Byggahus.se
Tomture61
http://tellusenergi.se/ , intressant värmepump :)
Men verkar som det behöver vara mycket tätt mellan golvvärmeslingorna :thinking:

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk] , intressant värmepump :)
Men verkar som det behöver vara mycket tätt mellan golvvärmeslingorna :thinking:
Syftar du på 25-20 grader? Så ser min kurva ut, 25 vid noll ute och 30 vid minus 20. Behagliga 20 grader inne på morgonen.

Grannarna borde ju vara glada att utedelen är tyst.

• Gilla
Pippi Viktualia och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
M Mellanbarn skrev:
Syftar du på 25-20 grader? Så ser min kurva ut, 25 vid noll ute och 30 vid minus 20. Behagliga 20 grader inne på morgonen.

Grannarna borde ju vara glada att utedelen är tyst.
Just nu +6 gr ute , framledning +30 gr . Brukar hålla mig vid 22 gr inne , en gr högre i badrummet .

• Gilla
Mathias12
  • Laddar…
intressant att det inte finns någon data alls på deras sida... eller var jag blind?

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
B
Designen påminner om octopus ispinne. Sen vet jag om det i övrigt är liknande design (köldmedium etc). Men ispinnen testade sp med rätt dåliga resultat, trots mycket hög prislapp.

Eftersom den inte har fläkt och har lite problem med stor isbildning så tror jag nästan det är en förutsättning att man bor väldigt långt söderut och gärna på ett blåsigt ställe för att få rimlig verkningsgrad.

Jag är skeptisk mot denna helt klart...

• Gilla
banjoragge och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Designen påminner om octopus ispinne. Sen vet jag om det i övrigt är liknande design (köldmedium etc). Men ispinnen testade sp med rätt dåliga resultat, trots mycket hög prislapp.

Eftersom den inte har fläkt och har lite problem med stor isbildning så tror jag nästan det är en förutsättning att man bor väldigt långt söderut och gärna på ett blåsigt ställe för att få rimlig verkningsgrad.

I en vanlig värmepump är is ett väldigt stor problem eftersom de täcker till hålen och hindar luftflödet från fläkten.

I detta fallet blir de dock lite tvärt om. De finns ingen fläkt, och all luft som rör sig skulle då röra sig av konvektion eller vind.

Is har en förvånansvärt hög termisk konduktivitet. Ungefär 4 gånger högre än vatten. Däremot om de frostar upp sig så de blir mer snöaktigt så kan de ju bli problem

• Gilla
eleson
  • Laddar…
B
M Mattias Svederberg skrev:
I en vanlig värmepump är is ett väldigt stor problem eftersom de täcker till hålen och hindar luftflödet från fläkten.

I detta fallet blir de dock lite tvärt om. De finns ingen fläkt, och all luft som rör sig skulle då röra sig av konvektion eller vind.

Is har en förvånansvärt hög termisk konduktivitet. Ungefär 4 gånger högre än vatten. Däremot om de frostar upp sig så de blir mer snöaktigt så kan de ju bli problem
Ja de säger det, men blir isen massiv och närmare 1dm tjock är det stor skillnad i överföring av effekt jämfört med en traditionellt designad förångare med en fläkt som blåser några tusen m3/h över en tunn metallbit. I alla fall hade octpus det problemet både i praktiken och vid sp testning.

Hur bra detta funkar ser på prestandasiffrorna. Vilket råkar saknas på hemsidan ! Hoppsan en värmepump 2022 utan scop siffror. Jag undrar varför.

B BSOD skrev:
Ja de säger det, men blir isen massiv och närmare 1dm tjock är det stor skillnad i överföring av effekt jämfört med en traditionellt designad förångare med en fläkt som blåser några tusen m3/h över en tunn metallbit. I alla fall hade octpus det problemet både i praktiken och vid sp testning.

Hur bra detta funkar ser på prestandasiffrorna. Vilket råkar saknas på hemsidan ! Hoppsan en värmepump 2022 utan scop siffror. Jag undrar varför.
Jag menar, de beror ju på var de är någon stans. Jag skulle ju inte rekommendera en sådan konstruktion i Norrland, men Laholm, där de sällan är minus mer än en vecka i stöten.

får tänka på att i en värmepump leder metallen värmen genom tvärsnittet, inte genom ytan. Även om de är mycket metall är de totala tvärsnittet relativt begränsat

Här skiljer de rätt mycket där hela strukturen ligger i direkt anslutning till luften.

". Vilket råkar saknas på hemsidan ! Hoppsan en värmepump 2022 utan scop siffror."
Jag trodde de här var ett fristående system som behöver komplementeras med en seperat pump?

Det här kanske fler som vill ha plank tar fasta på. Det borde ju vara ett vettigt komplement tillbergvärme om det är tätt mellan hålen. Då kan man förvärma i luften innan man kyler hålet…

• Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
Om man vill ha ett plank men ínte får bygglov kan man ju bygga en exakt kopia minus funktionen och hävda att det är en värmepump :D

• Haha
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Har man bergvärme är det ju lätt att ge den funktion. Kör ut brine genom den så länge den är varmare än utgående brine.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har man bergvärme är det ju lätt att ge den funktion. Kör ut brine genom den så länge den är varmare än utgående brine.
Du får nog vara mer uppfinningsrik än så. Är värmeväxlaren inte vital så lär det vara en baggis för en klagande att ta in ett expertutlåtande som intygar det. Då blir det bara ett väldigt fult och dyrt plank… som du får ta ner igen…

B BSOD skrev:

Delar din uppfattning om att det kommer bli svårt att få en god funktion när det är minusgrader en längre tid. Det gäller nog även om de har någon smart styrning och bara kör tex nattetid.

Kanske kan man täcka den med sågspån på våren och få lite sommarkyla från isklumpen :thinking:

Hur påverkas avståndet mellan slingorna i golvvärmen av värmekällans uppbyggnad, 1kWh är väl 1kWh oavsett hur den produceras? Dessutom är väl slingorna försedda med värmespridande aluminiumplåt som i princip täcker hela golvytan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.