Byggahus.se

Finns det färg som tål vattenstänk från diskho?

454 läst  6 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    Funderar på hur jag vill göra på väggen vid diskho. Kakel är uteslutet och jag hade gärna sluppit andra former av "skivor". Finns inga överskåp och ser gärna en helt slät yta hela väggen.

Det är bara för diskho då hällen är på en halvö.

Finns det färg som klarar det stänk man får från en diskho? Samma färg då till hela rummet antar jag. Till saken hör att det är 70 djup bänk så kanske aningen mindre stänk än normalt men det beror ju säkert mer på hur man är som person...

Är det helt uteslutet att bara ha en målad vägg eller finns det färger avsedda för ändamålet?

2. lopec
    Husägare · Nivå 6
    Färg avsedd för golv i ex. tvättstuga bör klara det utan bekymmer, även en snickerilackfärg brukar klara (läs produktanvisningen för säkerhetsskull) vattenstänk men ej kvarliggande fukt.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 18
    Det finns ju även målarfärg för badrum med system som är vattenavvisande, men vanlig blank väggfärg kan man ju tvätta av med rengöringsmedel så det borde ju räcka.

Bara att pröva och om det inte fungerar i längden så får du hitta på någon lösning då och vid det laget kanske du är trött på en stor enfärgad yta i alla fall.

4. lopec
    Husägare · Nivå 6
    Våtrumsfärg... Undrar varför jag hoppade över den enklaste lösningen :D

(Berorende på underlag, men våtrumsspackel, våtrumsgeund sen två svängar med våtrumstäck så ska det ju inte vara några bekymmer alls sen)

((Hängslen och svångrem))

• Laddar…
  5. N
    Medlem Nivå 6
    Tack.

Kan ju kanske vara värt att prova med vanlig blank väggfärg. Förhoppningsvis ser man om det går snett innan man får någon större skada. Om det inte gick kan man ju köra en plan b i efterhand.

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 11
    Om man gillar betongliknande färg så funkar heydi betonglook. Går att stryka över med en produkt så att den blir vattentålig .

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Nivå 18
    Du får ingen vattenskada inne i väggen av lite stänk oavsett vad du målar med. Det man måste skydda är vinkeln mellan väggen och bänkskivan så att det inte rinner ner vatten längs väggen och ner i golvet där det inte kan torka upp.

Problemet är väl mer att det kan vara mer eller mindre omöjligt att få bort t.ex. stänk av rödbetssaft från när man skalar rödbetor eller fettstänk.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka