Byggahus.se

Finns denna rör-koppling i en enda del?

1k läst  17 svar

1. N
    Medlem Nivå 4
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5DA068A1-33E1-46B0-ADF2-652BEFB2A55D.jpeg

Jag har idag en diskmaskin installerad. Jag vill utöka till två diskmaskiner. För att få vattentillförsel till bägge maskiner behövs alltså en ny koppling.

Jag inser att jag kan ansluta en T-koppling, dra två korta nya rör, och ansluta en ny vinkelkoppling på varje rör till vilka man kan ansluta bägge diskmaskiner Och deras respektive aquastopp.

Men betydligt enklare och med mindre risk för läckor vore ju att göra detta med en enda del. Finns det en del som kombinerar t-törskopplingen med vinkel-kopplingen på något sätt? Det vill säga så att det kommer två anslutningar från en anslutning i samma riktning som det ursprungliga anslutningen och i samma plan? Eller hur kommer man undan att använda rör?

Jag har ju tillräckligt med plats nedanför nuvarande koppling.

Tacksam för tips!

2. TomasJor
    Medlem · Nivå 9
    Förstår inte riktigt varför du vill ha det i samma riktning / samma plan.
    Du kan ju lösa vattnet med ett t-kors efter ballofixen. Hur aquastoppet sitter eller ligger spelar ingen roll.

3. N
    Medlem Nivå 4
    Tack För snabbt svar.

Jag vet väldigt lite om rör. Därför har jag nog uttryckt mig klantigt.

Så här tänker jag.Om jag sätter t-Kopplingen direkt där ballofixen sitter idag får jag ju i stället för en koppling vertikalt två kopplingar horisontellt. Aquastoppen får inte plats i horisontell led.

Jag måste alltså på något sätt efter t-korset på varje sida återgå till vertikalt igen. Annars pekar ballofixerna rakt ut horisontellt.

Finns det en del som gör detta?

4. M
    Medlem · Nivå 12
    Det finns mer kompetenta rörkrökare här inne och jag har inte hela lösningen.

Men jag skulle kunna tänka att en Vatette badrumsblandare skulle åstadkomma det du vill. Borde gå att montera direkt på T-kopplingen där rörböjen idag är ansluten om man använder en muff (inv-inv gänga).

Edit: Tänkte nog fel, för att det skall fungera behöver man nog kanske använda 3/8” anslutningen som sitter på kortsidan vid kulventilen. Men som sagt, det är bara en idé, är inte alls 100% på att det blir så som jag tänker, är lite klent med information om funktionen på vatettes sida.
    Det som inte är tydligt för mig är vilken eller vilka anslutningar som kulventilen styr.

upload_2019-8-10_9-14-17.jpeg

Redigerat 10 aug 09:27
  5. T
    Medlem · Nivå 15
    Det finns fördelarrör med 3 eller 4 utgångar. En sådan direkt ovanför ballofixen skulle ge många utgångar till DM och även till det rör som försvinner i väggen.

6. TomasJor
    Medlem · Nivå 9
    Det verkar som om du har begränsningar till höger i bild.
    Sätt t-korset med en utgång nedåt (som idag) och en utgång till vänster, där finns plats.

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 4
    Tack - det visste jag inte.

Förutsättningen är dock att utgångarna inte sitter nära varandra. Eftersom aquastoppen är bred.

8. M
    Medlem · Nivå 12
    Här i monteringsanvisningen så står det att fördelaren skall matas antingen via den nedersta gängade anslutningen eller den pluggade 3/8”-anslutningen, båda sitter vid vredet.

Då borde det alltså gå att ansluta 3/8”-anslutningen till T-röret, plugga anslutningen som sticker ut på högra kortsidan, montera Aqua-stop på väggen och ansluta dessa till de två nedåtgående anslutningarna med flexibel slang.
    Då borde det bli en väldigt stilren installation.

https://www.vatette.se/fileadmin/up...s/Mountings/633338_Vatette_Fordelare40c-c.pdf

9. N
    Medlem Nivå 4
    Tack.

Förutsättningen är dock att utgångarna inte sitter nära varandra. Eftersom aquastoppen är bred.

Inre muff i vinkel är en intressant idé. Det är helt enkelt trångt under diskhon, med utkastare och annat på samma ställe.

10. M
    Medlem · Nivå 12
    Att det är trångt spelar ingen roll så som jag tänkt mig. Jag tänker mig att du sätter aquastopen så att de får plats på ett vettigt sätt och så drar du slang från fördelaren dit. Typ en sådan här anslutningsslang i lämplig längd och med lämpliga anslutningar.

upload_2019-8-10_9-41-16.jpeg

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 4
    Inte jättemycket plats och att ha aquastoppen i horisontalplanet samt utstickande från väggen känns inte optimalt.

Helst vill jag bygga på ”nedåt” och utan rör.

Kan jag satsa på en t-koppling och två vinkelkopplingar i form av inre muff???

12. M
    Medlem · Nivå 12
    Om du t ex tar befintlig aquastop och flyttar den lite ner och lite till vänster så får du plats med en till där.

Badrumsfördelaren monterar du så att den sticker rakt ut åt höger från T-kopplingen och med två anslutningar nedåt.

Sedan sätter du anslutningsslang därifrån ner till aquastop.

• Laddar…
  13. TomasJor
    Medlem · Nivå 9
    Javisst, med vinklar ock kopplingar kan du få det precis som du vill :)

Det borde funka med t-korset nedåt/vänster och en vinkel. Blir det för trångt så sätt t-korset vä/hö och sätt en vinkel på var sida.

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag vill först bara påminna om att denna installation inte är korrekt längre. Avstängning för diskmaskin skall sitta ovan diskbänken enligt nuvarande regelverk.

Men ska du trots regelverket behålla avstängningen i diskbänksskåpet skulle jag göra det lätt för mig och inte krångla till det.

Grön klamma flyttas till grönt streck ner på vattenutkastarröret.

Röd mutter lossas helt.

Sen skulle jag montera mitt "kit" på bild två (direkt på gängan, röd mutter) för att komma till dubbla avstängningar. C/C-måttet blir ca 55mm med denna lösning. (Jag hade inga bussning med planpackning 15/20 hemma :crysmile:)

Ingen gängtätning behövs. Bara att dra åt samtliga kopplingar.

Monteringsanvisningen för dubbelmutter:
    https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633330_Vatette_Dubbelmutter.pdf

Dubbelmuttrarna är 15mm och således måste även din installation bestå av 15mm kopparrör och klämringskopplingar. Men vinkeln från vattenutkastaren är 15mm så det ser så ut i alla fall.
    Kontrollmät för säkerhets skull!

RSK:
    1946087 - 4st - Dubbelmutter 15mm
    1947779 - 1st - T-rör Skruvdel
    1947753 - 1st - Vinkelskruvdel
    8547011 - 2st - Kulventil 15xG15 med planända.
    8186778 - 2st - Bussning G20xG15 med planpackning. (Samma finns även på Biltema 87-225)

(y)

upload_2019-8-10_14-47-58.png

Skärmklipp.jpg

15. P
    Medlem · Nivå 13
    Har inget att tillföra tråden annat än uttrycka att Krilleman måste ju vara en av forumets mest hjälpsamma medlemmar! Ritningar, listor med RSK-nummer, till och med en hänvisning till BILTEMA! :dizzy:

Många rörisar tycker ju att det är förräderi mot branschen att hjälpa privatkunder och fnyser åt allt som inte säljs på Dahl/Ahlsell/etc, så det är verkligen en fröjd att läsa Krillemans tips och råd i diverse trådar (inklusive några av mina egna). :love:(y)