Byggahus.se

Finns det isolerade skjutdörrar som skjuts "bort" från partiet?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Håller på att projektera för ett nybygge och funderar lite på skjutparti/vikparti ifrån köket ut på terassen. Vi vill ha en så stor öppning som möjligt så därför undrar jag ifall det är någon som vet om det finns något skjutparti där man skjuter bort glaset från öppningen så att det hamnar på väggen bredvid?

Jag hoppas att bilden gör det lite lättare att förstå vad jag menar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skjutdörr_bort.jpg

2. Lexington
    Medlem Nivå 13
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Hej och tack för svar,
    Men det är inte så jag menar utan jag vill skjuta bort hela glaset så att det blir en stor öppning. Alltså ska glaset skjutas bort från partiet och därmed göra så att det det blir öppet hela vägen istället för att bara halva öppnas.

4. N
    Medlem Nivå 14
    På bilden där är det två delar, men det är ju bara att tänka att den ena delen är väggen.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Ja, om man tänker att ena delen är vägg. Finns det såna system?

6. V
    Medlem · Nivå 12
    Tror inte att det finns, inte vad jag sett iaf. Det enda jag vet som finns är ju en vikdörr. Då blir ju öppningen så stor som möjligt när det är öppet sas.

7. 1
    Medlem · Nivå 14
    Meningen med en skjutdörr är att det skjuts åt sidan så visst finns det sådana dörrar.

8. V
    Medlem · Nivå 12
    Men den måste ta vägen någonstans. Om öppningen skall bli lika stor som hålet dörren sitter i måste den försvinna in i väggrn eller glida innanför/utanför väggen. Som fasadparti tror jag inte det finns. Visa gärna exempel på leverantör.

9. N
    Medlem Nivå 14
    Ja, det är väl inget konstigt att skjutdörren går utanpå väggen istället utanpå en annan dörrhalva? Det handlar ju bara om att montera upp skenorna på något

En skjutdörr glider ju på nån form av skenor.