Har en Nibe 1215 , golvvärme i platta och på övervåning. Tycker jag har mycket starter och tänkte justera det lite! Är det vettigt och sänka gradminuter först (-140 nu) tycker vi har jämn temp/behaglig temp kvar inne när den går igång på det..samt att om ja sänker så går ju pumpen längre stunder om det nu är bättre! Kurvan ligger (6)-1 för att jag måste få ut varmare på övervåningen och så stryper jag returen vid fördelaren till nedervåningen. Kom gärna med sköna inställningar![]()
4 345 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Finjusteringar av värmepumpen!
-
15 jan 2014 17:43 #2
Tror inte du ska sänka mer än gm-150 då kommer vp troligtvis värma onödigt högt över börvärde har du mycket starter trots gm -150 är det mera vatten som gäller om allt är injusterat.
-
15 jan 2014 19:41 #4
Summan av värmepumps drift och ev eltillsats motsvarar vad du tar ut i husvärme.
Värmepumpen stoppar när den kommit upp i rätt temp.
Den kommer inte att arbete längre eller mer än vad som motsvarar den värmeproduktion du förbrukar. -
15 jan 2014 19:46 #5
Smiska mig men jag måste fråga en sak.
Är det bättre att ha en något brantare kurva (högre framledning, kortare drifttid), eller är det OK om kurvan är så flack att pumpen går läääänge?
Edit : ursäkta att jag hijackar tråden lite? -
15 jan 2014 20:11 #6
Framledningstempen på värmebäraresidan skall vara så låg som möjligt för max ekonomisk drift.
Korta eller långa driftstider på kompressor;
Utan att ha mätningsvärde till stöd är min åsikt följande: Det beror varifrån du tar din värme
Från ytjordvärme/bergvärme.... vid långa driftstider så hinner inte brinen ta till sig omgivande värme utan bara cirkulerar och blir kallare och kallare varje gång den passarerar kompressorn. Vid korta driftstider hinner brinen stå still i slangen en tid och ta upp värmen från marken.
Grundvatten: Här spelar inte driftstiden någon roll med avseende på brinetempen. Vattnet har samma temp hela tiden och det kalla vattnet återföres till marken långt ifrån upptagningsbrunnen. -
15 jan 2014 21:20 #7
-
15 jan 2014 23:34 #8
Så då tänker vi att man inte ska brusa ner gradminuter för mycket då! Vi har borrhål 180m så det är klart att det blir kallare efter viss cirkulations tid, tänker ja rätt?? Vi har vbf 42, vbr 34 grader och kbf 3, kbr -1 grader vid drift, nu -5 ute. Pumpen knallar nu ca 50min i stöten. Är det skapliga siffror månne? När den inte går tappar den ca7-8 grader mot börvärde som ligger på 36grader när den räknar mot gradminuter! Värkar det lovande, törs ja sänka till -150?
har ja krånglat till det..
-
15 jan 2014 23:43 #9
Tack för bra svar, dock är min pump en IVT som inte jobbar med gradminuter utan styrs på returtempen. I teorin skulle man alltså kunna få jättelånga driftstider om den förbrukade energin är liks stor som den tillförda (OBS,teori). Det borde finnas nån tidsbegränsning på gångtiden på IVT/Bosch? Kanske tillskottet går in?
Det går kanske inte att svara på vad som är bäst, men att låta borrhålet hämta sig känns smartast, och då helt enkelt köra ut lite varmare temp. än vad som verkligen behövs?
/end Off topic -
16 jan 2014 06:21 #10
Det är enligt mina tankar inte så smart och effektivt att i något värmesystem överhuvudtaget ha högre temp. än vad som behövs för en vettigt inomhusklimat. -
16 jan 2014 07:48 #11
Jag tänkte så här, skall man sträva efter att pumpen går 100% av tiden (returtempen kommer 'aldrig' upp i sitt börvärde), kontra pumpen går X % av tiden tack vare att börvärdet på returen öppnås? Jag upplevde liknande fenomen med för lågt(rätt?) ställd värmekurva.
-
16 jan 2014 08:01 #12
Ja, kompressorn kan ju ev. gå 100% av dygnet om den är underdimensionerad till det värmeuttag som göres.
Annars är det väl ingen ekonomi att låta den gå. VP är ju en värmeproducent. Om den producerar mer än förbrukningen så måste värmen lagras (tex ack.tankar). När dessa också är "fulla" måste ju värmeproduktionen ta vägen någonstans? -... om vp går hela tiden. (återigen - se också inlägg # 6) -
16 jan 2014 08:04 #13
-
-
16 jan 2014 09:02 #15
Nu har jag en IVT (styrs av tempen på returen och utegivare) inte en Nibe... Men vi struntar i den här frågan och låter tråden gå tillbaka till TS frågeställning.
Liknande trådar
-
Stäng av luftvärmepumpen i garaget under sommaren
Värme allmänt -
Köra jordvärmepumpen på bara varmvattenproduktion
Värmepumpar -
Hur ställa in värmepumpen under sommaren?
Värmepumpar -
Maxa värmepumpens effektivitet med en bra installation
Artikelkommentarer -
Nibe F750 exploderat...vilken nya värmepumpen blir det nu?
Värmepumpar