5 516 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Finbetong för att gjuta klack delvis utomhus vid garage?
Ifjol bytte jag porten på garaget och behöver nu räta till golvet under porten då garageplattan lutar. Det är mellan 5mm - 40mm glipa från vänster till höger och jag kommer behöva gjuta en "klack" så det blir en plan ytan för att porten ska bli tät.
Jag har några säckar finbetong oanvända i källaren och funderar nu om jag kan använda dom till att gjuta klacken även fast det står inomhus på dom. Eller kommer det att spricka eller bli några andra fel om jag använder detta?
Jag har några säckar finbetong oanvända i källaren och funderar nu om jag kan använda dom till att gjuta klacken även fast det står inomhus på dom. Eller kommer det att spricka eller bli några andra fel om jag använder detta?
Det knepiga här är att få den nya gjutningen att fästa på den gamla plattan. För att öka chanserna är det lämpligt att hugga den gamla betongen med slägga och mejsel så att den karbonatiserade och smutsiga ytan avlägsnas och du får en ren grov yta som den ny betongen kan gripa tag i.
Varför det står "inomhus" på finbetongen vet jag inte. Finbetong går att använda ute, skillnaden mot grovbetong är storleken på ballasten vilket gör att man vanligen använder den till tunnare gjutningar.
Varför det står "inomhus" på finbetongen vet jag inte. Finbetong går att använda ute, skillnaden mot grovbetong är storleken på ballasten vilket gör att man vanligen använder den till tunnare gjutningar.
Antog att det var så. Men lika bra att fråga då krauta bara så "står det inomhus så gäller inomhus" men dom är värdelösa på att veta saker om det dom säljer.
Vilar bort någon cm av befintlig platta och bockar lite armeringsjärn som jag borrar ner i befintlig platta så får vi se om det håller
Tack för svaret.
Vilar bort någon cm av befintlig platta och bockar lite armeringsjärn som jag borrar ner i befintlig platta så får vi se om det håller
Tack för svaret.
Tänkte prova ordna gjutning i helgen nu när tempen börjar bli stadig.M Mogg skrev:
Men om jag "slurar", ska den då stelna innan jag lägger på den vanligt blandade betongen sen, eller ska den bara på som ett lager i botten samtidigt som jag gjuter?
Tänkte slipa av den smutsiga toppytan med vinkelslip så det blir ren betong att slura/gjuta på.
Då vädret har varit totalt genomkasst med 0 gradigt och under det fram till nu om nätterna har jag inte vågat gjuta förren nu.
Men ska gjuta någon gång under veckan är det tänkt.
Hur gör jag när jag ska rengöra golvet, finns det något speciellt medel jag bör använda? Och måste jag slipa ytan innan?
Samt hur gör jag när jag "slurar", ska den torka helt innan jag gjuter ovanpå, eller ska den vara fuktig?
Men ska gjuta någon gång under veckan är det tänkt.
Hur gör jag när jag ska rengöra golvet, finns det något speciellt medel jag bör använda? Och måste jag slipa ytan innan?
Samt hur gör jag när jag "slurar", ska den torka helt innan jag gjuter ovanpå, eller ska den vara fuktig?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Varför rinner vattnet utanför duschutrymmen?
Badrum -
Hur bör jag gå tillväga för att följa dagens regler för våtrum ?
Badrum -
Förslag på vattenlås till golvvalopp
Badrum -
Blanda eget sättbruk, finbetong för skiffer på betongplatta. hjälp
Grund & Markarbeten