3 379 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Finns det chans för ersättning för sänderkörd brevlåda?
Sida 1 av 2
När jag var iväg en vecka på semester verkar det som att någon av trafikverkets tusen underentreprenörer har dragit förbi här hemma och slagit vägrenen.
På något sätt verkar aggregatet släpat mot min veckopostlåda och knäckt sönder den i nederkanten vilket innebär att den inte är tät för fem öre. Det är i alla fall vad jag kan tänka mig ha hänt i och med att skadorna inte kan ha gjorts av någon bil.
Det som stör mig mest är att operatören bara åkt vidare utan att ha gjort ett skit, ibland händer det missöden, det förstår jag, men man kan ju lämna en lapp i brevlådan med en ursäkt och ett nummer som man kan nå någon ansvarig på för att reda ut eventuell ersättning.
Hur ska man gå tillväga när det gäller sådana ärenden?
Vem ska man kontakta, trafikverket eller någon av underentreprenörernas underentreprenörer?
Finns det överhuvudtaget någon chans att få ersättning eller ska man åka iväg och slänga tusen spänn på en ny låda och hoppas att den håller mer än ett år denna gång?
På något sätt verkar aggregatet släpat mot min veckopostlåda och knäckt sönder den i nederkanten vilket innebär att den inte är tät för fem öre. Det är i alla fall vad jag kan tänka mig ha hänt i och med att skadorna inte kan ha gjorts av någon bil.
Det som stör mig mest är att operatören bara åkt vidare utan att ha gjort ett skit, ibland händer det missöden, det förstår jag, men man kan ju lämna en lapp i brevlådan med en ursäkt och ett nummer som man kan nå någon ansvarig på för att reda ut eventuell ersättning.
Hur ska man gå tillväga när det gäller sådana ärenden?
Vem ska man kontakta, trafikverket eller någon av underentreprenörernas underentreprenörer?
Finns det överhuvudtaget någon chans att få ersättning eller ska man åka iväg och slänga tusen spänn på en ny låda och hoppas att den håller mer än ett år denna gång?
Tackar, där fanns ju till och med aktuell info, sökte bara efter brevlådor eftersom jag tänkte att de är rätt lätta måltavlor utefter vägarna.
Jag får väl ta kontakt med tragikverket imorgon och se vad som händer.
Jag får väl ta kontakt med tragikverket imorgon och se vad som händer.
Dom har försäkringar för sånt här, du ska så klart ha en ny låda.
Hos oss är det kommunen som är huvudman för villaområdenas gator. Sen har dom ofta underentrepenörer som snöröjer eller klipper dikena. Dom större vägarna tillhör trafikverkets ansvarsområde. Beroende hur du bor kanske kommunens gatukontor är rätt ställe att börja på.
MVH
Anders
MVH
Anders
Jag bor så långt från staden att kommunen knappt vet att platsen existerar så det är med säkerhet Trafikverket som är huvudman för vägen.
Nu har jag skickat iväg ett mail till dom med bilder på lådan och dess omgivning, så nu får vi väl se vad som händer.
Tack för alla svar, det är styrkan med ett aktivt forum med kunnigt folk.
Nu har jag skickat iväg ett mail till dom med bilder på lådan och dess omgivning, så nu får vi väl se vad som händer.
Tack för alla svar, det är styrkan med ett aktivt forum med kunnigt folk.
Eftersom kostnaden för alla försäkringar kommer överstiga kostnaden för de i förhållandevis få fallen de behöver ersätta något. Vilket var anledningen till den regeln som nämndes, ganska självklart om man tänker efter. Det är precis så f-bolagen tjänar pengar. Plocka in tusen spänn av tusen pers och betala tillbaka hundratusen till en. Stoppa resten i fickan.... bättre staten stoppar de pengarna i sin egen (skattebetalarnas) ficka.wertok skrev:
Försäkrar de ingenting inte ens fastigheter osv?