Det är väl inte brunnsborrare som bestämmer vilket vatten finns under jorden??

• Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Detta beslut är ju helt bisarrt, det går ju inte att veta vad som dyker upp i berget när man borrar.🤯 Jag har själv varit med om brunnar på 180m som varit helt torr.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
. .men tydligen gick det att få det drickbart via någon slags renovering...så problemet var att originalborraren ville ha extra betalt för att fixa det?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
De borrare jag har undersökt eller pratat med brukar utlova en minsta mängd vatten men inte kvalitet. Så nu ska alla som borrar tvingas försäkra resultatet genom högre priser eller vid ogynnsamma förhållanden inte kunna hitta någon som vill utföra arbetet utan att betala för använda bentonit? Hur är det då med mangan, järn, radon mm mm? Jösses. Men är inte förvånad efter att ha jobbat inom området. Mycket konsumentskydd är kontraproduktivt och annan nödvändig saknas helt.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Om man borrar flmör djupt på vissa området kommer man åt saltvatten och det är säkert det brunnsborraren har missat.
Renovering skulle säkert betyda fylla igen en del av brunnen.

• Gilla
Viking byggare
  • Laddar…
Enligt ARN:s motivering till beslutet så ligger det i kravet för fackmässighet att vattnet ska kunna drickas, tjänsten är drickbart vatten utan anmärkning. Firman borde ha kontrollerat SGU:s register innan borrningen, vilket de inte tycks ha gjort.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Enligt ARN:s motivering till beslutet så ligger det i kravet för fackmässighet att vattnet ska kunna drickas, tjänsten är drickbart vatten utan anmärkning. Firman borde ha kontrollerat SGU:s register innan borrningen, vilket de inte tycks ha gjort.
Jo vi kan läsa artikeln vi kommenterade, vad tror arn att man skulle åstadkomma genom att titta i SGUs register? Det säger ingenting om vad man kommer stöta på i det faktiska borrhålet.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Då kanske man borde ha tagit ett prov efter man har borrat för att säkerställa att man har borrat en fullgod dricksvattenbrunn? Något sätt måste det väl finnas att säkerställa att man har gjort ett bra jobb innan man lämnar kunden.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då kanske man borde ha tagit ett prov efter man har borrat för att säkerställa att man har borrat en fullgod dricksvattenbrunn? Något sätt måste det väl finnas att säkerställa att man har gjort ett bra jobb innan man lämnar kunden.
Nä det finns det definitivt inte. Det bästa man kan göra är att lukta och smaka, men ser du hur det kan vara ett arbetsmiljöproblem att lukta och smaka på vatten av okänd kvalitet som möjligtvis kan innehålla både bakterier och radon som varken smakar eller luktar?
Att skicka vattnet på analys är enda sättet att avgöra om det är god kvalitet eller inte och det gör du inte medan borriggen står och väntar.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Litenskit Litenskit skrev:
Nä det finns det definitivt inte. Det bästa man kan göra är att lukta och smaka, men ser du hur det kan vara ett arbetsmiljöproblem att lukta och smaka på vatten av okänd kvalitet som möjligtvis kan innehålla både bakterier och radon som varken smakar eller luktar?
Att skicka vattnet på analys är enda sättet att avgöra om det är god kvalitet eller inte och det gör du inte medan borriggen står och väntar.
Nej, man tar provet skickar för analys och kommer tillbaka för åtgärd om provet är underkänt.

Men det är inte lätt att garantera, varken med relikt saltvatten eller havet.

Bakterier ska det knappast vara med utförande enligt normbrunn. Men både det, radon och metaller får man ta med filter, och också jag har svårt att se att borraren ska kunna garantera sådan funktion inom given offert.

Vissa kommuner kräver hydrogeologisk utredning innan de ger tillstånd för brunnsborrning.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Farstatjej90
Även om allt du säger är sant så anlitades företaget för att förse kunden med drickbart vatten och är det löftet omöjligt att ge borde de aldrig tagit jobbet. Jag tycker beslutet är rätt.

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Nej, man tar provet skickar för analys och kommer tillbaka för åtgärd om provet är underkänt.

Men det är inte lätt att garantera, varken med relikt saltvatten eller havet.

Bakterier ska det knappast vara med utförande enligt normbrunn. Men både det, radon och metaller får man ta med filter, och också jag har svårt att se att borraren ska kunna garantera sådan funktion inom given offert.

Vissa kommuner kräver hydrogeologisk utredning innan de ger tillstånd för brunnsborrning.
Jag vet precis hur det går till, jag har både borrat brunnar och tagit vattenprover. Jag har även åtgärdat brunnar med anmärkning på vattnet för två olika kommuner.

@Farstatjej90 Jag är ganska säker på att borrföretaget inte har garanterat att de ska få tjänligt dricksvatten från brunnen. Men jag tror det handlar om att de har missat att friskriva sig i offerten "Denna offert garanterar varken vattnets kvalitet eller kvantitet" eller liknande.
För det finns ingen brunnsborrare vid sina sinnens fulla bruk som garanterar något öht innan de ens börjat borra.
Så det är väl bara för dem att se det som en lärpeng.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Karrock
Jag vet precis hur det går till, jag har både borrat brunnar och tagit vattenprover. Jag har även åtgärdat brunnar med anmärkning på vattnet för två olika kommuner.
Kul för dig.
Jag läste inte så noga Marlens inlägg som du gick igång på.
Jag är ganska säker på att hon menade "innan man lämnar kunden i sticket" snarare än "innan man avetablerar borriggen".
Jag tror vi är överens för övrigt, och om borraren inte har gjort rimliga friskrivningar så står han med Svarte Petter.

K

@Farstatjej90 Jag är ganska säker på att borrföretaget inte har garanterat att de ska få tjänligt dricksvatten från brunnen. Men jag tror det handlar om att de har missat att friskriva sig i offerten "Denna offert garanterar varken vattnets kvalitet eller kvantitet" eller liknande.
För det finns ingen brunnsborrare vid sina sinnens fulla bruk som garanterar något öht innan de ens börjat borra.
Så det är väl bara för dem att se det som en lärpeng.
Med tanke på vad det står i artikeln så har företaget sannolikt inte garanterat någonting.

Enligt nämnden ligger det i kravet på fackmässighet att vattnet ska kunna drickas efter att en tjänst av aktuell beskaffenhet är utförd. I uppdraget DN Borr AB skulle utföra måste det alltså ha legat att vattnet skulle bli drickbart och att slutresultatet av tjänsten ska vara ett drickbart vatten utan anmärkning. Tjänsten har därmed varit felaktig, skriver de i sitt beslut.

Nämnden har gjort en långtgående tolkning av kravet på fackmässighet.

• Skärmdump från Konsumentverkets webbplats om krav på fackmässigt utfört arbete enligt lagar och regler för företagstjänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.