna lägga den som en ringlande orm i befintligt hål?

Vad tror ni? IMG_4272.JPG
Skapa konto
IMG_4273.JPG
Skapa konto

roland53 skrev:
Är det någon som har idé om hur en platsbyggd ljuddämpare skulle kunna byggas och samtidigt var effektiv både när det gäller luftintag och maximal ljuddämpning?
Har samma problem. Min idé är att köpa liggunderlag och skära till ett antal halvmånformade (som täcker något mer än halva cirkeln) skivor som sedan trycks in i kanalen, så att de överlappar varandra men tillåter att luften passerar. Jag har 100mm-rör genom väggen. Har inte kommit till skott än men kan rapportera hur det blir.

Kommer tyvärr inte fungera om det handlar om lågfrekvent buller. Ljudet går rakt igenom liggunderlaget som har en väldigt låg ljudisolering. Dessutom absorberar materialet ljud väldigt dåligt.

Björn Melander skrev:
Kommer tyvärr inte fungera om det handlar om lågfrekvent buller. Ljudet går rakt igenom liggunderlaget som har en väldigt låg ljudisolering. Dessutom absorberar materialet ljud väldigt dåligt.
Skulle idén fungera men med annat material?
Och i så fall, vilket material skulle kunna vara lämpligt?

Tyvärr så blir det en väldigt kort sträcka att absorbera ljudet på. Att bygga en labyrint tar dessutom för mycket volym i anspråk i ett sådant litet utrymme vilket ger ordentligt med tryckfall. Vill du inte ha någon låda på ut- eller insida så är ljudabsorption det enda du kan göra. Du kan tex montera minst 40 mm ljudabsorbent på två av de fyra ytorna i kanalen (så att inte 2 ljudreflekterande ytor speglar varandra).

Om du bygger en ljudfälla så behöver bafflarna och det omslutande skalet byggas av ett bra ljudisolerande material, dvs ett material med så hög densitet som möjligt (tex fibercement, gips eller MDF). Önskvärt är att ljudisoleringen ska matcha fasadens svagaste länk, vilket oftast är fönster.

Ytorna innuti ljudfällan kläds med ett ljudabsorberande material så att inte 2 ljudreflekterande ytor speglar varandra.

Konstruktionens förmåga att reducera ljud är avhängt dess längd, absorbenternas tjocklek, antal bafflar samt volym på själva kammaren.

Redigerat:
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.