Martin_B
Letar på nätet men hittar inte vad jag söker. Kanske använder jag fel termer?

Min fråga är om det finns kompressorer som kan leverera KONSTANT/JÄMNT tryck?

Dvs där man kan:
1. Ställa lägsta tryck innan kompressorn går igång.
2. Ställa högsta tryck ut i slangen.

Om kompressorn klarar exempelvis 10 bar och man ställer ett lägsta tryck innan kompressorn kör igång på 8 bar, så kan man ställa högsta tryck ut i slangen på 7 bar. Det skulle resultera i att man har konstant 7 bar ut i slangen, aldrig mer, aldrig mindre.

Existerar detta och vilka kompressorer i normalprisklass klarar detta? Med normalprisklass menar jag kanske högst 2.500 eller däromkring med tanke på att en garagekompressor kostar runt tusingen.

Kompressorer som jag efterfrågar torde vara idealiskt för lackeringsarbete, spikpistoler och andra luftverktyg som kräver samma tryck alltid för att resultatet skall bli jämnt/likt.

Martin_B
Wide Glide skrev:
En tryckluftsregulator kanske?
Ett exempel: [länk]
En sådan har jag på min med, men den hjälper inte mycket om jag inte kan ställa in ett minimitryck, dvs. lägstatrycket.
Tryckluftsregulatorn jag har begränsar endast trycket, dvs. ställer in ett högstatryck.

Martin_B skrev:
En sådan har jag på min med, men den hjälper inte mycket om jag inte kan ställa in ett minimitryck, dvs. lägstatrycket.
Tryckluftsregulatorn jag har begränsar endast trycket, dvs. ställer in ett högstatryck.
Din kompressor orkar/hinner inte med att leverera tillräckligt flöde för att hålla lägsta trycket. Du behöver en större kompressor som har högre flöde vid angivet tryck.

Finns inget i den prisklassen...du hamnar på industri grejer isf....

Martin_B
Demmpa skrev:
Din kompressor orkar/hinner inte med att leverera tillräckligt flöde för att hålla lägsta trycket. Du behöver en större kompressor som har högre flöde vid angivet tryck.
Både ja och nej. Det beror lite på vad jag gör. Kör jag spikpistol orkar den med. Den går kanske 20% av tiden och går ner ca. 1.5 bar under önskat lägsta tryck. Så om den skulle ställas på att gå igång redan vid önskat lägsta tryck skulle den kanske gå 50-60% av tiden istället, vilket ju är helt acceptabelt.
Men det beror som sagt helt och hållet på vad jag gör och hur jag gör. Någon tryckluftsdriven vinkelslip lär jag ju inte kunna driva med den :D

Martin_B
Enk Projektet skrev:
Finns inget i den prisklassen...du hamnar på industri grejer isf....
Det är ju ganska märkligt för det krävs ju bara en liten inställning för när kompressorn skall gå igång? Och det fixar ju regulatorn jag har men problemet är att när jag höjer den så höjer den ju maxtrycket också.

De kompressorer som säljs tillsammans med spikpistoler, har inte de heller en sådan inställning? Det är ju viktigt att det är jämn tryck när man spikar exempelvis panel så spikarna går i så jämnt som möjligt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om kompressorn startar och stoppar vid 7 respektive 8 bar och du ställer tryckregulatorn på 6 så får du 6bar till dess att kompressorn inte räcker till längre då sjunker ju trycket.

Eller menar du att till och frånslag ligger vid 6 och 7 bar och vill minska hysteresen så till blir vid 6,5 och från vid 7.
det kommer att ge fler start och stopp och är inte positivt för kompressorn.

Jag har en Rusta kompressor i prisklassen 700 spänn och den har tryckregulator inbyggt.

Protte

Redigerat:
Martin_B
Skall försöka förklara hur jag menar.

Anta att jag skall köra ett tryckluftsdrivet verktyg, med vilken jag får bäst resultat med om den får exakt samma tryck under hela arbetets gång. Låt oss säga att verktyget vill ha 7 bar hela tiden, varken mer, varken mindre.

För att kunna garantera att verktyget inte förses med mer än 7 bars tryck sätter vi tryckregulatorn på 7 bar. Detta betyder att trycket inte vid något tillfälle kommer att överstiga 7 bar.

Men vad händer då jag använder verktyget? För varje gång sjunker ju trycket i behållaren.
Hur skall vi då göra för att trycket aldrig skall sjunka till mindre än 7 bar? Ja, då ser vi till att tanken alltid har högre tryck än 7 bar, så där finns tillräckligt med tryck att ta av.
Hur mycket högre tryck skall vi ha då? Ja, det avgör ju naturligtvis 1. tankens kapacitet vad gäller maxtryck och 2. hur ofta vill vi att kompressorn skall gå igång (också beroende av tankens storlek naturligtvis)

Låt oss då säga att vi ställer in kompressorn så den laddar tanken tills den når sitt maxtryck på säg 10 bar.
Det ger oss en intervall mellan maxtryck i tanken och maxtryck ut i slangen på 3 bar (10 bar - 7 bar = 3 bar). Detta är vår buffert.

Hur gör vi sedan för att garantera att trycket aldrig sjunker under 7 bar då? För det vill ju verktyget ha minst.
Jo, då (på något sätt, genom någon inställning, vilket jag ju efterfrågar här i tråden) ställer vi in kompressorn så motorn går igång så fort trycket sjunker under 8 bar.

Detta bör ger oss (enligt vad jag har fattat det som) ett konstant tryck på 7 bar ut i slangen alltid, oavsett hur man kör verktyget, förutsatt att 1. kompressorn har ström så motorn kan gå, 2. att motorn orkar med att fylla på i samma takt som verktyget förbrukar luft.

Exempel.
Kompressorn laddar till 10 bar och verktyget börjar köras. Eftersom maxtryck ut är 7 bar får verktyget 7 bar i sig max. Trycket bröjar sjunka i tanken allt eftersom verktyget förbrukar luften. Trycket i tanken sjunker och har nu nått 8 bar, och eftersom kompressorn är inställd på att gå igång då, gör den det också och börjar fylla på för att sedan stanna vid 10 bar igen.
Sedan fortsätter det så i all evighet tills man stänger av den :)

Hoppas detta var utförligt nog. Det känns som att det borde vara världens enklaste grej att fixa så kompressorn beter sig som beskrivet, men jag kanske tänker fel?

Redigerat:
Är det inte standard med 6 bars arbetstryck i vanliga tryckluftssystem...

Ja, du tänker rätt men det är inte alla tryckstömbrytare som man kan ställa start och stopptryck på indivduellt. En del (billigare?) varianter har ett fast intervall. Differensen mellan start och stopp är alltså konstant. Jag skulle tro att du behöver byta tryckströmbrytare alltså.

Tack Martin B, det där var ju en bra förklaring hur det ska fungera, men hur fungerar eller rättare sagt fungerar det inte för dig.

Är det tryckströmbrytaren som slår med för hög hysteres eller går det inte skruva upp högre än XX bar.

Som tidigare skrivet så ska verktyg egentligen inte köras på högre tryck än 6 bar och mer än 10 bar i tanken är väl inte att rekommendera.

(Hysteres = skillnad mellan till och från).

Protte

Det är väll bara att skaffa en regulator till och sätta på slangen. Så gjorde iaf jag när det skulle lackas:) kompressorn är ställd på 9bar och startar vid 7bar sen har jag min regulator på slangen ställd på mellan 1-7 bar och det blir ju ett konstant arbetstryck:)

Som redan sagt, du måste ha högre flöde ut från kompressorblocket, vid angivet tryck än du förbrukar vid samma tryck.

Om du behöver 160L/Min vid 7bar, så kommer det inte fungera. Jag vet ingen kompressor under 2500:- som klarar det.
Ovanpå detta ska intermittensen läggas, hur länge under en angiven tidsperiod kompressor får gå.
Under 2500:- är den runt 20-25%, 2Min av 10Min är gång, resten vila.

Martin_B skrev:
Anta att jag skall köra ett tryckluftsdrivet verktyg, med vilken jag får bäst resultat med om den får exakt samma tryck under hela arbetets gång. Låt oss säga att verktyget vill ha 7 bar hela tiden, varken mer, varken mindre.
Men vad är det för verktyg du har som är så känsligt? En vanlig spikpistol har inte såna krav.

Jag förmodar att de som säljer de här specialmaskinerna också har koll på vilken kompressor du ska använda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.