Byggahus.se

Fiberslinga för larm vid sabotage av fiberskåp

1. G
    Medlem · Kalmar · 872 inlägg

gråsten

Medlem
    i det nät som nu byggs kommer ett skåp att placeras på min mark ca 30 meter från tomten och huset. Det är för lätt att ta sig in i fiberskåp och jag vill därför gärna inkludera skåpet i mitt skalskydd. Operatören går av särskilda skäl med på att lägga en extra duct med två fibrer vilka inte ska anslutas till stamledningen utan kopplas samman eller svetsas ända mot ända i skåpet. Om någon öppnar skåpet och klipper innehållet ska larm utlösas, både i fastigheten intill med siren och via annan väg än fiber.

Tanken är att föra in ljus i fiberslingan och övervaka om ljuset försvinner. Det bör finnas färdig utrustning med ljusdiod, fotocell och fiberkontakter man kan använda. En krets som känner av om fotocellen inte tar emot ljus är inte svår att göra, t ex med en optotransistor. Allt övervakas av en larmanläggning med batteriback up.

Man skulle naturligtvis kunna övervaka med ping istället. Men då övervakas hela kedjan upp från mediakonvertern så jag ser sådan övervakning som ett komplement till sabotagedetektering i det lokala skåpet.

Tacksam för tips kring ljuskälla, detektor mm.

2. D
    Medlem · Storbritannien · 1 193 inlägg

DMOL

Medlem
    Varför så komplicerat? Magnetkontakt på skåpet borde räcka

3. G
    Medlem · 427 inlägg

goerana

Medlem
  4. G

gråsten

Medlem
    Tack för tipset!

Mer info om den enheten här:
    http://www.alarmtech.se/images/sources/op/op 100_1235se.pdf

Inte säker på att det funkar eftersom den totala längden på min larmslinga blir över 100 meter och att det är single mode fiber som blåses. Tror inte att det går att kontaktera in den i den föredlagna enheten.

För mig räcker det med att ett kontinuerligt ljus bryts varvid larmet reagerar på öppen kontakt.
    Några särskilda fästen för övervakad apparatur behövs inte heller. Ingen särskild funktion för återställning behövs heller. Det sköter larmanläggningen. Jag får direkt SMS vid öppen kontakt i anläggningen.

Magnetkontakt på skåpet är inte aktuellt eftersom det finns legitima skäl att öppna skåpet. Kabeln ut femtio meter bort innebär dessutom åskrisk.

Den utrustning jag finner vid sökning på opto fiber alarm är för komplex så jag antar att jag får pula ihop komponenterna själv. Gäller att hitta rätt delar: lysdiod för anslutning till SC-kontakter, fotocell för samma anslutning. Antar att lysdioden behöver en lins för att fokusera in ljuset i fiberkontakten, samma fokusering vid utgången.

Redigerat 15 sep 2017 07:28
  5. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 776 inlägg

13th Marine

Barbar
    Kan inte larmanläggningen larma om den upptäcker att den tappar internet från fibern?
    Så slipper du denna (onödigt?) avancerade lösning.

6. D
    Medlem · Storbritannien · 1 193 inlägg

DMOL

Medlem
    Nej det är nog inge vidare, eftersom internet (även på fiber) går ner rätt ofta.

• Laddar…
  7. G

gråsten

Medlem
    Att fibern går ned är som sagt var också något man kan bevaka, förmodligen rätt enkelt med ping. Men att skåpet sabbas har en allvarligare innebörd.

På elsidan larmar mitt system om strömmen faller bort i huset. Det kan ju vara en körd säkring så för att skilja på internt och externt bortfall har jag en kapacitiv krets gjord med en ombyggd fasenpenna som känner av spänningsfältet kring ingående 400 volt. Slocknar lysdioden bryts en larmkrets. Mina många rapporter om konstaterat fel på EONs nät bidrog till att de grävde ned 10 kV luftledningen. Sedan dess är det mycket få avbrott och framför allt knappast några långa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.