Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Finjusteringar av värmepumpen!

1. L
    Medlem · Östergötland · 24 inlägg

losmackos

Medlem
    Har en Nibe 1215 , golvvärme i platta och på övervåning. Tycker jag har mycket starter och tänkte justera det lite! Är det vettigt och sänka gradminuter först (-140 nu) tycker vi har jämn temp/behaglig temp kvar inne när den går igång på det..samt att om ja sänker så går ju pumpen längre stunder om det nu är bättre! Kurvan ligger (6)-1 för att jag måste få ut varmare på övervåningen och så stryper jag returen vid fördelaren till nedervåningen. Kom gärna med sköna inställningar :D

2. S
    Medlem · - · 5 857 inlägg

smurfen72

Medlem
    Tror inte du ska sänka mer än gm-150 då kommer vp troligtvis värma onödigt högt över börvärde har du mycket starter trots gm -150 är det mera vatten som gäller om allt är injusterat.

3. L

losmackos

Medlem
    Ok då ploppar genast följdfrågan upp! Va gör det, o innebär det? Det är alltså när pumpen går! Får den jobba jävel då?

4. roland53
    Medlem · Skåne · 4 353 inlägg

roland53

Medlem
    Summan av värmepumps drift och ev eltillsats motsvarar vad du tar ut i husvärme.
    Värmepumpen stoppar när den kommit upp i rätt temp.
    Den kommer inte att arbete längre eller mer än vad som motsvarar den värmeproduktion du förbrukar.

5. L
    Medlem · Jämtland · 668 inlägg

lt1cobra

Medlem

Smiska mig men jag måste fråga en sak.

Är det bättre att ha en något brantare kurva (högre framledning, kortare drifttid), eller är det OK om kurvan är så flack att pumpen går läääänge?

Edit : ursäkta att jag hijackar tråden lite?

6. roland53

roland53

Medlem
    Framledningstempen på värmebäraresidan skall vara så låg som möjligt för max ekonomisk drift.

Korta eller långa driftstider på kompressor;
    Utan att ha mätningsvärde till stöd är min åsikt följande: Det beror varifrån du tar din värme

Från ytjordvärme/bergvärme.... vid långa driftstider så hinner inte brinen ta till sig omgivande värme utan bara cirkulerar och blir kallare och kallare varje gång den passarerar kompressorn. Vid korta driftstider hinner brinen stå still i slangen en tid och ta upp värmen från marken.

Grundvatten: Här spelar inte driftstiden någon roll med avseende på brinetempen. Vattnet har samma temp hela tiden och det kalla vattnet återföres till marken långt ifrån upptagningsbrunnen.

7. S

smurfen72

Medlem
    Vilken kurva man väljer har inget med hur lång drift tid kompressorns ska ha kurvan styr vilken framledning du ska ha på radiatorerna det är med gradminuterna man ställer hur länge kompressorn ska gå. Det tar en stund innan kompressorn har kommit till full effekt så därför blir det en del förluster i början och därför bör det vara bättre med långa drift tider samt att det lär slita mindre på kompressorn. Fast sen har vi ju det här med brine där tempen sjunker mycket vid lång drift men efter en lång drift kommer ett långt stille stånd vilket bör höja tempen mycket hur mycket det gör och åt vilket håll det slår ?

8. L

losmackos

Medlem
    Så då tänker vi att man inte ska brusa ner gradminuter för mycket då! Vi har borrhål 180m så det är klart att det blir kallare efter viss cirkulations tid, tänker ja rätt?? Vi har vbf 42, vbr 34 grader och kbf 3, kbr -1 grader vid drift, nu -5 ute. Pumpen knallar nu ca 50min i stöten. Är det skapliga siffror månne? När den inte går tappar den ca7-8 grader mot börvärde som ligger på 36grader när den räknar mot gradminuter! Värkar det lovande, törs ja sänka till -150? :) har ja krånglat till det..

9. L

lt1cobra

Medlem

Tack för bra svar, dock är min pump en IVT som inte jobbar med gradminuter utan styrs på returtempen. I teorin skulle man alltså kunna få jättelånga driftstider om den förbrukade energin är liks stor som den tillförda (OBS,teori). Det borde finnas nån tidsbegränsning på gångtiden på IVT/Bosch? Kanske tillskottet går in?
    Det går kanske inte att svara på vad som är bäst, men att låta borrhålet hämta sig känns smartast, och då helt enkelt köra ut lite varmare temp. än vad som verkligen behövs?

/end Off topic

10. roland53

roland53

Medlem
    Du får gärna utveckla detta: Varför skulle det vara smartare att "köra ut" lite varmare temp.? Och var skulle det köras ut? :confused:

Det är enligt mina tankar inte så smart och effektivt att i något värmesystem överhuvudtaget ha högre temp. än vad som behövs för en vettigt inomhusklimat.

11. L

lt1cobra

Medlem
    Jag tänkte så här, skall man sträva efter att pumpen går 100% av tiden (returtempen kommer 'aldrig' upp i sitt börvärde), kontra pumpen går X % av tiden tack vare att börvärdet på returen öppnås? Jag upplevde liknande fenomen med för lågt(rätt?) ställd värmekurva.

12. roland53

roland53

Medlem

Ja, kompressorn kan ju ev. gå 100% av dygnet om den är underdimensionerad till det värmeuttag som göres.
    Annars är det väl ingen ekonomi att låta den gå. VP är ju en värmeproducent. Om den producerar mer än förbrukningen så måste värmen lagras (tex ack.tankar). När dessa också är "fulla" måste ju värmeproduktionen ta vägen någonstans? -... om vp går hela tiden. (återigen - se också inlägg # 6)

13. S

smurfen72

Medlem
    Returen har ingen styrande funktion på nibe den räknar gm efter framledningen.

14. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Samt utom- och inomhusgivarna.

15. L

lt1cobra

Medlem

Nu har jag en IVT (styrs av tempen på returen och utegivare) inte en Nibe... Men vi struntar i den här frågan och låter tråden gå tillbaka till TS frågeställning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.