Byggahus.se

Finansinspektionens stabilitetsrapport - Varnar för boprisfall

1. Mult
    Medlem · Göteborgs län · 255 inlägg

Mult

Medlem
    Hej allihop!

Jag började nyss skumläsa Finansinspektionens stabilitetsrapport efter att en podd kommenterat den.
    Att FI varnar för boprisfall verkar höra till ovanligheterna. Man blir ju lite smånervig, tänkte precis ge mig in i att köpa första villan i Göteborgstrakten. :thinking:

Någon annan som läst? Kommentarer?

Länk till rapporten 2018:
    https://www.fi.se/contentassets/9489995893e64c0db054cb67b51dea59/stab_18-1.pdf

På sida 10 går att läsa:
    "Sammantaget bedömer FI att risken för en större nedgång i bostadspriserna är fortsatt förhöjd."

Redigerat 21 aug 2018 17:18
  2. H
    Medlem · Västerbotten · 983 inlägg

Holmspel

Medlem
    Att bostadspriser pendla är väl inget ovanligt. Det som däremot är mindre vanligt, vad jag vet iaf, är den otroliga prisuppgång som varit senaste åren?
    Att ha kunnat göra sig enkla miljoner på att snabbt köpa/sälja som vanlig Svensson hör väl knappast till vanligheterna.

• Laddar…
  3. C
    Medlem · 8 815 inlägg
    Beror förstås på vilket tidsperspektiv man tänker sig, men om man ser till de senaste 25 åren har det bara varit en mindre svacka i uppgången och det var vid finanskrisen. Dvs. många husköpare har aldrig upplevt en nedgång under sin livstid.

4. Mult
    Medlem · Göteborgs län · 255 inlägg

Mult

Medlem
    Absolut, om man är husägare och suttit med det i x antal år spelar det ju ingen större roll.
    Men för egen del känns det lite nervigare, bor idag i hyresrätt och kikar runt i Göteborg för första villaköpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.