Byggahus.se

Fick lägenhet med okänd inneboende

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 257 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. elpaco
    Trädgårdsfixare · Västra Götaland · 4 284 inlägg

elpaco

Trädgårdsfixare
    Man får väl helt enkelt betala en a-lagare en flaska vin för att skriva sig på handläggarens adress. Varje månad hyr man en till, så skall vi snart se hur kul det blir .. :)

• Laddar…
  3. T
    Självbyggare · SE4 · 3 068 inlägg
    Förutom att man får extra fönsterkuvertspost och att kronkalle ibland kommer på fika, vilka är de övriga nackdelarna med detta?

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 193 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Kan bli svårare att söka tex. bostadsbidrag, eller försörjningsstöd .. Det är två saker man beräknar per hushåll...

5. nyvillaägare
    Bannad · Stockholm · 123 inlägg

nyvillaägare

Bannad
    Farligt att hyra ut sin bostad idag många har satt i system att utnyttja det.

6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Det undrar jag också.

Mitt hushålls sammansättning påverkas inte av om en massa okända väljer att skriva sig på min adress.

7. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Nej, men både kommunen och Försäkringskassan kollar folkbokföringen. Och deras uppdrag är att betala ut så lite pengar som möjligt, så du kan vara relativt säker på att det blir din uppgift att bevisa att den okända personen inte tillhör ditt hushåll ...

• Laddar…
  8. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Kalla mig naiv men jag tror att deras uppdrag är att verka för att gällande lagstiftning följs. Har inte lusläst varken kommunallagen eller regleringsbrevet för Försäkringskassan men jag är tämligen övertygad om att man där inte hittar att "deras uppdrag är att betala ut så lite pengar som möjligt". ;)

Vilket torde bli tämligen enkelt. Nu kan jag inte lagstiftningen kring detta men jag har svårt att tro att den är konstruerad så att någon kan beröva någon på ett bidrag denne har rätt till enbart genom att skriva sig på på samma adress som denna person.

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 870 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Jag ser ett flertal skäl mot att låta okända personer som inte bor där vara skrivna på en lägenhet. Att fogden kan komma och knacka eller att bidrag blir svårare att få tillhör de mindre, men är ändå goda nog för att det här borde förbättras.

En väg vore att kräva samtycke från fastighetsägaren/kontraktsinnehavaren för att få skriva sig någonstans. Att bli av med sin adress borde nog vara svårare för att exempelvis inte personliga gräl ska göra någon bostadslös, men årslånga utredningstider är för dåligt även där.

10. H
    Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Fast det har ju inte med det här specifika problemet att göra. Det finns personer som sätter i system att skriva sig på diverse adresser, platser där de aldrig satt sin fot. Detta kan man drabbas av även om man aldrig hyrt ut sin bostad.

11. kikarhus
    Medlem · västra götaland · 164 inlägg

kikarhus

Medlem
    Liknade har diskuterats förut. Har för mig att det enkelt kunde lösas med att man skrev sig på annan adress och tog med sig sin oinbjudnes gäst folkbokförning och sen flyttade man tillbaka sin egen folkbokförning "hem" igen.

12. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Personligen ser jag helst att alla myndigheter både är sparsamma med mina skattepengar OCH följer lagstiftning. Har en hel del kontakt med både ett flertal kommuner, och Försäkringskassan, och tro mig, det finns rätt många på båda dessa organisationer som heller inte läst vare sig socialtjänstlagen eller FKs regleringsbrev, men klarar av sitt arbete ganska bra ändå .. Är man som handläggare på dessa myndigheter för generös med utbetalningar, så kommer det upp på nästa lönesamtal ...

Berätta gärna hur du skulle gå tillväga för att bevisa det?

13. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Har du läst det i någon kvällstidning? Att handläggare som betalar ut mätbart mer eller mindre än genomsnittet kollas upp är en naturlig del i att hålla processen rättssäker.

14. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Tja, du säger precis samma sak, med andra ord. Det intressanta är att det finns en kontrollfunktion på handläggarnivå, vilket gör att enskilda individer har incitament att inte betala ut pengar "för lätt". Och att ansvaret för att bevisa att man uppfyller kriterierna för ekonomiskt bistånd/annat bidrag ligger på den som söker, snarare än handläggaren som fattar beslut, tror jag alla som haft nån som helst kontakt med någon myndighet förstår ..

15. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 598 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det där har diskuterats i en tidigare tråd, det kom väl fram att man då riskerar att hyresvärdar utpressar de som vill bo där bland annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.