Byggahus.se

FInns det breda trösklar att köpa?

1. D
    Medlem · 163 inlägg

Dark_Helmet

Medlem
    Vi har tagit upp ett hål i en innervägg och gjort en portal. Men det blev ju en glipa mellan parkettgolven på var sida om den borttagna väggen, cirka 100mm. Finns det så breda lister eller trösklar att köpa? Vi har ekparkett och jag hittade en ekplanka på Silvan men den var 14mm hög och hade ganska vassa kanter så jag tyckte inte den var så lämplig. Någon som kan ge tips på vad som finns?

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: FInns det breda trösklar att köpa?

Kan det här vara något som passar dig, http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/lister/topics.asp#massivalister , det finns ju även andra golvtillverkare typ Kährs som har liknande varianter.

MVH//Christina.

*EDIT* Fast de kanske är för smala vid närmare eftertanke, kanske du skulle kunna 'bearbeta' den där ekplankan till något liknande, fast bredare, resultat. Tyvärr :-/, vet inte av något 'färdigalternativ' i din bredd.
    Eller skulle det gå att använda en ytterligare längd av det befintliga parkettgolvet som du kapar på ena långsidan, och iom. det lämnar en glipa med lagom bredd där du isf. kan få ner en anpassad list som de i länken ovan. Men det förutsätter ju att du har kvar en okapad kant på nu liggande parkett på någon av sidorna förstås.

3. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Jag hade ett snickeri att göra några specialare åt mig där det behövdes.

4. S
    Medlem · 940 inlägg

Fredells - för övrigt en av Stockholms absolut dyraste byggvaruhus - har ett stort sortiment av planhyvlad ek, tex i tjocklek 9 mm. Såna löste mitt liknande problem härförleden.

5. D
    Medlem · 163 inlägg

Dark_Helmet

Medlem

Svarar mig själv också om någon är intresserad, hittade i bygghandeln färdiga trösklar i 1-meters och 2-meterslängder från Lundbergs. Fanns i 100mm och 120mm bredd.

6. Rostig_9000i_-88
    Allvetare · Härifrån · 696 inlägg

Rostig_9000i_-88

Allvetare

Kommer du ihåg priserna?

7. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem

om ni lagt in parkett & fått en bit över kan man klyva själva parletten så den belarsig ifrån den spontade delen. den kan man runda av sen lite & andvända den som tröskel.

8. D
    Medlem · 163 inlägg

Dark_Helmet

Medlem

Det kostade 298:- för två meter lång 100mm bred. Tror det kostade 375:- för 120 mm varianten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.