13 004 läst · 45 svar
13k läst
45 svar
Filmer, gör inte så här med motorsåget...
Skyddet består väl av flera lager, för varje lager man är och nafsar i försämras ju skyddet.haavard skrev:
Så om man byter eller ej får väl i praktiken bero på var och hur stor skadan är.
Jag har satt sågen i benet en gång, och jag bytte i alla fall direkt ut byxorna.
Hur vet du att skyddet funkade lika bra då?
Nafsar man i byxorna nästan dagligen skall man kanske fundera på hur man jobbar och försöka ändra på det så man slutar med att nafsa i byxorna...
Gör det ont när man "sågar sig i benet" eller stannar kedjan av de finmaskiga trådarna omedelbart när de träffar byxorna? Jag menar, en kevlarväst skyddar mot ett skott, men det gör väl djävulskt ont i alla fall av träffen.
//Patrik
//Patrik
Det gör inte ont (möjligen i plånboken då, nya byxor ä dyra :S)Patrik_Hed skrev:
Är väl om kjedjan går igenom skyddet och in i benet som det gör ont...:x
Kjedjan stannar tämligen fort när man sågar i byxan...
Hittade bara denna reklamfilm från Stihl där man ser hur skyddet stoppar... 4,40 i filmen visar detta...
http://www.youtube.com/watch?v=D1y3i35wqVQ
Jag vet att byxorna funkade lika bra eftersom sågen aldrig fick smaka blod. (Fast jag sågade nog inte alla gångerna å samma plats heller...)Zixten skrev:
Jag vet att jag kanske borde arbetat på ett annat sätt, men eftersom jag visste (eller trodde jag visste...) att jag kunde lita på byxorna så gjorde jag just det.
Kanske ska lägga till att jag var strax över 20 och då är man ju odödlig! d^_^b
Kollade på en youtube-film där man tog ned stora Redwoodträd och där man ser arbetarna krypa in i fällskäret för att dra bort bitar man sågat bort.
http://www.youtube.com/watch?v=HdgMcbNwZ3o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=HdgMcbNwZ3o&feature=related
En situation som jag tycker är lite obehaglig är när alla dessa samfälligheter i olika (fritids)husområden samlas för att ha städ- och röjdagar. "Ta gärna med motorsåg eller röjsåg" brukar det stå. Det kommer folk utan någon som helst skyddsutrustning och de ska ta ner kanske ett tiotal träd eller röja grövre slybestånd. Folk springer kors o tvärs, karlarna har de mest skilda åsikter om hur man skall förfara med motorsågen och åt vilket håll trädet skall fällas. Folk har dessutom inte vett att hålla sig undan medans trädet fälls. I bästa fall ramlar det åt rätt håll. Och med mycket tur är det ingen som blir skadad.
Maken tackar alltid ner till dylika sammankomster. Däremot kan han hjälpa till med röjning men då gör han det själv vid annat tillfälle. Maken, som inte hade haft bruk för en motorsåg innan vi flyttade ut till landet och inte hade kunskap, tog en 4-dagars kurs som Skogsstyrelsen anordnar och tog därmed "Motorsågkörkort" A och B. En mycket bra kurs, rolig, men svettigt. Har man motorsåg med tillräcklig styrka fick man ta med den. Hade man inte såg fick man lång. I Stockholmsområdet hålls kurserna å Vaxholmshållet. Kan varmt rekommenderas till alla.
Maken tackar alltid ner till dylika sammankomster. Däremot kan han hjälpa till med röjning men då gör han det själv vid annat tillfälle. Maken, som inte hade haft bruk för en motorsåg innan vi flyttade ut till landet och inte hade kunskap, tog en 4-dagars kurs som Skogsstyrelsen anordnar och tog därmed "Motorsågkörkort" A och B. En mycket bra kurs, rolig, men svettigt. Har man motorsåg med tillräcklig styrka fick man ta med den. Hade man inte såg fick man lång. I Stockholmsområdet hålls kurserna å Vaxholmshållet. Kan varmt rekommenderas till alla.
Han hade säkert redan sågat av sig benet, och det man såg var en protes.Zixten skrev:Det gör inte ont (möjligen i plånboken då, nya byxor ä dyra :S)
Är väl om kjedjan går igenom skyddet och in i benet som det gör ont...:x
Kjedjan stannar tämligen fort när man sågar i byxan...
Hittade bara denna reklamfilm från Stihl där man ser hur skyddet stoppar... 4,40 i filmen visar detta...
[länk]
Kul filmer, de i ursprungsinlägget är verkligen exempel på hur man inte skall göra.
Personligen fattar jag sen inte varför de håller så högt, skulle de råka få kast så lär utgången bli halshuggning men eftersom de ändå helt saknar all form av skydd så tja?
Kort sagt, svårt att räkna till antal fel de gjorde i filmerna.
Skogsvårdsstyrelsens kurs som Hemmakatten nämner är verkligen guld värd, sen är det bara att få rutin.
Zixten>Mina revor i byxorna kommer från kvistning, jag är extremt nära sågen när jag kvistar dock är det bara yttertyget som fått revor så skyddet är bibehållet.
Tusan nu blev man ju lite sugen på att ta fram sågarna och låta dem fira lite jul med *S*
/Kent
Personligen fattar jag sen inte varför de håller så högt, skulle de råka få kast så lär utgången bli halshuggning men eftersom de ändå helt saknar all form av skydd så tja?
Kort sagt, svårt att räkna till antal fel de gjorde i filmerna.
Skogsvårdsstyrelsens kurs som Hemmakatten nämner är verkligen guld värd, sen är det bara att få rutin.
Zixten>Mina revor i byxorna kommer från kvistning, jag är extremt nära sågen när jag kvistar dock är det bara yttertyget som fått revor så skyddet är bibehållet.
Tusan nu blev man ju lite sugen på att ta fram sågarna och låta dem fira lite jul med *S*
/Kent
Hmm... Du kanske har rätt!Zixten skrev:Så som jag ser det är anledningen att man börjar uppifrån att man lättare siktar då ( man bestämmer åt vilket håll trädet skall falla med riktskäret)
Lyckas man klämma svärdet när man sågar riktskäret ( urjacket, fällskär eller vad man nu kallar det för) så skall man nog lämna över sågandet till någon annan...
Klämmer man sågen med fällskäret, dvs det man sågar bakifrån för att fälla trädet, har man ju gjort bort sig... För det ska ju falla från fällskäret och mot riktskäret. Jag har själv ytterst sällan klämt sågen vid riktskäret, men så sågar jag ju snett uppifrån först också! Får prova att såga horisontellt nästa gång, och lite djupare än normalt, för att testa!
Redigerat:
Det är lätt hänt att trädet vippar till bakåt av t ex en vindpust medan man sågar fällskäret och då sitter sågen där. Enklaste sättet att undvika detta är att sätta i kilar i fällskäret om det är ett grövre träd, dvs stamdiametern är större eller nära svärdslängden, annars kan man testa att gunga till det lite lätt och ta hjälp av vinden. Trädet står ju liksom där det står och stöds av svärdet så det är faktiskt inte så farligt.
De flesta som fällt en del har råkat ut för detta och därför man har tekniker för att lösa det med.
Dock skall man aldrig lämna ett träd på det viset utan att märka ut riskzonen ordentligt så att ingen av misstag får det över sig.
/Kent
De flesta som fällt en del har råkat ut för detta och därför man har tekniker för att lösa det med.
Dock skall man aldrig lämna ett träd på det viset utan att märka ut riskzonen ordentligt så att ingen av misstag får det över sig.
/Kent
Visst kan det klämma till av en kastby, men då upphör ju problemet direkt efter. Nog skulle man väl byta fällriktning om det hände upprepade gånger? Och säkra upp ordentligt om det fanns ett hus eller liknande i fel riktning, t ex genom att slå en vajer om trädet. Alt. spärra av och komma tillbaka en annan dag utan "motvind"... Kilar är ju bra, men som du säger, svåra att använda vid mindre och mellanstora träd. Dessutom inte 100% säkert trots kilarna. Trädet kan vrida sig osv vid otillräckligt "gångjärn".
Redigerat: